Volledige versie bekijken : Downloadsnelheden



maro
17 February 2009, 16:43
Ik gebruik een eminent 4204 modem adsl2/2
Mijn provider is EDPNET met hun nieuwe abonnement ADSL HOME voor de prijs van 29.95 euro inclusief 100GB data (tussen 2uur en 8 uur tlet maar 50% mee)
Hun aangegeven snelheden zijn tot max 24MB down en 1024 KB up.

Mijn snelheden liggen momenteel tussen 350 en 450 KByte voor down en rond de 45 KByte voor upload.

M.i moet ik hogere snelheden kunnen halen of is de modem daar niet geschikt voor.
Ik lig ongeveer 3,5 km van de centrale.
Wie weet hier iets vanaf?

J.W.
17 February 2009, 18:09
Een beetje te laag, maar niet veel. U zou ongeveer 4 mbits moeten halen bij het downloaden, afhankelijk van de toestand van de telefoonkabel.

Kokki
17 February 2009, 20:09
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/adsl2/1
Wat leesvoer :)
Ter info 12 kilifeet is ong. 3.66 km

Nijntje666
17 February 2009, 23:27
Je modem is er wel geschikt voor. Afstand maakt niet uit, repeaters zorgen ervoor dat het signaal wordt opgevangen en opnieuw op de lijn wordt gezet en verder wordt verstuurd zodat het signaal niet verzwakt/verloren gaat. Waarmee download je dan? Directe verbinding met een server of bedoel je via Torrents of i.d.??

J.W.
17 February 2009, 23:44
Hun aangegeven snelheden zijn tot max 24MB down en 1024 KB up.

Mijn snelheden liggen momenteel tussen 350 en 450 KByte voor down en rond de 45 KByte voor upload.

M.i moet ik hogere snelheden kunnen halen of is de modem daar niet geschikt voor.
Ik lig ongeveer 3,5 km van de centrale.
Wie weet hier iets vanaf?

Het staat duidelijk op hun site aangegeven:

Afstand tussen 3000 meter en 4300 meter: downloadsnelheid 4 mbits

PeterN
18 February 2009, 09:38
Kabel en adsl hebben elk hun voor en nadelen. Eén van de nadelen is dat ADSL meer afstandsafhankelijk is. Vanaf een afstand van meer dan 3km tot de centrale beginnen de verliezen en storingen de overhand te krijgen bij ADSL waardoor een goede verbinding enkel nog mogelijk is door de snelheid te beperken. Veelal wordt dit gedaan zonder expliciet te vermelden aan de klant :(

Snelheden en datavolume zijn 'de' parameters waarmee providers elkaar bestoken. Theoretische snelheden worden naar voorgebracht om met elkaar te concureren. Maar een klant heeft enkel baat bij de effectieve snelheid en dit hangt van talloze parameters af.

De provider samen met de gebruikte techniek (adsl/adsl2/kabel/sateliet/...)is maar 1 parameter. Bij het downen en uppen passeer je ook nog vele knooppunten om uiteindelijk terecht te komen op je eindbestemming. Is dit bv de server van minatica, dan bepaald de instelling van de server nog altijd de max. snelheid dat je gegevens kan krijgen. Is het druk op de server zal je zelfs deze max ingestelde waarde niet halen. Is het onderwege druk, zijn er verliezen in bekabeling, knooppunten etc, dan kan het zijn dat dit de bepalende factor is.

Met de afstand die jij opgeeft betwijfel ik ten zeerste dat je ooit de max snelheid zal halen mochten de andere parameters niet beperkend zijn ;)

Luc@s
19 February 2009, 00:21
Het staat duidelijk op hun site aangegeven:

Afstand tussen 3000 meter en 4300 meter: downloadsnelheid 4 mbits

best eens kijken naar uw SNR & line attenuation waarden in uw router.

gezien edp net geen eigen dslams heeft voorzover ik weet (ik kan verkeerd zijn), maken zijn gebruik van de Belgacom dslams (broba) de afstand naar de centrale kan mss wel lang zijn, maar om de afstanden te beperken, maakt belgacom gebruik van rop's (remote optical platforms) op deze manier kunnen ze het xdsl signaal halverwege de koperdraad toevoegen en dus hogere snelheden aanbieden (= nodig voor bv. Belgacom tv)

een rop kan zich in een kvd (witte kasten op de hoek van een straat ) bevinden. bijgevolg is uw afstand tot de centrale (verdeler) misschien wel 4 kilometer, maar dit wilt niet zeggen, dat uw xdsl signaal vandaar vertrekt, indien je bv vlak bij een kvd woont, kan het zijn dat uw lijnafstand 5km is, maar je toch synced op 10mb, het xdsl signaal word pas op uw draad gezet op de hoek van de straat, dus technisch zit je in bijna perfecte omstandigheden ... uw snelheid zal echter geen 10mb zijn, omwille van commerciële redenen, de snelheid word dan toegevezen op de bas bij Belgacom, afhankelijk van het bestelde profiel.

groeten
L.

carl
19 February 2009, 23:45
Even een kleine kanttekening om verwarring te vermijden;
24MB/s ≠ 24 MBit (ik vermeod dat 24 mbit de beloofde snelheid is, dat stemt overeen met 3MB/s)
1 megabit (1024kbit) is 128 KB/s

Kunt u nog volgen ? :D
Ik denk overigens dat de fel verlaagde snelheid een gevolg is van de afstand tot de centrale. Ik heb al een paar gevallen gekend waarbij de snelheid (download) ongeveer 100kb/s begraadt in plaats van 700.

Dat is nu eenmaal het nadeel aan ADSL, iedereen betaalt hetzelfde maar krijgt iets anders.