Volledige versie bekijken : stationsletter



urbain
12 April 2009, 21:37
beste helpers , gisteren heb ik vista 7 verwijderd en windows xp er terug opgezet.
Tot zover alles in orde , totdat ik een programma wilde installeren ; die kwam dus niet in program files op de c terecht maar wel de letter f .
Toen ik de stationsletter f wilde hernoemen naar c dan kon dit niet .
Nu wordt dus alles niet in de c maar de f geinstalleerd .
Moet dat de C zijn ?
Of is het gelijk hoe die letter noemt ?
Indien het altijd c moet zijn hoe zou ik dit dan kunnen oplossen ?
Bedankt als jullie iets kunnen oplossen .

PeterN
12 April 2009, 21:46
Niet echt noodzakelijk, doch vele programma's gaan standaard opzoek naar dingen op de C drive. Dus vroeg of laat ga je er toch mee vast varen.
Waarschijnlijk heb je uw vista niet afgeveegd en gewoon xp geïnstalleerd op een nieuwe partitie. Dat zie je direct als je de grootte nagaat van je f schijf.
Ook kan je rechts klikken op het icoontje 'mijn computer' en daar beheren kiezen. In het lijste dat komt kies je 'opslag' en daaronder 'schijfbeheer'. Dan krijg je aan de rechterkant een visuele voorstelling van uw hardeschijven en partities.

compuchrisje
12 April 2009, 21:55
Even opmerken dat vele functies in schijfbeheer enkel in XP Pro kunnen gebruikt worden. Zoals bv aanmaken van nieuwe partities. Wat hernoemen van partities betreft... heb ik zo'n beetje geheugenverlies, te lang geleden ondertussen.

Quazie
12 April 2009, 22:13
@ compuchrisje,
ik draai met XP Home en net zoals PeterN verteld is het verwijderen en aanmaken (met nieuwe naam) van partities perfect mogelijk. Hoe het met hernoemen (zonder eerst te verwijderen) zit weet ik niet, nog nooit moeten doen, mogelijks is dat een privilege van XP Pro.
Of men een HDD met 1 patitie win XP Home bevattend kan verkleinen om er een extra partitie bij te maken weet ik niet.

urbain
12 April 2009, 22:18
wat ik dus zie in computerbeheer is het volgende .............
Bovenaan heb ik dus een venster waarin de partities staan en de eerste is volume zonder letter indeling/ partitie ; type / standaard ; bestandsnaam (niets bekend) status/in orde(onbekende partitie) capaciteit 2,53GB vrije ruimte 2,53 GB percentage vrij 100% fouttolerantie (nee) overhead 0%
daaronder dan lokaal station F indeling partitie ; type standaard ; bestandsnaam NTFS ; status in orde (systeem) capatiteit 73,80 GB vrije ruimte 61,38Gb percentage vrij 83% foutolerantie nee , overhead 0%.

Daaronder een tweede venster met als eerste // Schijf 0 lokaal station (F) 73,80 GB(NTFS) in orde systeem daarnaast 2,53 GB in orde onbekende partitie.

dat is dus alles wat ik zie in computerbeheer.
Om vista 7 te verwijderen heb ik een omweggetje moeten maken , want ik kon daar dus xp niet opzetten omdat XP een ouder systeem is en dus heb ik eerst ubuntu geinstalleerd en pas daarna windows XP die heb ik dus niet bovenop ubuntu geinstalleerd , nee ik heb eerst de schijf laten formateren en dan pas het systeem (XP) geinstalleerd.
Hoe het komt dat ik niet C maar F heb weet ik dus niet , wel weet ik dus dat ik die letter niet kan veranderen , er staat als ik de letter wil wijzigen ..........
* windows kan de stationsletter van het systeem of het opstartvolume niet wijzigen *
Wil dit dus zeggen dat ik normaal gezien windows XP opnieuw zou moeten installeren of kan ik toch die letter F gebruiken ?

