Volledige versie bekijken : Netwerk valt regelmatig weg



Y-Ssin
28 February 2009, 01:35
Ik heb me sinds kort een laptop aangeschaft, had al een desktop dus moest me ook ineens een draadloze router aanschaffen, namelijk een d-link dir-635 wireless n router. Ik ben begonnen met de installatie via de cd-rom, maar deze werkte niet, want by het aansluiten van de wan-kabel zei die dat deze niet aangesloten was, terwijl dit absoluut fout was. Dus heb ik de router maar geïnstalleerd via zijn ip-adres. Alles was goed verlopen, heb nu mn desktop via utp-kabel op de router aangesloten, en laptop werkt draadloos.
Maar kort na de installatie merkte ik dat op mn laptop het netwerk regelmatig van "lokaal en internet" naar "alleen lokaal"ging en daarna was er zelfs geen enkele verbinding voor enkele seconden, dan ging dit andersom. Ik weet niet zeker of dit ook op de desktop gebeurt omdat ik er nietmeer veel opga. Ik herinner me wel een melding die ging over "dezelfde naam", ben met dit naar mn leerkracht gegaan, die zei dat het waarschijnlijk ligt omdat de desktop en laptop dezelfde naam hadden, heb dit danook veranderd via deze computer->eigenschappen, maar geen verandering, in tegendeel, het valt nu regelmatiger weg, en dit si extreem irritant!!!!
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Y-Ssin
1 March 2009, 16:33
Niemand die kan helpen???

PeterN
1 March 2009, 17:41
Kijk eerst na wat juist uitvalt.
Waarschijnlijk zal het de draadloze verbinding zijn naar je laptop. Dat kan je zien als uw bedrade desktop er geen last van heeft.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Te ver van de router af of teveel beton (en vooral beton ijzer) tss de laptop en de router. Her positioneer de router eens in dat geval.
Het kan ook zijn door storingen van een dicht bijgelegen ander draadloos netwerk (buren) Je kan dan het kanaal nummer, wat bv op 6 staat eens naar een ander verschuiven bv naar 9 of 11. Dit helpt meestal.

Y-Ssin
1 March 2009, 18:21
Kijk eerst na wat juist uitvalt.
Waarschijnlijk zal het de draadloze verbinding zijn naar je laptop. Dat kan je zien als uw bedrade desktop er geen last van heeft.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Te ver van de router af of teveel beton (en vooral beton ijzer) tss de laptop en de router. Her positioneer de router eens in dat geval.
Het kan ook zijn door storingen van een dicht bijgelegen ander draadloos netwerk (buren) Je kan dan het kanaal nummer, wat bv op 6 staat eens naar een ander verschuiven bv naar 9 of 11. Dit helpt meestal.
Ja alleen mn draadloos internet met de laptop valt uit, maar dit zal niet liggen aan de positionering, de router ligt namelijk 5m van mn laptop met een muur ertussen, en de deuren van deze twee kamers zijn ook meestal open. Ik zou dat kanaalnummer wel eens willen proberen, maar wat is dit eigenlijk, en waar kan ik dat doen?

PeterN
1 March 2009, 18:28
Je moet terug gaan naar de instellingen van de router gaan door naar zijn ip te surfen.
Ga naar de settings van wireless in de router, daar staat bij de hoofdsettings uw SSID, uw mode en ook uw kanaal nummer (wide channel)
Dit is een cijfer tss 3 en 11. Standaard wordt het meestal op 6 ingesteld, wat maakt dat iedereen die het niet verandert zowaar op hetzelfde kanaal zit te zenden en ontvangen. Dit kan storingen geven als er twee draadloze netwerken dicht bij elkaar zijn. Vandaar dat er kanaal nummers zijn om deze netwerken van elkaar te scheiden zonder elkaar te storen.
Zet dit kanaal nummer eens bv 3 hoger of lager en probeer zo eens.

Na het herzetten van het kanaal nummer zal uw verbinding verbreken en moet je dus terug scannen om contact te maken ;)

Y-Ssin
1 March 2009, 20:05
Ok, dat heb ik nu geprobeerd, alhoewel nadat ik the changes heb gesaved de verbinding niet was verbroken zoals jij gezegd had. Heb hem dan maar zelfs eve verbroke, en trg verbonde. Ik heb een vraagje: als je zo'n instellingen wijzigt, is het dan beter om dit op de desktop te doen, of op de laptop?

mXX
1 March 2009, 20:16
Ok, dat heb ik nu geprobeerd, alhoewel nadat ik the changes heb gesaved de verbinding niet was verbroken zoals jij gezegd had. Heb hem dan maar zelfs eve verbroke, en trg verbonde. Ik heb een vraagje: als je zo'n instellingen wijzigt, is het dan beter om dit op de desktop te doen, of op de laptop?
volgens mij maakt dit niet uit op wat je het doet, desktop/laptop...

