Volledige versie bekijken : Ubuntu; Simpele vraag.



ultddave
10 April 2009, 13:30
Yo :D,

Als Ubuntu beginner heb ik een vraag.

Ik moet gtk+ installeren. Maar deze heeft een 5-tal dependencies. 1 van deze is "Cairo". Ik heb de juiste versie gedownload. Maar als ik ./configure uitvoer dan zegt hij "Warning:Could not find libpng in the pkg-config search path".

Bij de synaptic staat dat ik libpng geïnstalleerd heb. Dus dat is geen probleem normaal gezien. Maar hoe pas ik die search path aan? En naar wat? (de locatie uiteraard, maar welke?)

Via search: libpng vind ik;

libpng (map) in home/dave/src/

en nog andere mappen/files van libpng in /usr/include, sommige met snelkoppelingen.

Mvg
- Dave -

carl
10 April 2009, 15:36
kan je ze niet allemaal met synaptic installeren ?

probeer anders:
sudo apt-get install gtk+
sudo apt-get install Cairo
(mijn ubuntu is wat roestig dus kan foutje instaan :D)
Of miss moet je wel
sudo (sh) ./Configure
gebruiken ?

ultddave
10 April 2009, 19:29
Mm raar, alsk de laptop opstart krijg ik de melding "greeter application appears to be crashing. Trying to use another one." in een loop. Kga eens opnieuw opstarten, desnoods ff onder windows. Wel raar datk dat ineens krijg ;D.

Alvast bedankt voor je antwoord btw, kga het zo uittesten (hopelijk).

ultddave
10 April 2009, 19:37
Ok dat lukt niet, hij lijkt gecrashed te zijn doordat ik hem ervoren in 'suspend' mode heb gezet. Ik had hem 3uur in suspend mode gezet. Eruit gehaald en afgesloten. Nu start ik hem op en krijg ik console items te zien zoals battery status en sandbox tools [OK]. En dan uiteindelijk de error hierboven ""greeter application appears to be crashing. Trying to use another one."" Na 6 keer zegt ie "The display server has shut down about 6 times in the last 90 seconds. It is likely that something bad is going on. Waiting for 2 minutes before trying again on display :0".

Ik ga proberen te zien wat er precies staat, maar het gaat nogal snel :(.

Eens proberen in recovery; http://liltux.wordpress.com/2007/09/05/how-to-fix-the-error-the-greeter-application-appears-to-be-crashing-in-ubuntu/

Komt door de GTK zo te zien. Raar want die wilde ik net installeren, had ik nog niet gedaan. :(

ultddave
10 April 2009, 19:58
Ik zit vast bij;

3. press i to enter into insert mode. Locate the following line and comment it by inserting a # in front of the line.

GtkModulesList=gail:atk-bridge:/usr/lib/gtk-2.0/modules/libdwellmouselistener:/usr/lib/gtk-2.0/modules/libkeymouselistener


Via het zoeken in ViM met het '/' commando, vind ik niets. En de file is trouwens leeg :s. Ik heb zo een 50 regels commentaar met uitleg.

En dan lijk ik menu's te hebben;

[daemon]

[security]

[xdmcp]

[gui]

[greeter]

...

Maar er staat geen tekst, commando's of iets dergelijks tussen, achter, langs ofzo. Gewoon een 7-tal titels tussen haakjes.

Hetzelfde resultaat bij Emacs als tekstverwerker.

This just sucks. :(

PS: Dit zou er moeten staan;

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-users/2006-July/089982.html

carl
10 April 2009, 20:12
Even terzijde, ik vind nano een net iets handigere editor (maarja, kwestie van smaak :))
Kan je die config file gewoon niet overkopieren ?


sudo cp bestand backup_naam --> backup maken

sudo rm bestand --> verwijderen
sudo mv bestand doel --> verplaatsen
en dan die regel commentaar van maken (# voorzetten).
Om te zien wat dat geeft ?
Ik gebruik miss wel iets te vaak sudo, maar kvind het handiger zo, dan moet je nooit gaan commannds hertype omdat je es geen rechte hebt. Desgewenst kan je ook 'su' ingeven om je aan te melden als root, dan is da ni meer nodig.
Daarvoor hebde dus wel een ingesteld root w8woord nodig (instellen: sudo passwd)

ultddave
10 April 2009, 20:22
Even terzijde, ik vind nano een net iets handigere editor (maarja, kwestie van smaak :))
Kan je die config file gewoon niet overkopieren ?


sudo cp bestand backup_naam --> backup maken

sudo rm bestand --> verwijderen
sudo mv bestand doel --> verplaatsen
Om te zien wat dat geeft ?

