Volledige versie bekijken : Externe HDD 1TB



mXX
27 April 2009, 18:52
Ik wil graag een externe HDD kopen van de merk Maxtor of Western Digital van minimum 1TB, nu heb ik een probleem dat ik ze niet vind! Want het moet er 1 zijn met esata ( eventueel USB 3.0 maar die is nog niet uit :p). Liefst een 2,5' maar aangezien ik het betwijfel dat 1Tb in dat formaat bestaat, zal een 3,5' het moeten doen (als het gaat zonder stroom des te better ^^)
Max prijs dat ik wil geven is 125€ (incl. verzending?).
Ik heb dit niet in de koopjes sectie gezet aangezien ik geen 2dehandse zoek, maar een nieuwe van de winkel...
Alvast bedankt voor de komende reacties!

Fck_
27 April 2009, 19:26
Een externe HDD , met eventueel USB 3.0 enzo, voor 125 Euro ? Ik denk eerlijk gezegd dat je dat niet gaat vinden :O.

g_man
27 April 2009, 19:31
Deze (http://www.hardware.info/nl-BE/productdb/bGZkapiSmJTK/viewproduct/Western_Digital_My_Book_Office_1TB_WDH1B10000E/) sluit het dichtst aan bij hetgeen je zoekt; 1TB, USB2.0 en Esata...enkel de prijs ligt hoger. :)

carl
27 April 2009, 21:27
Die 125 euro zal je een gewone USB harde schijf van 1TB kopen van eender welk merk als je even zoekt. Indien je eSata wil zal je daar een 30-50 euro mogen bovenop leggen.

PeterN
27 April 2009, 21:33
Ofwel zelf even samenbouwen: Neem een externe behuizing en een goede hd.
Ik ga altijd in Duitsland maar je zal dat hier ook wel vinden ;)

Vb:
- externe behuizingen onderaan de pagina (http://www.computer-cash-carry.de/ccc/index.php?menu=1&expand=100&showcategorie=108) met esata voor een 25 euro
- hd's zoals een wd 1Tb (http://www.computer-cash-carry.de/ccc/index.php?expand=140&showcategorie=142&catname=&menu=11&artid=7923373&list=ben) met 32mB cash en 7200rpm aan 84 euro

arthurke
27 April 2009, 21:42
hallo

Ik zoek ook iets in die aard :-), ik ben ook gebotst op die van WD, maar ook op deze :

http://www.lacie.com/be/products/product.htm?pid=11064

en deze dichter tegen je prijs :

http://go.iomega.com/en/products/external-hard-drive-desktop/prestige-esata/?partner=4740

Maar wat ik mij afvraag, bij iomega ga je met je esata aan 3GB/sec, en bij lacie maar 1,5GB/sec. Dit heeft verschil, maar veel ? en hangt dit ook af van je input in je laptop?

Y-Ssin
27 April 2009, 22:44
Ik weet niet, maar is die snelheid van SATA niet overal ongeveer hetzelfde? mss draait die lacie aan 5400rpm wat hem mss trager doet schrijven ofzo...?
@PeterN
Die losse hdd's voor externe te bouwen zijn toch hetzelfde voor als je ze intern in je pc wil doen???

PeterN
27 April 2009, 22:56
@PeterN
Die losse hdd's voor externe te bouwen zijn toch hetzelfde voor als je ze intern in je pc wil doen???

Ja, de behuizingen bezitten slechts een klein beetje electronica om een gewone hd (sata/pata) om te zetten naar usb,firewire,esata...
Je moet enkel opletten op de grootte (2,5 of 3.5 inch) en de interne aansluitmogelijkheid (sata/pata). Natuurlijk ook letten met welke interface je de externe behuizing aan de pc wil koppemen (esata/usb/firewire...)

Nog een tip: de kleine langzaam draaiende 2.5 hd's kan je meestal voeden vanuit de usb aansluiting van je pc (dus geen net adapter nodig) De 3.5 hd's en snellere 2.5 hd's moet je voeden met een externe adaptor of via esata.

boneless
28 April 2009, 07:24
Heb deze (http://www.matrixpc.nl/index.php?option=com_wrapper&Itemid=40)vorige week gekocht toen ik Nederland was.