Y-Ssin
1 March 2009, 20:33
Ik heb ,nochtans ergens in de handleiding van mn router gelezen dat je de router het best instelt op de pc waar je modem oorspronkelijk op verbonden was

mXX
1 March 2009, 20:43
Ik heb ,nochtans ergens in de handleiding van mn router gelezen dat je de router het best instelt op de pc waar je modem oorspronkelijk op verbonden was
Handleiding zegt zoveel :D
Een goed voorbeeld hiervan is " gebruik de bijgeleverde CD/DVD om jou router in te stellen"
dat is gwn flauwekul

Y-Ssin
1 March 2009, 21:35
ja idd, wnt die cd werkte al meteen niet, ik had zogezegd geen wankabel aangesloten, terwijl hy wel was aangesloten, hy werkte, en het wan lampje brandde!!! Die cd-roms trekken idd op nix

Y-Ssin
1 March 2009, 23:59
tot nu toe nog geen storingen...:D:D:D!!!!
Ik laat het wel weten als het zover is, maar tot nu toe heb ik er een goed gevoel over, ik ga het voor de zekerheid morgen ook eens vragen aan mn leeraar

PeterN
2 March 2009, 14:19
Met welke pc je de instellingen van de router wijzigt maakt niet uit.
Het makkelijkste is dit te doen met een bedrade pc. Met een draadloze verbinding verbreekt immers telkens de verbinding als je de draadloze beveiliging aan het instellen bent.
Eens alle instellingen zijn gedaan in de router zijn ze geldig voor alle pc's op je router. Beveiligingen (draadloos) moeten dan op iedere draadloze pc worden gelijk gezet met de instellingen van de router om terug verbinding te krijgen.

Simpele uitleg over de kanalen :
Wifi zend uit op 2,4GHz, een band die ook gebruikt wordt door andere apparaten zoals gsm's ed. Als meerdere toestellen op dezelfde frequentie gaan uitzenden gaan ze elkaar storen. Om storingen te vermijden heeft men een gebied rond deze 2,4Ghz opgedeeld in stukjes. Met het kanaal nr bepaal je in welk stukje jij werkt.
Er zijn 14 gebieden (kanaal 1 tot 14) elk 5Mhz verwijdert van elkaar, dus 2400Mhz, 2405Mhz ,... Het zenden en ontvangen is niet exact 1 frequentie maar het sterkste signaal vind je terug in 1 van de 14 gebieden. Het is in dat gebied dat je werkt en aangeeft met een kanaal nummer. Apparaten in nevenliggende frequentiegebieden gaan minder storingen geven naargelang ze in verdere gebieden liggen. Daarom is het goed als je het kanaal nummer wijzigd dit niet met 1 te verhogen/verlagen te doen maar met bv 3. De kans dat je verder weg zit van het storingssignaal is zo groter ;)

Y-Ssin
2 March 2009, 23:25
Ja, maar alle routers hebben in de standaardinstellingen kanaal 6, is hier geen rede voor? Mss is dat de beste, maar ja degene wel met de meeste interferrentie, want ik heb namelijk sinds ik dat kanaal heb verandert, geen verbrekingen meer gehad:)

PeterN
3 March 2009, 02:00
De gebruikte kanalen hangen ook een beetje van land tot land af. Zo zie je meestal dat het kanaal enkel tss 3 en 11 kan geset worden. Een gulden middenweg is 6 waar de meesten op staan, maar niet omdat het het beste is.
Het is een beetje verdelen waarbij de meeste routers op 6 staan, en andere apparaten dan daarrond hun kanaal kunnen kiezen. Meer moet je er niet achter zoeken ;)
Natuurlijk als uw gebuur ook een draadloze router heeft op kanaal 6 en je woont dicht bij elkaar, kunnen beide elkaar storen. Het is dan aan 1 van de twee om te schuiven ;)

Y-Ssin
3 March 2009, 09:39
Ja, en het is niet maar een buur, maar liefst 6 draadloze netwerken vindt ik!