Volledige versie bekijken : CD's beveiligen



kurt5
18 April 2009, 12:19
Ik zou graag een progje op een cd branden maar het is de bedoeling dat iedere cd maar op 1 computer kan geplaatst worden en dat ze het niet kopïeren en doorgeven. Ik heb al een oplossing gevonden maar die is niet goed genoeg (TZ Protection). Dat is een gewone beveiliging met 1 paswoord dus als je dat met iemand meegeeft kan die ook het paswoord meegeven. Dat is dus geen optie. Iets anders misschien? Ik sta voor alles open. Dank u wel

Mosquitos
18 April 2009, 12:50
Ik zou graag een progje op een cd branden maar het is de bedoeling dat iedere cd maar op 1 computer kan geplaatst worden en dat ze het niet kopïeren en doorgeven. Ik heb al een oplossing gevonden maar die is niet goed genoeg (TZ Protection). Dat is een gewone beveiliging met 1 paswoord dus als je dat met iemand meegeeft kan die ook het paswoord meegeven. Dat is dus geen optie. Iets anders misschien? Ik sta voor alles open. Dank u wel

Jij wilt iets realiseren dat zelfs de filmindustrie nog niet gelukt is ? :wtf:

kurt5
18 April 2009, 13:02
was gewoon effe vragen of zoiets al bestond. Weet ik veel. Ik volg dat toch niet.

kurt5
18 April 2009, 13:09
Kan ik : stel een cd met foto's maken en die dan beveiligen zodat ze die wel kunnen bekijken maar niet kunnen kopieren naar hun harde schijf?

PeterN
18 April 2009, 13:18
Denk niet dat dat zo eenvoudig is. Software beveiliging heeft als groot nadeel dat diegene die het wil kraken altijd 1 stap voor heeft. Je zal ook zelf een programma best hiervoor schrijven.
Een betere beveiliging is hardware matig via een dongle, maar dat kost dan ook direct meer

In ieder geval niet zo eenvoudig. Een vb: ik bekijk de foto's vanaf cd, ik maak een printscreen en plak deze gewoon in paint en sla deze op.

ultddave
18 April 2009, 14:36
Ye ze kunnen bij wijze van spreken zelf met een fototoestel een foto van het scherm met je foto trekken. Foto's beveiligen is bijna onmogelijk.

Maar ctrl+prntscreen is dus makkelijker. Dan trekt hij gewoon een screenshot van het scherm, en plakt deze in paint. En voila - hij heeft de foto :).


@Mosquitos en kurt5;

Over je eerste post ivm dat programma op '1' PC te installeren. Dat gaat wel; dat bestaat al voor videogames, internet muziek, audio CD's, film en data. De games hebben een DRM beveiliging waardoor men deze maar op een 'x' aantal PC's kan installeren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Rights_Management
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Rights_Management
(Engelse wiki bevat meer info)


"De rechthebbende kan immers door toepassing van beveiligingstechnieken die gekoppeld kunnen worden aan DRM, de wettelijke rechten van gebruikers inperken. Daarom zijn DRM systemen altijd gekoppeld aan gebruikersovereenkomsten, waar het contracten- en consumentenrecht op van toepassing zijn. In die overeenkomst wordt bepaald welke handelingen (niet) zijn toegelaten zonder dat daarvoor aparte toestemming moet worden verkregen door de gebruiker. Zo kan bijvoorbeeld een uitgever slechts een beperkt aantal afdrukken of kopieën toestaan, of kan een online muziekdienst vaststellen dat een muziekstuk slechts een bepaald aantal keer (al dan niet gratis) beluisterd kan worden, hetgeen naar zeggen van de muziekindustrie een flexibel en gevarieerd online productaanbod mogelijk zou maken. De gebruiker heeft vaak geen weet van de beperkingen die volgen uit de acceptatie van de gebruikersovereenkomst."


Computer games sometimes use DRM technologies to limit the number of systems the game can be installed on.

Door hevig protest hierop hebben de laatste games nu ook een 'tool' waardoor je dus het programma van je PC kan afvegen en dus ook je 'installatie nummer' verhoogt.
Mmm moeilijk om uit te leggen :p.

Stel dat je een game koopt dat je 3x kan installeren. Vroeger (1jaar geleden ongeveer) kon je de game maar maximaal 3 keer installeren ... en dan was het gedaan.
Nu kan je door die tool (door de makers op de DVD gezet), de game deinstalleren (bijvoorbeeld voor een format) en de teller van 2 terug op 3 zetten. Want anders moest je na 3 formats naar de helpdesk bellen en eventueel een nieuwe licensie kopen... :).