jxjxw
12 April 2009, 23:00
beste helpers , gisteren heb ik vista 7 verwijderd en windows xp er terug opgezet.
Tot zover alles in orde , totdat ik een programma wilde installeren ; die kwam dus niet in program files op de c terecht maar wel de letter f .
Toen ik de stationsletter f wilde hernoemen naar c dan kon dit niet .
Nu wordt dus alles niet in de c maar de f geinstalleerd .
Moet dat de C zijn ?
Of is het gelijk hoe die letter noemt ?
Indien het altijd c moet zijn hoe zou ik dit dan kunnen oplossen ?
Bedankt als jullie iets kunnen oplossen .

heb je niets verkeerd gedaan met die nieuwe instal
mischien op de verkeerde partitie je xp erop gezet
of die vista niet goed verwijderd
ik denk even terug een verse instal doen op je c dan
en even nazien dat die vista eraf is
dat is wat ik zou doen

urbain
12 April 2009, 23:06
die verse instal daar zie ik wat tegenop want nu moet ik dus alles terug op mijn externe hd gaan plaatsen (ik had dus alles al terug op de pc geinstalleerd).
Kan het echt niet zonder format ?
Indien ik de letter laat staan , wat zou er dan in het slechtste geval kunnen gebeuren?

urbain
12 April 2009, 23:14
wat ik dus wel zie in *deze computer* is dat mijn lokaal vaste schijf dus F is ;
verder heb ik verwisselbare medium 3,5 inch diskette A ; verwisselbare schijf C ; dan DVDR station D en dvd station E.
Die C bestaat dus niet .
Stel dat ik dit verwijder !!!!! Zou windows daarna niet de F veranderen in C ?????

PeterN
12 April 2009, 23:22
Neen, het mag ook niet. De installatie is uitgegaan van station F en heeft bestanden geïnstalleerd en gemarkeerd dat deze op die schijf te vinden zijn. Mocht je nu de schijf veranderen van letter dan vindt hij die bestanden niet meer.
Waarschijnlijk heb je niet volledig gerestart na die ubuntu cd vandaar de gekke indeling

urbain
12 April 2009, 23:37
en mijn vorig berichtje dan ?
wat kan er in het slechste geval gebeuren als ik die letter laat staan ?

PeterN
13 April 2009, 00:21
Niets;) Normaal zou alles moeten werken, maar er zijn soms programma's die niet naar een station vragen voor iets op te halen en verwachten dat het op c staat :s Dit zou normaal niet mogen, maar je komt het soms wel tegen :s

urbain
13 April 2009, 00:34
Dus als ik het goed begrijp kan ik het gewoon zo laten ?
Ik had deze vraag gesteld omdat ik het systeem nog binnen de 30 dagen moet activeren en het zou misschien niet zo prettig zijn als ik het systeem voor de tweede maal op korte tijd zou moeten activeren ( misschien geloven ze mij dan niet meer ) en ben ik mijn geldige install van XP wel kwijt.

carl
13 April 2009, 06:49
Je kan het perfect zo laten :) Je kan in het register ergens instellen waar programmas zich standaard gaan installeren (dit is sowieso de windows-partitie, ongoeacht of die C: of F: is). er gaan maar weinig zaken zijn die standaard op de c: gaan zoeken omdat
1) programmas hun directories in het register plaatsen
2) andere executables in de map waarin ze staan zoeken

nu nog je stationsletter veranderen lan evt. wel problemen geven voor bepaalde programmas (zoals o.a. iTunes als je dat gebruikt).
Over die 2.7GB partitie (onbekend bestandssysteem): ik denk dat dat een restantje van je ubuntu install is, meerbepaald een SWAP partitie.

