Volledige versie bekijken : Raid 1 kwijt?



Snuifje
7 March 2009, 19:53
Hallo,


Vandaag heb ik mijn systeem opnieuw geïnstalleerd, het gaat hier om een P5N32-e SLI PLUS moederbord met daarop een aantal schijven.

Voordat ik de installatie begon heb ik al me data schijven waaronder ook de 2 raid 1 schijven los gehaald ( gewoon de spanning er af ) zodat er tijdens de installatie niks mis kon gaan.

Maar nu staat er weer xp op alleen hij herkent mijn raid schijven niet meer. In de RAID configuratie staat gewoon dat alles goed is, en ik zie ook bij computermanagement een van de 1 schijven wat klopt dat was vroeg ook. Maar er is geen partitie op hij gewoon leeg? :damn:

Nu heb ik een van de 2 schijven via USB aan mijn laptop gehangen maar daar is het zelfde hij ziet de schijf wel maar hij is leeg.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Er staat erg belangrijke data op deze schijven!


Met vriendelijke groet

Snuifje


PS, alle drivers waaronder ook die van de raid controller zijn geinstalleerd

g_man
7 March 2009, 20:02
Kan het dat XP deze schijven niet meer herkent als dynamische opslagschijf?

Dit is een stukje uit microsoft help (http://support.microsoft.com/kb/314343/nl):


Een standaardschijf converteren naar een dynamische schijf

Gebruik de module Schijfbeheer van Windows XP om een standaardschijf te converteren naar een dynamische schijf. Ga hiervoor als volgt te werk:
Meld u aan als beheerder of als lid van de groep Administrators.
Klik op Start en op Configuratiescherm.
Klik op Prestaties en onderhoud, klik op Systeembeheer en dubbelklik op Computerbeheer.
Klik in het linkerdeelvenster op Schijfbeheer.
Klik in het deelvenster rechtsonder met de rechtermuisknop op de standaardschijf die u wilt converteren en klik op Converteren naar dynamische schijf.

Opmerking U moet met de rechtermuisknop klikken in het grijze gebied met de titel van de schijf links in het detailvenster. Klik bijvoorbeeld met de rechtermuisknop op Schijf 0.
Schakel zo nodig het selectievakje in naast de schijf die u wilt converteren en klik op OK.
Klik op Details als u de lijst met de volumes op de schijf wilt weergeven.
Klik op Converteren.
Klik op Ja om te bevestigen dat u de schijf wilt converteren en klik op OK.

Snuifje
7 March 2009, 20:10
Werkt helaas niet,

Windows ziet de schijf zelf wel maar volgens windows is hij gewoon leeg, volgens windowd kan ik er gewoon een partitie opmaken.

Wynand
8 March 2009, 10:45
Conclusie, geen raidarrays ontkoppelen bij een herinstallatie, en de volgende keer een paar tientjes steken in een goedkope hardwareraid controller. :)
Als er verder niets gebeurt is met de disks en het effectief raid 1 was, zou je het met bijvoorbeeld getdataback for NTFS vrij eenvoudig moeten kunnen terughalen.
Als het effectief raid 1 is, kijk eventueel is wat er gebeurt wanneer je een van die twee disks in een andere computer steekt, of wat er gebeurt wanneer je een 3de (lege) drive in de plaats van disk #2 uit de array steekt (#2, steek hem op #1 en de kans bestaat dat hij de verkeerde disk gaat rebuilden).

Snuifje
8 March 2009, 11:09
Ben al bezig met getdata back, tja goedkope hardware dit moederbord is het kleine broertje van de striker extreme dus ik denk niet dat het echt troep is.

En dan is het nog raar dat ik er geen data op zie? Want je zou zeggen raid gewoon 2 schijven vol data maar niet dus ( of bij asus raid systemen niet dus )

Zal wel even raid kaartje kopen en gelijk mijn klanten informeren die zoon systeem ook gebruikt.

Wynand
8 March 2009, 11:29
Ben al bezig met getdata back, tja goedkope hardware dit moederbord is het kleine broertje van de striker extreme dus ik denk niet dat het echt troep is. Ik zeg niet dat het goedkoop of slecht is, ik zeg dat je beter wat in een aparte, losse, raidcontroller had gestoken omdat deze simpelweg veel beter te beheren zijn.
Zit zelf met een DSAN-DX (ICH9R) in mijn server, bordje van destijds €380, maar automatisch een raid1 array rebuilden, nee hoor. :)
Dat dan nog met centos, onder windows was ik helemaal de sigaar geweest. :)


Zal wel even raid kaartje kopen en gelijk mijn klanten informeren die zoon systeem ook gebruikt.Hoeft niet, als je ze niet ontkoppeld had, was er waarschijnlijk ook geen probleem geweest.

Snuifje
8 March 2009, 11:52
Dat klopt, maar wat als er een schijf kapot gaat? Ik had toch zeker wel verwacht dat je gewoon de data kon zien.

Zal zelf eerst even testen wat een leuk kaartje is en dan kan ik altijd nog even kijken.

Wynand
8 March 2009, 11:54
Als een disk stuk gaat haal je deze eruit, en steek je een identieke disk in de plaats, vers uit de winkel, zonder FS of wat dan ook erop.
Met een beetje geluk rebuild ie dan automatisch. :)

Kan goed zijn dat hij die twee disks gewoon als een nieuwe array gezien heeft omdat de oude ineens weg waren en later teruggestoken werden, en bijgevolg gewoon ze heeft aangestipt als nieuwe disk -zoals het hoort.

Snuifje
8 March 2009, 13:21
Klopt, maar wat als het OS crasht? Aangezien ik altijd een schijf voor het os gebruik en 2 schijven (raid 1 ) als data.

Maar ja mijn probleem is niet opgelost maar heb wel me data terug dat is het belangrijkste.


Bedankt OS Wynand & g_man

/close

Wynand
8 March 2009, 13:50
Die disk hangt er los aan, dat weet je controller ook, en kan je probleemloos swappen. Als je maar een disk ontkoppeld had van de raid1 array, was er waarschijnlijk ook geen probleem geweest.