Je bedoelt dus de file kopieren. De oude verwijderen en de kopie terug in de plaats zetten?
Het probleem heb ik denk ik veroorzaakt door met een bepaalde path van de pkg-config te prutsen (denk ik altans - heb vandaag met veel zitten prutsen om toch alles aan de praat te krijgen).

Ik zal het eens proberen. Als het niet gaat, ga'k alle data overtypen van de config file op het internet. Zonder de commentaar uiteraard. Zijn maar een 50 tal regels zonder de commentaar, is dus nog te doen :D.

Ik laat je iets weten,

Yuw
- Dave -

carl
10 April 2009, 20:24
Nee, ik bedoel de oude back-uppen, en dan overschrijven met die van internet :) Je kan natuurlijk altijd ook manueel gaan herschrijven ;)

ultddave
10 April 2009, 20:38
Nee, ik bedoel de oude back-uppen, en dan overschrijven met die van internet :) Je kan natuurlijk altijd ook manueel gaan herschrijven ;)

oow zo ;P ye das altijd makkelijker. Alleen ben ik niet zo vertrouwd met de commando's en de locatie van de files. Ik kan waarschijnlijk via de console in recovery mode, een USB stick gebruiken voor het kopieren van die file zeker?

PS; Als ik fdisk -l doe, dan somt ie de partities etc op. En alsk de usb insteek zegt ie iets van /dev/sdb en /dev/sdb1, maar "cd /dev/sdb" of met sdb1, werkt niet. :(

Mvg
- Dave -

carl
10 April 2009, 20:52
sudo mount /dev/sdb1_/mapnaam ---> de underscore moet een spatie zijn, is gewoon o mduidelijk te make
Dan zal ie de usb stick mounten naar die map zodat je dus cd /mapnaam kan doen. (als hij error geeft nekker mount -t gebruiken, dat forceert hem af ofzo).
ls geeft een lijst van bestanden in die map dan (mocht je dat niet weten).

ultddave
10 April 2009, 21:03
Ok is gelukt, thank Carl. Het mounten en kopieren altans. Heb de PC afgesloten en terug op gestart -> zelfde probleem :(. Deze keer staan wel de waardes van de internet file in de gdm.conf-custom, maar zo te zien, zonder resultaat. :(

Heb ergens gelezen dat het door de Human Theme kan komen, kga deze even vervangen in de gdm.conf-custom file dan.

EDIT: werkt ook niet :(

Naar het schijnt was het een bug in de accesibility options vroeger, maar ik ben daar nooit in geweest voor iets te veranderen:(

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gdm/+bug/83860

ultddave
10 April 2009, 22:02
Ik ga de data die'k nodig heb via de recovery mode op de USB stick zetten en dan herinstalleren.

Ik heb Vista - Ubuntu dualboot op dit moment. (Vista stond er eerst op) Nu wil ik Ubuntu opnieuw installeren dus. Hoe ga'k het best te werk zodat ik niet te maken krijg met grub errors en dergelijke.
Gewoon Ubuntu DVD erin en van daaruit formateren/herinstalleren? Of gaat dit de grub omzeep helpen?

Mvg
- Dave -

carl
10 April 2009, 23:13
Grub gaat normaal gezien geherinstalleerd worden, of je krijgt er gewoon nieuwe opties bij in grub, die je dan moet aanpassen in menu.conf als je ze niet meer wil. (gewoon ubuntu herinstalleren op dezelfde partitie dus).
Om problemen te voorkomen maak je miss best eerst een backup.

ultddave
11 April 2009, 14:06
Geherinstalleerd. Grub werd overschreven btw :). Maar nadat ik 274 updates had gedownload. En terug had opgestart had hij 2x ubuntu in de grub gezet. Maar nja, no problem, kan ik nog wegvegen in een file.

Nu ben ik dus terug bij af.

Het probleem dat ik had, en waar het mis is gelopen is dus deze;

'pkg-config -- modversion glib-2.0' returned 2.17.6 but GLIB(2.16.6) was found! If pkg-config was correct then it is best to remove the old version of GLIB. You may also be able to fix the error by modifying your LD_LIBRARY_PATH eviroment variable, or by editing /etc/ld.so.conf. Make sure you have run ldconfig if that is required on your system. If pkg-config was wrong, set the enviroment variable KPG_CONFIG_PATH to point to the correct configuration files.

Toen had ik GLIB 2.16.6 gedownload en ./configured en dan sudo make uninstall gedaan. Toen wat van die PATH's aangepast en toen liep alles 'goed' tot dat ik moest herstarten. Toen begonnen de problemen (pagina 1).