1TB voor 90 euro. Niet erg duur :)

mXX
28 April 2009, 09:00
Ik heb er ook 1 gevonden in Saturn voor 89€, maar diehad geen eSata...
ik zal wss dan een beetje meer geld betalen, kan ik wel permitteren...

die van lacie is mooier dan die iomega!!
is er veel verschil tussen beide?

arthurke
28 April 2009, 19:06
Dat lacie via eSATA aan 1,5 GB/sec gaat
en iomega aan 3,0 GB/sec

Dit is een verschil, maar ligt dit ook niet aan je station ? Ik weet het niet

Ik ben ook van plan 1 te kopen en ik ben aan het twijfelen tussen die 2..

mXX
28 April 2009, 19:20
in theorie moet sata 3,8 GB/s moeten halen...

Y-Ssin
28 April 2009, 19:49
in theorie moet sata 3,8 GB/s moeten halen...
Dan vraag me ik af hoe die lacie maar 1,5GB/s zou halen?

arthurke
30 April 2009, 21:50
dat vraag ik me ook af :-)

PeterN
1 May 2009, 00:41
Eerste generatie esata werkt op 1.5 Gbit/s, daarna is de tweede genearatie gekomen 3 Gbit/s om zeker niet de bepalende factor te worden in de toekomst kwa snelheid als er snellere hd's zouden komen. De 1,5 heeft ongeveer 150MB/s transfer snelheid terwijl de 3 een 300MB/s heeft.
Maar zoals altijd was het nog steeds niet genoeg. Om het plaatje compleet te maken is er nu ook al sprake van 6Gbit/s. Een verwarring van termen gaat wel hiermee komen want de 1,5G noemd revisie 1, de 3G noemd revisie 2 en de 6G noemd revisie 3

Maar deze snelheden zijn snelheden dat de interface aankan en niet de snelheid dat je externe schijf gaat werken ;)
Bij de lacie is deze wel opgegeven, namelijk : eSATA: up to 80MB/s; FireWire 400: up to 35MB/s; USB 2.0: up to 30MB/s Dit zijn burst snelheden, dus maximum over een korte periode. Constant zullen de snelheden lager liggen.

mXX
1 May 2009, 08:25
Eerste generatie esata werkt op 1.5 Gbit/s, daarna is de tweede genearatie gekomen 3 Gbit/s om zeker niet de bepalende factor te worden in de toekomst kwa snelheid als er snellere hd's zouden komen. De 1,5 heeft ongeveer 150MB/s transfer snelheid terwijl de 3 een 300MB/s heeft.
Maar zoals altijd was het nog steeds niet genoeg. Om het plaatje compleet te maken is er nu ook al sprake van 6Gbit/s. Een verwarring van termen gaat wel hiermee komen want de 1,5G noemd revisie 1, de 3G noemd revisie 2 en de 6G noemd revisie 3

Maar deze snelheden zijn snelheden dat de interface aankan en niet de snelheid dat je externe schijf gaat werken ;)
Bij de lacie is deze wel opgegeven, namelijk : eSATA: up to 80MB/s; FireWire 400: up to 35MB/s; USB 2.0: up to 30MB/s Dit zijn burst snelheden, dus maximum over een korte periode. Constant zullen de snelheden lager liggen.

ze zeggen 1.5 gb/s en ze gaan (max?) 80mb/s halen? hoe komt dit?
mijn externe hd (usb 2.0) haalt gemakkelijk 80-130 mb/s, dus ipv een externe hdd te kopen met esata kan ik dan beter bij usb 2.0?

carl
1 May 2009, 09:49
Er steken behoorlijk wat fouten in. Je had beter het bericht dat je quotte moeten lezen.
1.5 gbit (Gb) -> gigabit = +/-180 MB/s -> megabyte
Net zoals jij zegt 80-130 mb/s, int mbit zou dit ongelooflijk weinig zijn (usb = theoretische max v 480mbit) en in MB veel te veel --> max van usb is ergens 60 MB/s.
Dat die lacie max 80 MB/s haalt ligt gewoon ana het feit dat de interface (het bakje) niet hoger kan dan dat. Ik vind het veel eerlijker zo dan dat ze het gewoon verzwijgen ...

PS: http://www.matisse.net/bitcalc/

arthurke
1 May 2009, 11:01
Ah dus met andere woorden is de iomega dubbel zo snel (3GB/s) dan de lacie(1,5GB/s)
Of scheelt dit in werkelijkheid niet zo veel.

