Volledige versie bekijken : Welke clustergrootte by het formatteren



Y-Ssin
1 May 2009, 22:34
Ik wou dus eens mn usb's eens formatteren, maar weet niet echt wat de clustergrootte is, en welke je het beste pakt.
Kan iemand hier soms een beetje meer uitleg geven?

carl
1 May 2009, 22:42
Beetje beter zoeken:
Dit dossier (http://www.minatica.be/showthread.php?t=49557) zegt je alles wat je moet weten :) (zie: Hoe werkt de harde schijf ?)

Quazie
2 May 2009, 09:22
@carl,
Het mooie werk van G-man dat u hier aanhaalt vertelt wel wat clusters zijn.
Maar volgens mij wil Y-ssin weten hoe groot elke cluster moet/mag zijn, iets wat je kan instellen in de wizzard formateren.

@y-ssin,
Voor elk "huis en tuin" gebruik is de standaard waarde voldoende.
Volgens mijn vermoeden worden de grotere clusterwaarden gebruikt voor heel grote bestanden. Bv. HDD die alleen volledige films bevatten, of bedrijfsbestanden.

Y-Ssin
3 May 2009, 00:37
Ik denk niet dat ik mijn usb alleen zal gebruiken voor "huis en tuin" werk.
Dus zal ik dan de grootste nemen van 64 kb???
en zowel wat zal dit dan beïnvloeden, btw snelheid is een belangrijke factor

Quazie
3 May 2009, 10:26
@ Y-Ssin,
Doordat in een grote cluster meer sectoren aan elkaar hangen moet de lees/schrijfkop minder verplaatsingen maken. Wat de sneheid maar ook de levensduur ten goede komt.
Daartegenover staat dat een klein bestand ook een grote cluster bezet, ook als die niet helemaal word gebruikt. Veel kleine bestanden kunnen dus een relatief grote hoeveelheid geheugen bezetten.

g_man
3 May 2009, 10:50
usb's best in FAT formatteren, niet in NFS... en dan de grootte zo groot mogelijk neen, dat maakt de grootste snelheid.


FORMAT G: /FS:FAT /A:64K

waar g:\ natuurlijk staat voor de usb. :)