jxjxw
13 April 2009, 07:29
kijk nu he op die tijd dat je het hier vraagt had ik al lang een format c gedaan en alles terug goed gezet
want als alles op f staat dan heb je gawoon iets verkeerd gadaan met je instal
een format c duurd toch maar enkele uren of een halve dag

als alles op f staat kan geen kwaad maar is gewoon verwarend voor alles wat je verder doet op je pc

urbain
13 April 2009, 11:05
Bedankt voor jullie snelle hulp .
En inderdaad een format c is niet zo'n hoop werk ,maar als je daar een halve dag mee bezig bent is dit toch wel even slikken.
Toch overweeg ik om het te doen .
De reden !
Gewoon omdat de virussanner zijn weg niet geheel kan vinden , en ook .....ik heb een andere browser geinstalleerd en die heet avant browser en telkens als ik een link aanklik of naar een url wil gaan verschijnt er een venster met de melding * avant:avant ; exe - geen schijf
er bevind zich geen schijf in het station
plaats een geschikt media in station
device\harddisk1\dr3
daaronder heb ik dan de keus uit drie mogelijkheden annuleren - opnieuw - en doorgaan.
Het is gelijk op welke keus ik klik het feit is dat ik telkens 3 x moet klikken vooraleer het venster is verdwenen.
Dus das al een reden om een format uit te voeren tenzij jullie daar ook een oplossing voor kunnen vinden.

jxjxw
13 April 2009, 11:29
Bedankt voor jullie snelle hulp .
En inderdaad een format c is niet zo'n hoop werk ,maar als je daar een halve dag mee bezig bent is dit toch wel even slikken.
Toch overweeg ik om het te doen .
De reden !
Gewoon omdat de virussanner zijn weg niet geheel kan vinden , en ook .....ik heb een andere browser geinstalleerd en die heet avant browser en telkens als ik een link aanklik of naar een url wil gaan verschijnt er een venster met de melding * avant:avant ; exe - geen schijf
er bevind zich geen schijf in het station
plaats een geschikt media in station
device\harddisk1\dr3
daaronder heb ik dan de keus uit drie mogelijkheden annuleren - opnieuw - en doorgaan.
Het is gelijk op welke keus ik klik het feit is dat ik telkens 3 x moet klikken vooraleer het venster is verdwenen.
Dus das al een reden om een format uit te voeren tenzij jullie daar ook een oplossing voor kunnen vinden.

doe maar even een formatje lijkt me het beste en let dan op dat het weer niet pisloopt

urbain
13 April 2009, 11:58
het zit al goe mis nu.
Ik wilde een andere browser installeren en die andere dus verwijderen , maar dat is niet goed uitgekomen.
EErst had ik opera gedownload en dan er voor gezorgd dat opera de standaard browser was maar dat lukte niet.
Daarna heb ik dus avant browser verwijderd en daarna de pc opgestart en dan pas zijn de problemen begonnen.
Nu start de pc op tot aan het logo en dan herstart die telkens weer.
veilige modus kiezen lukt ook niet want dan start de pc ook telkens weer op.
In het bios eens gaan kijken en de boot staat dus op atapi cd rom ik heb die ook al eens veranderd op ide hard drive en iook dan start de pc telkens op.
Ik heb zo het vermoeden dat ik dus alles kwijt ben (gegevens die ik er terug heb opgezet.
Enfin ik weet dus ook niet wat te doen.

carl
13 April 2009, 13:43
Start de pc op tot aan het logo zeg, je, welk logo bedoel je ? Kan je het windows logo zien of bedoel je dat van de bios/het merk van de pc ?

