Volledige versie bekijken : vraagje ivm Raid opstelling



wolfskin
24 April 2009, 09:46
Hey Minatica's,


Ik heb een raid 5 opstelling. Daar zitten 4 HD's in van 320 Gb. Nu mijn vraagje, ik had graag een 'spare' HD gehad voor in geval er één zou stuk gaan.
Deze 4 HD's zijn 2 jaar oud dus ik kan net dezelfde HD niet meer vinden. Waar moet ik op letten om ongeveer dezelfde HD te kopen omdat ik weet dat je normaal voor een raid 5 opstelling allemaal dezelfde HD's moet gebruiken. Het gaat over 4 Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, SATA2 disks.

Alvast bedankt voor jullie reactie's!!

Wolfskin

downagain
24 April 2009, 11:38
Op zich zal het allemaal wel werken.
Een belangrijk punt is dat de maximaal te benutten grootte per HD af hangt van de kleinste grootte van alle HDs. Dat wil zeggen dat als je dus nu een schijf van 1TB zou toevoegen, je er maar 320GB van kan gebruiken voor deze RAID.

Een ander probleem is de lees/schrijfsnelheid. Als deze anders is..zal je altijd vasthangen aan weeral de traagste factor.

Ook interessant is dat sommige HD fabrikanten speciale RAID editions uitbrengen. Deze zouden volgens de specificaties meer uren dan andere HDs meekunnen.. wat interessant kan zijn als je machine altijd aan staat.

wolfskin
24 April 2009, 12:02
Dus als ik een nieuwer type van HD van Seagate met 320 GB toevoeg zou het moeten werken.

Thanks!