Volledige versie bekijken : Rekenmodule maken



De Hulk
19 February 2009, 00:09
Geachte leden, graag wil het volgende verzoek doen. Kan iemand van de leden een bestand maken dat downloadbaar is. Het gaat om het volgende. Bij een Koopsom Garantie Polis ontvang je aan het eind van de looptijd het zogenaamde expiratiebedrag en daar moet je dan een lijfrente voor aankopen. Dit zijn de variabelen, zo noem je dat toch?
Het expiratiebedrag of inleg
De klantrente per jaar (2 cijfers achter de komma) bijvoorbeeld 4,80%
Het aantal maanden van de looptijd
Heb je deze gegevens dan kun je uitrekenen, hoeveel de uitkering per maand is.
De bank zegt dat het expiratiebedrag op een rekening wordt gestort die te vergelijken is met een spaarrekening. Je krijgt dus gewoon de rente over het ingelegde bedrag en in het uit te keren bedrag zit een stukje aflossing van het expiratiebedrag. Hier wordt echter niet over gesproken door de bank. Afronding mag dus niet, want de bank moet zich ook verantwoorden en als ik 1000,50 euro inleg dan rondt de bank dit ook niet af. Een andere bank zei tegen mij je kunt het ook vergelijken met een annuïteitenhypotheek.
Voorbeeld van een uitkomst van een rekenmodule, ik geef de werkelijke cijfers die ik op papier heb staan.

Klantrente per jaar 4,80%
Aantal maanden 360
Inleg euro 8.141,43
Uitbetaling per maand 42,72
Is per jaar 512,58 ??? Dit laatste begrijp ik niet, want 12 x 42,72 = 512,64

Maar misschien dat jullie wel weten hoe dit komt. Wie kan en wil zo'n rekenmodule voor mij maken.