En een format is in veel gevallen de "fool-proof" oplossing, maar als hij liever zo lang mogelijk wacht daarmee is dat toch zijn zaak ? Zelfs nu met die problemen is een format misschien niet meteen nodig en ik vind het dan ook licht vervelend hoe je telkens daarover blijft 'pushen'.

urbain
13 April 2009, 13:58
het logo van windows XP natuurlijk , verder gaat die niet ; hij start telkens terug op.
Nu heb ik de cd rom xp in de lade gestoken en het systeem terug laten installeren , maar ik kon de keuze niet vinden om het te installeren zonder format en nu is dus alles van de pc verdwenen , maar goed ik ben dus alles kwijt maar kan toch terug gebruik maken van mijn pc.
Bedankt allen voor jullie aangeboden hulp.
'k ga toch nog eens proberen om er een recovery tooltje op los te laten wie weet wat die nog kan vinden , ik had gedacht omdat het niet op de c stond dat het misschien toch nog ergens te vinden zou zijn ,proberen gaat mee hé.

jxjxw
13 April 2009, 15:21
Start de pc op tot aan het logo zeg, je, welk logo bedoel je ? Kan je het windows logo zien of bedoel je dat van de bios/het merk van de pc ?

En een format is in veel gevallen de "fool-proof" oplossing, maar als hij liever zo lang mogelijk wacht daarmee is dat toch zijn zaak ? Zelfs nu met die problemen is een format misschien niet meteen nodig en ik vind het dan ook licht vervelend hoe je telkens daarover blijft 'pushen'.

had jij hem dan een oplossing gegeven he

carl
13 April 2009, 18:25
Normaal gezien is je vorige F: partitie geformatteerd geweest en heeft die nu de C: stationsletter. Er zijn op internet meerdere tooltjes te vinden om geformatteerde data te kunnen recupereren, maar hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee en de kans op succes is vrij klein denk ik.
Om te installeren zonder formatteren moet je kiezen voor 'doorgaan zonder formatteren' nadat je de gewenste partitie hebt aangeduid (of miss was het eerst kiezen voor herstelopties (op R drukken ipv enter om de installatie te starten). Zo weet je dat toch voor in het vervolg.

urbain
13 April 2009, 19:35
de keuze R wilde niet aanslagen dus heb ik windows xp geinstalleerd hopende dat het niet alles zou overschrijven.
Nu heb ik dus recovery data gebruikt en ik kan daar dus niets mee vinden , maar ik heb dus nog eens in de map deze computer op de C schijf (jawel nu staat die goed) geklikt en ik zag daar users en ik klikte daar dan op en dan op mijn documenten en wat zag ik !!!!! ik heb bijna alles terug , alleen de document die ik had bewaard , die kan ik dus nergens vinden .

compuchrisje
13 April 2009, 21:49
Verdorie! net te laat dus! Ik was wat aan 't nadenken over dit topic en dacht het gevonden te hebben.
Een image maken van je installatie op de (foute) partitie en deze dan 'terugzetten' op de C-partitie.
Nu ben ik wel een beetje het noorden en het zuiden kwijt, want de opgeslagen documenten die je nu mist, welke zijn dat dan? Die van wat ervoor op F stond? Dan kan je die daar toch terug halen?

urbain
13 April 2009, 22:06
ik denk niet dat een image maken zou gekund hebben aangezien de pc telkens terug opstarte , ik kon onmogelijk nog bij mijn gegevens.
En ja hetgeen ik terug heb zijn die zaken die nog op de F stonden behalve dan gegevens uit mijn documenten.
't is raar want ik heb daar dus geen verklaring voor.
Ik ga nadat ik dus alles heb opgeslagen op mijn externe harde schijf terug format c uitvoeren en deze keer met de opdracht formateren , ja ik weet het in mijn vorig berichtje stond dat die toch heeft geformateerd maar blijkbaar is er maar een deel geformateerd en is het daarom dat ik die gegevens nog heb kunnen zien.
Het lijkt alsof die van een andere partitie komen terwijl ik dat toch niet kan zien.
Enfin het belangerijkste is toch dat ik het merendeel van mijn gegevens terug heb.
Ik ben nu momenteel bezig met het zoeken naar verloren bestanden en misschien vind ik nog wat terug dat ik kwijt ben.
Is het niet zo dan ga ik op de goede manier de format uitvoeren en dan is alles wel definitief verdwenen.
allee bedankt voor alles.