Volledige versie bekijken : Downgraden Vista - XP <Wat te doen met de drivers?>



JelleB
2 April 2009, 15:45
Hoi,

Ik zou graag mijn Windows Vista systeem downgraden naar OS Xp. Heb dit nog al eens geprobeerd, maar is toen niet zo goed gelukt i.v.m. de drivers. Nu zou ik graag willen weten of de drivers die ik nodig heb voor mijn huidige systeem ook te vinden zijn voor een Windows Xp systeem. Een volledige lijst van mijn drivers kon ik niet vinden, maar ik heb mijn best gedaan om een zo volledig mogelijke lijst samen te stellen. Uiteraard kunnen hier nog zaken in ontbreken. De PC die ik heb is de Packard-Bell EasyNote MX36-T-072. Hier de lijst die ik zo goed mogelijk heb proberen samenstellen:

* Realtek High definition Audio Driver
* Realtek 8139 and 8139C+ Ethernet Network Card Driver
* ATI Catalyst
* Device Driver
* Atheros-driver
* Synaptics aanwijsaparaat driver
* Power4Gear eXtreme
* ATK Hotkey

Als er iemand denkt dat er een driver is die er ZEKER nog in zou moeten zitten, mag dat altijd zeggen natuurlijk.

Buiten dat: Wat denken jullie over het downgraden van Windows Vista naar Xp? De rede dat ik dit zou willen doen is omdat ik vind dat Vista mijn systeem traag, en onbetrouwbaar maakt. Soms blijft hij haperen. En zelfs mijn 4gb RAM is blijkbaar niet genoeg om hem sneller te doen werken. (Ik weet dat windows vista maar 3,2 gb ondersteunt (of iets in die trent))
Aangezien ik werk als webdesigner vind ik het niet zo leuk dat mijn systeem mijn werk negatief beïnvloedt. Verder heb ik als hobby 3D Art, 3D Games (creëren), en alles in die trent. Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik graag een stabieler systeem zou willen.

Alvast bedankt!

compuchrisje
2 April 2009, 17:10
Sommige drivers zijn echt gebonden aan Vista, vooral als het 64-bits apparaten zijn. Als ik jou was, maakte ik voor de veiligheid toch maar een back-up van die drivers, je weet maar nooit. Je kan bv hiervoor deze download (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=436) gebruiken. Na installatie van XP zal je snel genoeg zien welke drivers die nog nodig zal hebben. Vergeet ook je data niet veilig te stellen!

JelleB
2 April 2009, 18:19
Sommige drivers zijn echt gebonden aan Vista, vooral als het 64-bits apparaten zijn.

Kan jij zien aan één van die drivers dat het 64-bit apparaten zijn? Ik weet niet juist wat ik heb. Maar ik weet wel dat ik een 32-bit computer heb.

Dus jij raad me aan backup's te nemen zowel van de computer als van de drivers (trouwens bedankt voor de link), en het gewoon te proberen?

Volgende vraag: Ik zoek een goed programma (hoeft niet gratis te zijn) om een opstart bare recovery cd/dvd te maken. Misschien daar een voorstel voor?

Kokki
2 April 2009, 19:06
Volgens mij bestaan er geen 64-bits apparaten maar spreekt men alleen van een 64 bits OS. Een 64 bit OS werkt wel alleen maar op tenminste een dual core cpu.
Heb je een vista 32 of 64 bit?

Ik weet niet wat voor een programma je juist zoekt, maar een programma zoals Acronis true-image is wel makkelijk. Je maakt een image van je Vista systeem en als dan blijkt dat je niet tevreden bent van XP, dan kan je die vista-image terug zetten.

JelleB
2 April 2009, 19:32
Ik heb een Vista 32bit.

Ik zou graag een "kopie" van heel mijn systeem (met alle software en documenten erbij) maken, en op cd/dvd zetten. Wanneer ik hem er dan instop bij het opstarten van de computer, zal hij vragen om op een toets te drukken om opstarten vanaf de cd te starten. En hem dan op die manier te installeren.