Of je als 'gebruiker' ergens aan een DRM programma geraakt weet ik niet. :(

DRM probeert trouwens ook kopieren tegen te gaan. :)

-------------------

Misschien nog een idee, wel niet 100% waterdicht maar het wordt toegepast bij games in ieder geval.

Stel je hebt een website met een database.
Elke keer als het programma geïnstalleerd wordt maakt het programma connectie met internet (met de database) en zet in deze, de CD-key bijvoorbeeld, gekoppeld aan het emailadres van de gebruiker. Of aan het account van de gebruiker.

Als een andere gebruiker wilt registreren met die CD-key dan kijkt het programma in de database en ziet de key al geregistreert is bij een andere gebruiker. En zonder CD-key werkt het programma niet. :)

Minpunt; Je kan je account doorgeven aan je vriend, en dan kan hij met jouw account spelen of inloggen en dergelijke.
--------------------
Een ander idee; Je kan je programma bij de installatie, de PC gegevens van de gebruiker laten opslaan en opsturen naar je database via het internet. Als de gebruiker het programma op een andere PC gaat installeren, kijkt het programma gewoon of de data uit de database nog overeenkomt met het systeem. :)

Nadeel; Als de originele gebruiker zijn PC formateert en nieuwe hardware erin steekt. En dan het programma gaat willen herinstalleren :P.
Nadeel; Is het wel legaal om deze gegevens op te vragen en op te slaan op het internet? Dat weet ik niet. :)

Nadeel aan beide methoden; Internet connectie is verreist voor installatie.


Ofwel heb ik teveel fantasie :D.

Mvg
- Dave -

dannyma
18 April 2009, 14:41
Zo veel moeite voor niks maar ik zou zeggen blijf proberen want heeft voordelen houd de mensen bezig en werk :lol:.

kurt5
18 April 2009, 14:42
Ja maar het is mogelijk dus. Het zijn allemaal newbie's dus ik denk niet dat deze met een camera of printscreen de foto gaan kopieren. Maar welk is het gemakkelijkst programma daarvoor.

ultddave
18 April 2009, 15:29
Uhm, we hebben het hier toch over een programma dat je op een CD wilt zetten en beveiligen?

Ik vermoed toch dat je dat programma zelf geschreven hebt? Want ik denk niet dat je zomaar iemand anders zijn programma mag beveiligen.

Als je het zelf hebt geschreven, moet je gewoon code toevoegen die wordt opgeroepen bij de installatie. (voor connectie met die database) Deze laat de gebruiker toe een account te maken voor zijn CD-key. Deze info komt in de database terecht en kan dus vanaf andere PC's met internet aangeroepen worden.

Als het programma geen installatie heeft, dan moet je die code gewoon bij het opstarten plaatsen.

Wat deze code is, is afhankelijk van de (programmeer)taal waarin je programma geschreven is. Maar spijtig genoeg ken ik zelf te weinig van dit soort zaken (programma's te connecteren met internet).

Ik denk niet dat er een programma is dat dit voor jou doet :(. Want ik zie geen andere mogelijkheid dan dit programmeren in de source files.

Kopieerbeveiliging van de CD/dvd kan waarschijnlijk wel met een programma gedaan worden aangezien dit onafhankelijk is van 'wat' erop staan. Een goed programma hiervoor? geen idee :D. Ik denk dat de meeste onder ons eerder bezig zijn met deze software te omzeilen ipv te gebruiken. :D

De gebruiker mag trouwens altijd kopies maken van zijn software als backup. (indien bv de CD beschadigt is )
Meer info;
http://www.minatica.be/showthread.php?t=60758&page=2
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiskopie

Staat in de wetgeving van Belgie & Nederland. :)

--------------------------
Dus... het is behoorlijk veel werk en uiteindelijk zullen er toch mensen zijn die een omweg vinden. :( (Zoals Dannyma zei :D)

Zo vindt je al programma's met de beschrijving "AppleMacSoft DRM Converter is the legal way to convert iTunes DRM protected files to unprotected MP3, AAC, Apple Lossles, AIFF, or WAV files.
".

dannyma
18 April 2009, 16:31
Mogelijkheden via usb en niet cd zijn er wel .
kijk hier eens : http://www.myusbonly.com/usb/index.php (http://www.myusbonly.com/usb/index.php)