Ik moet Glade installeren en GTK+. (Glade heeft GTK+ nodig. En GTK+ heeft Pango, ATK, Cairo en GLIB (2.17.6 of hoger) nodig. Cairo heeft dan nog eens bepaalde libraries nodig en ATK heeft Cairo nodig. Ik begrijp niet waarom ze er niet gewoon 1 pakket van maken ipv al die dependencies te gebruiken waardoor men 7 programma's/pakketten moet downloaden en installeren.

Zie; http://library.gnome.org/devel/gtk/unstable/gtk-building.html voor dependencies.

Dit probleem heb ik dus weer btw (de fout hierboven, met die GLIB).

Ik ga eens proberen voor hem op Windows te installeren. Hopelijk meer geluk.
EDIT; Heb het zo gedaan (op Windows uiteindelijk): http://dreblen.wordpress.com/2008/08/06/adding-gtk-to-the-windows-path/.

Nu kan ik alleszins de gtk-demo doen. Nu sluit ik de PC niet meer af, voordat ik alles heb gedaan :P.

Nu moet ik nog Glade downloaden, maar eerst GTK+ gebruiken :P. (deze mag voorlopig nog even open blijven).

Mvg
- Dave -

ultddave
11 April 2009, 14:55
Mm dit heeft ook geen zin. Ik heb de gcc compiler nodig, maar die staat niet op windows. Dus kan iemand mij helpen om die gtk+ op ubuntu aan het werken te krijgen?

EDIT: Ubuntu is weer gecrashed :s what the fuck. Ik heb 2x ./configure gedaan en toen wilde hij ineens geen enkel programma meer starten. Dus ik doe restart. Krijg ik weer die greeter application crash. :(

RE-EDIT: Ik denk dat de titel "simpele vraag" niet meer van toepassing is op dit probleem :D :D. Een vriend zei me dat het niet de bedoeling was om gtk+ van de source te installeren?

Mvg
- Dave -

ultddave
11 April 2009, 16:47
ok dan, een vriend heeft me ff geholpen, zo te zien was het niet de bedoeling dat ik alles ging installeren.

sudo apt-get libglib-dev libgtk2.0-dev

was genoeg... (eventueel ook nog de libpng)

*zakt door de grond* :P. Nu ja, mag een slotje op, werkt uiteindelijk ^^

Ik begrijp wel nogaltijd niet waarom men PC 2 kan crashen door het installeren van gtk+ vanaf de source :D. Maar nu ja, maakt niet uit :)

Yuw,

Snakey
11 April 2009, 17:50
Nog even een verduidelijking omtrent deze pakketmanagers. Vele nieuwkomers maken hier dezelfde fout. Wat je dus wou doen is ipv van gewoon te installeren, de broncode gebruiken en van grond af aan de software op je pc te compileren. Over het algemeen is dit niet nodig en nogal omslachtig omdat je zelf moet zorgen voor je compiler (gcc) en alle libraries. Vaak kan je ook problemen krijgen doordat niet elke distributie hetzelfde is en er dus hier en daar wat wijzigingen vereist zijn.
Ubuntu heeft apt (synaptic als gui) als pakketmanager. Deze pakketmanager heeft lijsten van bronservers met voorgecompileerde installatiepakketten (de standaard ubuntu servers hebben pakketten speciaal geoptimaliseerd voor ubuntu). Deze bronservers zijn zodanig geconfigureerd zodat er automatisch gezocht wordt naar de juiste benodigde extra pakketten.
Al deze pakketten worden onderhouden via apt, dus ook updates verschijnen automatisch via de update manager.

ultddave
11 April 2009, 19:40
Ah ok thanks :D. Het probleem is dat ik meestal geen flauw idee heb wat ik moet ingeven achter de "sudo apt-get install ..." is er ergens een lijst ofzoiets waar ik die dingen kan zien?

Want binnekort moet ik bijvoorbeeld 'glade' installeren voor GUI's te maken. Maar ik denk niet dat;
sudo apt-get install glade

gaat werken ;D

Mvg
- Dave -

Snakey
11 April 2009, 21:41
Je kan synaptic gebruiken, daarin kun je alle pakketten zien en doorzoeken.

carl
11 April 2009, 21:54
In een groot aantal gevallen zal hij bij
sudo apt-get install XXX
wel een suggestie van een aantal geldige paketten geven, die er verdomd vaak recht op zit :)
Heel veel paketten heten ook wel zo simpel dus sudo apt-get install glade zal misschien wél werken ;)

ultddave
11 April 2009, 23:10
Ik heb hem gevonden via synaptic. Glade 3 :). En nu kan ik beginnen met GUI's te maken. :D

Tegen de 16e moet ik mijn al-reeds-geprogrammeerde 'Agenda' software een GUI geven, als taak voor school. Ik kijk er al naar uit, *... zucht*.

Bedankt allebei voor de hulp & info. :) (y)

Mvg
- Dave -