Kokki
2 April 2009, 21:02
Dat is een beetje wat Acronis doet. Je zal wellicht wel meer dan een dvd nodig hebben. Een partitie op je hd of een externe hd is wellicht beter.
Je maakt dus een image van je hd en zet die dan op een andere hd. Je als je dan die image wilt terugzetten moet je opstarten met de acroniscd. Je krijgt dan een menu waaruit je kan kiezen wat je wil doen. Een optie is dan die image terugzetten.
Chrisje heeft een mooie tut gemaakt over Acronis: http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=90

zariash
2 April 2009, 22:03
je zit daar met die shared videokaart en dat is het probleem die zit altijd aan het werkgeheugen te knabbelen en maakt je systeem niet echt stabiel heb je de laptop zo gekocht of heb je er zelf geheugen bijgestopt .
grtjs

compuchrisje
2 April 2009, 23:06
Na herlezen zie ik dat het een Packard Bell is (inclusief commentaren ivm videokaart). Als ik jou was , zou ik eerst even opzoeken of je een recovery-set kan aanmaken. Die optie zou ergens in je startmenu moeten zitten. Zoniet, is er misschien een recovery CD/DVD bijgevoegd toen je het toestel aankocht. Is dat ook niet het geval dan zit er niks anders op dan een image te maken van het complete systeem en die bij voorkeur op een andere schijf te plaatsen (externe of op DVD's). Acronis True Image biedt die optie aan om je schijf in blokken te spiegelen, zodat ze perfect passen op een DVD. Vergeet ook niet een bootable CD aan te maken met dit programma. De aankoop ervan is niet zo duur, amper 50 €. Het kan je heel wat geknoopte zenuwen en hoofdpijn besparen, is zijn geld dus wel degelijk waard.
Als je een image hebt gemaakt is het opslaan van die drivers ook niet meteen zo noodzakelijk. Die zitten gewoon inbegrepen in die image.
Bedenk wel dat je dan een reservekopie hebt van je systeem nù (dus Vista) en niet XP. Het is maar voor het geval de degrade zou foutlopen en je dan toch nog alles zou kunnen herstellen.

JelleB
3 April 2009, 07:12
Die optie zou ergens in je startmenu moeten zitten. Zoniet, is er misschien een recovery CD/DVD bijgevoegd toen je het toestel aankocht.

Ik heb een recovery dvd gemaakt toen ik de pc net had gekocht. Dus als ik die erop zet dan heb ik gewoon terug een cleane Vista. (weliswaar zonder update's en dergelijke) Dat is één van de reden dat ik graag een nieuwe zou willen maken. Wanneer ik probeer het nogmaals te doen, met het bijgeleverd programma van packard-bell zegt hij dat ik dat al eens heb gedaan, en dat het dus niet meer hoeft. (En ik kan er dus ook geen meer maken).


...heb je de laptop zo gekocht of heb je er zelf geheugen bijgestopt .

Neen, hij is standaard gekomen met 2Gb. Daar heb ik dus 4 Gb van gemaakt. Hij ondersteunt maar 3, maar ik dacht: misschien ondersteunt een volgend OS wel de volle 4Gb.

compuchrisje
3 April 2009, 13:50
Een nieuwe recovery kan inderdaad niet meer, en niet alleen bij Packard Bell hoor. Als je zelf zo'n set hebt aangemaakt, worden de data op de recovery-partitie verwijderd, dat stuk van de harddisk blijft ontoegankelijk en verloren. Je hebt het al, dus dat bespaart je alvast wat werk.
Bij de degrade kijk je best eerst even na welke software je al hebt geïnstalleerd ondertussen, duidt aan welke je belangrijk vindt en of je daar de licenties van hebt. Die kan je bv terugvinden met Belarc-Advisor, te vinden tussen onze downloads (tools denk ik). Voor XP en evt Office zal je de install CD's moeten hebben natuurlijk. Kijk ook of je een antivirus prog hebt dat alvast kan gebruikt worden.
Ik wens je veel succes bij de degrade, of evt bij het herstellen van de vorige toestand ;)

