Volledige versie bekijken : Batterij laptop



God
20 April 2009, 14:09
Hoi,

zit niet echt met een probleem, maar eerder met een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op vind:

Hoe behandel je het best je laptop zodat batterij zo lang mogelijk meegaat. (het gaat hier over een Acer Travelmate 5730, met li-ion batterij)

Moet ik ze 1x in maand volledig ontladen?
als ik met kabel in gebruik, batterij er best uit?

post hier uw nuttige tips, want op internet wordt zowat alles wat je kan indenken als oplossing aangereikt.

Gr

carl
20 April 2009, 20:58
Ik ga je niet specifiek zeggen wat beter is (weet ik zelf niet) maar het zit als volgt:

Oudere (nikkel-koper-...) toestanden waren onderhevig aan het zgn. 'geheugeneffect'. Als de batterij gedeeltelijk werd opgeladen verloor deze de resterende capaciteit.
Bij huidige Li-Ion batterijen is het ingewikkelder. Die hebben (bijna) geen geheugeneffect maar last van iets anders; kristallisatie. Het komt erop neer dat wanneer er te lang eenzelfde lading op staat de deeltjes gaan kristaliseren en deze dan niet meer van lading kunnen wisselen (zie: verloren capaciteit). Dit is eveneens een geleidelijk proces, dus wat je ook doet dit zal altijd optreden. Zoals je zegt is een keer goed platzak laten gaan geen slechte zaak.
1) je kan er evt. problemen mee voorkomen
2) de 'sensors' worden geherkalibreerd waardoor er plots een langere batterijduur kan zijn.

Over het verwijderen van de batterij op netstroom: sommige laptops kunnen onvoldoende stroom van het net halen om te werken en hebben dus de batterij nodig. Indien je dan de batterij verwijdert zal de prestatie wat dalen. (idem ditto bij gebruik op batterijspanning).

Je kan zeker nog meer informatie en betere uitleg terugvinden, maar dat is het zowat in grote lijnen. Het komt er dus op neer dat je zelf een keuze moet maken, omdat men het, zoals je zelf zegt, niet over eens is hoe of wat. Er is dus nergens eenduidige informatie te vinden.

Jelle
20 April 2009, 21:21
Over het verwijderen van de batterij op netstroom: sommige laptops kunnen onvoldoende stroom van het net halen om te werken en hebben dus de batterij nodig. Indien je dan de batterij verwijdert zal de prestatie wat dalen. (idem ditto bij gebruik op batterijspanning).

Bovendien is een batterij een soort van buffer die schommelingen in de spanning van het elektriciteitsnet opvangt. Zonder batterij werken, kan de elektronica dus schaden.

God
25 April 2009, 14:18
oké, merci gasten

ik ga hem nu gwn één keer in de maand volledig ontladen en voor de rest gewoon batterijtje opladen en dan werken tot 40% of lager, terug opladen, enz

compuchrisje
25 April 2009, 22:29
Je kan gewoon wachten tot je op een kritiek moment zit hoor, bv als er nog een 5% lading zit. Alvast de lader al inpluggen in stopcontact of laptop om er snel bij te zijn voordat alles uitdooft.
'k Vind trouwens dat het soms heel snel 'leeggelopen' is, maximum 3 uur, het scherm begint na twee uur al flink te verflauwen. Aan mijn desktop kan ik uren na elkaar ononderbroken bezig zijn, met een laptop krijg ik alle problemen die ooit al opgesomd zijn bij pc-gebruik, vind het dus niet bepaald een luxe voor mij, behalve het draadloos en portable wezen.

God
26 April 2009, 09:37
voor mij is het wel groot verschil.
had monstercase op mijn kot staan met een T200. Nu komt daar in de plaats een klein stil laptopke :)