Volledige versie bekijken : backup



De Koene
18 March 2009, 00:22
Je kan van allles een backup maken, maar mijn vraag is hoe en wat.
Nu heb ik van vele dingen een backup op usb-stick.
Maar blijft deze info altijd goed of kan daar ook "sleet" op komen?
Wat is eigenlijk de beste, gemakkelijkste en veiligste manier om belangrijke documenten bij te houden?

De Hulk
18 March 2009, 20:28
Back-up maken met SyncBack
Zelf heb ik Acronis True Image (niet betalend) en Norton Ghost 14.0 (betalend). Er is ook nog SyncBack Freeware (gratis). Ik werk nog met de oude versie V3.2.14.0 (nl). Uitstekend en gemakkelijk programma. Het mist op 100.000 bestanden een paar bestanden, maar voor de leek en het gemak een uitstekende basis.
De eerste keer moet men een profiel aanmaken van de back-up. Zie screenshot. Let op: mijn instelling is geen synchronisatie maar een echo. B wordt altijd gelijk gemaakt aan A. Dan gaat het om alle bestanden. Nieuwe, gewijzigde en verwijderde bestanden. B = de back-up en dit zijn geen bestanden waar men aan moet gaan werken (afblijven). A bevat de werkbestanden. B moet men uitsluitend gebruiken voor restoren (terugzetten).
Ik werk uitsluitend met een externe HDD (harde schijf) 320 GB (USB 2.0). Want bij een back-up zijn de hoeveelheid en aantal bestanden al snel te groot voor de losse schijven. Dan blijf je aan de gang. Voor een paar afzonderlijke mappen is het met een losse CD/DVD wel te doen.
Het is wel verstandig een keuze te maken tussen de verschillende soorten back-up programma's, anders is het op een gegeven moment lastig werken en ga je dingen dubbel doen die onnodig zijn en alleen maar tijd kosten.

http://forumimages.seniorennet.be/Okido/45-20080427-fc36aa.jpg

Nadere uitleg:
Stel je hebt in map Mijn afbeeldingen 15.000 foto's staan. Dan maak je eerst met SyncBack een complete back-up. Bron is C:\Mijn afbeeldingen / Doel is H:\Mijn afbeeldingen
Normaal worden alle 15.000 bestanden geback-upt. Twee uitzonderingen:
1. Bestanden die in gebruik zijn (niet mogelijk) (vaak systeembestanden) en
2. Bestanden met te lang bestandsnamen (langer dan 255 tekens) (niet kritische fout).
Omdat dit de eerste keer is kost dit de normale tijd voor kopiƫren. Bij de volgende keer gaat het veel sneller. Lees het volgende.

Je maakt nu per dag of eens in de drie dagen veel wijzigingen, je verwijdert, hernoemt en voegt 200 nieuwe bestanden toe. Je klikt op de opdrachtregel: Kopie C:\Mijn afbeeldingen naar H:\Mijn afbeeldingen (profiel) > uitvoeren > en de rest gaat automatisch > het programma scant naar gemaakte wijzigingen en dan worden bestanden overgezet en binnen twee minuten is het klaar en het logboek wordt getoond. Je kunt dus iedere dag up-to-date blijven. Het principe is maak B gelijk aan A. Maak het doel gelijk aan de bron.