PeterN
3 April 2009, 21:21
Neen, hij is standaard gekomen met 2Gb. Daar heb ik dus 4 Gb van gemaakt. Hij ondersteunt maar 3, maar ik dacht: misschien ondersteunt een volgend OS wel de volle 4Gb.
Vista ondersteund wel de volle 4GB, Xp niet;)

JelleB
3 April 2009, 21:53
Ben je zeker dat dit ook kan bij de "Home Premium" 32bits?

dannyma
6 April 2009, 00:16
Wat je ook kan doen is je hd partitioneren eentje voor xp en andere vista die er al op staat alleen bij het installeren van xp zal de boot van vista weg zijn maar zodra xp geinstaleerd is en niet vergeten net.framework 3.5 er op geinstalleerd is kan je ook easy bcd downloaden en installeren en via dit progje kan je vista bootloader terug plaatsen en klaar is kees ;) .

JelleB
9 April 2009, 00:08
Zoals gezegt heb ik het geprobeerd, maar jammer maar helaas zonder resultaat. Dus uiteindelijk terug Vista erop, en nog even verder sukkelen dus. Ik dank jullie voor de goede hulp.

dannyma
9 April 2009, 20:41
Zoals gezegt heb ik het geprobeerd, maar jammer maar helaas zonder resultaat. Dus uiteindelijk terug Vista erop, en nog even verder sukkelen dus. Ik dank jullie voor de goede hulp.mischien binnekort meer geluk met windows 7 .Vraagje heb je beta al is getest ?

JelleB
13 April 2009, 00:28
Vraagje heb je beta al is getest ?

Neen. Ik heb wel de Milestone 3 gedownload gehad, maar nooit geïnstalleerd, wegens gebrek aan hdd ruimte. Aangezien je windows 7 niet op een aparte hdd kan/mag installeren zal ik dus maar wachten op de definitieve versie.

Ik vraag me wel af hoe het daar zal zijn i.v.m. het verbruik van het geheugen enzo. Van sommige bronnen hoorde ik dat het een verbetering zou zijn. Van andere hoorde ik dat het gewoon een grote service pack voor Vista zou worden. Dus ik weet voorlopig eigenlijk nog van niet veel.

Kokki
13 April 2009, 12:12
Zoals gezegt heb ik het geprobeerd, maar jammer maar helaas zonder resultaat. Dus uiteindelijk terug Vista erop, en nog even verder sukkelen dus. Ik dank jullie voor de goede hulp.

Zonder resultaat? Wat was het probleem net? Drivers of iets anders?

dannyma
14 April 2009, 16:21
Neen. Ik heb wel de Milestone 3 gedownload gehad, maar nooit geïnstalleerd, wegens gebrek aan hdd ruimte. Aangezien je windows 7 niet op een aparte hdd kan/mag installeren zal ik dus maar wachten op de definitieve versie.

Ik vraag me wel af hoe het daar zal zijn i.v.m. het verbruik van het geheugen enzo. Van sommige bronnen hoorde ik dat het een verbetering zou zijn. Van andere hoorde ik dat het gewoon een grote service pack voor Vista zou worden. Dus ik weet voorlopig eigenlijk nog van niet veel. Bwa zit bijna in zijn eindfase ;) 7.100 enz maar andere denken van niet intussen al gestest op pc's die toch al wat ouderdom hebben en tot verbazing mooi werk leveren maar wel met redelijk RAM aanboord 3500 mb wat betreft processor intel of amd ze volgen allemaal zowel enkel als dual ;) . wat betreft stabiel zeg ik momenteel voorzichtig ja stabiel en wat betreft snelheid bwa hij (zij :lol:) zelfde als vista .
vista pack 2 is ook voor binnenkort dus ik zal het laten weten want nu weet ik het nog niet ;).