En kan je poort in je pc dan wel 3GB/s aan ?

Ik weet dat het wat minder is :-)

DonMilo
1 May 2009, 20:25
Ik wil graag een externe HDD kopen van de merk Maxtor of Western Digital van minimum 1TB, nu heb ik een probleem dat ik ze niet vind! Want het moet er 1 zijn met esata ( eventueel USB 3.0 maar die is nog niet uit :p). Liefst een 2,5' maar aangezien ik het betwijfel dat 1Tb in dat formaat bestaat, zal een 3,5' het moeten doen (als het gaat zonder stroom des te better ^^)
Max prijs dat ik wil geven is 125€ (incl. verzending?).
Ik heb dit niet in de koopjes sectie gezet aangezien ik geen 2dehandse zoek, maar een nieuwe van de winkel...
Alvast bedankt voor de komende reacties!
je kan ze reeds vinden rond de prijs van 85 euro ( op de website van alternate.be) maar je kan beter ff nadenken over je aankoop, de ssd ( solid state disk) is reeds onderweg dat zin opslagschijven die werken met NAND-Flashgeheugen zoals sd kaartjes en usb sticks, voordelen zijn de bijna dubbele snelheid en ze zijn schokvrij
greets
Donmilo

PeterN
1 May 2009, 20:39
Ah dus met andere woorden is de iomega dubbel zo snel (3GB/s) dan de lacie(1,5GB/s)
Neen, je moet Carl zijn post lezen;) Deze snelheden zijn de maximale snelheden dat de interface aankan. Hoe snel het geheel is wordt bij iomega niet gezegd terwijl lacie wel eerlijke info geeft...Wil dit zeggen dat iomega dubbel zo snel is? Geen idee, ze geven het gewoon niet op :s


je kan ze reeds vinden rond de prijs van 85 euro ( op de website van alternate.be) maar je kan beter ff nadenken over je aankoop, de ssd ( solid state disk) is reeds onderweg dat zin opslagschijven die werken met NAND-Flashgeheugen zoals sd kaartjes en usb sticks, voordelen zijn de bijna dubbele snelheid en ze zijn schokvrij
greets
Donmilo
Eén van de grote voordelen is dat het volledig electronisch is, dus geen mechanische onderdelen meer die, zoals we weten, eerst stuk gaan.
Maar deze eerste ssd's zullen wel prijziger zijn dan een gewone hd denk ik.

arthurke
2 May 2009, 09:09
Maar deze eerste ssd's zullen wel prijziger zijn dan een gewone hd denk ik.

http://www.hardware.info/nl-NL/news/ymickZqUwpmaa5Y/Buffalo_komt_met_externe_SSD_van_100GB/ :

de 100GB drive omgerekend 614 euro kosten, de 32GB een 64GB versie komen omgerekend op ongeveer 200- en 430 euro uit.

mXX
3 May 2009, 11:18
http://www.hardware.info/nl-NL/news/ymickZqUwpmaa5Y/Buffalo_komt_met_externe_SSD_van_100GB/ :

de 100GB drive omgerekend 614 euro kosten, de 32GB een 64GB versie komen omgerekend op ongeveer 200- en 430 euro uit.

ligt net boven mijn budget :)

carl
3 May 2009, 12:28
Przijen zijn intussen wel een pak gezakt. Dat artikel is van december 2007 ;)

mXX
3 May 2009, 14:05
Przijen zijn intussen wel een pak gezakt. Dat artikel is van december 2007 ;)
had ik niet gezien :p wat kosten ze nu?

namaste
3 May 2009, 14:36
De gemiddelde prijs voor 250GB is 630 €.

Heb eigenlijk ook nog geen SSD schijven van 500GB of meer gezien.

(heb ook niet supergrondig gezocht)

carl
3 May 2009, 14:37
Het hangt allemaal zeer sterk van het merk af, maar mits goed zoeken kan je 64 GB voor 140 eur ongeveer vinden.
Het zal ongeveer 3 eur per gb zijn. Maar nogmaals, dat hangt sterk van het merk en type af.
Hier (http://tweakers.net/pricewatch/cat/674) kan je een mooi lijstje vinden.