Volledige versie bekijken : Netwerk tussen Vista en XP lukt niet



speedy
2 May 2009, 16:51
Hallo,

Installatie is van Telenet met een draadloze access point van D-link en een switch ook van D-link.
Vista-pc is draadloos, XP-pc is verbonden met de switch.
In het netwerkcentrum van Vista zie ik de Xp pc staan maar niet onder verkenner. De Xp-pc kan de vista-px niet vinden. Heb op de xp-pc de software voor Link-layer topology geinstalleerd.
De printer is aangesloten op de Xp-pc en deze wil ik graag delen. Netwerknaam is op beide pc's dezelfde. Heb alle instellingen reeds meerdere malen nagekeken.
Thanks

http://i50.photobucket.com/albums/f322/hcpp/diverse/ScreenHunter_01May021645.jpg

PeterN
2 May 2009, 22:22
probeer van de vista pc de xp pc te pingen , en probeer ook het omgekeerde. Als dit werkt zit alles hardware matig al goed.

Let op firewalls, ook die van xp en vista zelf. Dit zijn meestal de boosdoeners bij netwerkproblemen;) Ze kunnen alles blokkeren. Om te testen kan je het internet even uittrekken (zo kan nniemand op je thuisnetwerk) en uw firewalls eens afzetten. Denk ook aan software firewalls in de vorm van één of ander programma.

Zorg bij vista in het netwerkcentrum dat:
Netwerkdetectie is ingeschakeld
Bestanden delen is ingeschakeld

Het kan soms even duren eer beide pc's elkaar zien. Eens herstarten en een paar keer in verkenner vernieuwen helpt soms.

speedy
5 May 2009, 20:41
Hallo Peter,

Ik heb weer iets bij geleerd, wanneer je met een switch een netwerk wil maken lukt dat niet, deze wisselt geen ip-adressen uit. Ik heb nu achter de switch van telenet mijn router geplaatst en alles werk.

Thanks

Speedy

PeterN
6 May 2009, 00:31
Hallo Peter,

Ik heb weer iets bij geleerd, wanneer je met een switch een netwerk wil maken lukt dat niet, deze wisselt geen ip-adressen uit. Ik heb nu achter de switch van telenet mijn router geplaatst en alles werk.

Thanks

Speedy

Idd;)
- Een 'hub' is een dom apparaat dat eigenlijk gewoon je ethernetkabel splitst in verschillende aansluitingen. Daar het zo'n dom apparaat is kan je 'collisions', botsingen van pakkettjes krijgen op het internet waardoor fouten ontstaan.
- Een 'switch' is een intelligente hub :D Het doet net hetzelfde maar zorgt dat alles ook nog optimaal loopt en er geen botsingen zijn.
- Een router is een intelligent apparaat. Het verdeeldt je ethernetkabel naar meerdere aansluitingen, maar zorgt ook dat deze aansluitingen gescheiden worden. Het publiek gedeelte (internet) is dus gescheiden van het lokaal gedeelte (uw thuisnetwerk) Hiervoor zal de router dus ook alle lokale apparten moeten voorzien van een ip adres.
De router krijgt aan het publiek gedeelte één ip van uw provider, en zal zelf meerdere ip's verdelen aan de lokale zijde. Ertussen in wordt alles geregel en gescheiden door NAT (Natural Address Translation) en een hardware firewall.

(y) dat het is opgelost ;)