Volledige versie bekijken : thuisnetwerk xp-vista



marc jansen
4 May 2009, 18:32
beste forumleden,

op mijn desktop staat xp
laptop vista
geplaatste router: D-link DIR-615
pc verbonden met kabel laptop draadloos
heb op beide internet verbinding doch bij de pc doet het raar (vraagt steeds naar "verbing maken met breedband account & wachtw) (bij telent mag men niet helpen zegt men??

gegevens:

pc: ip: 192.168.0.100 laptop: 192.168.0.101
subnetmasker: 255.255.255.0
st gateway: 192.168.0.1
ook de printer die ik wil delen word niet gevonden
zowel op de pc als laptop vind ik enkel de eigen icoontjes terug + de dir615

ben nog een leek in zulke zaken en dacht dat het met enkele klikken zoals men al eens hoort io zou zijn niet dus-))
heb hier al verschillende posts doorgelezen en geprobeerd maar lukt me nog steeds niet
heb nog enkele wijzigingen gedaan aangezien ik geen mails meer kan versturen/ontvangen heb herstelpunt gezet van voor de router is misschien makkelijker om met propere lei te beginnen denk ik) router is afgekoppeld nu
hoop op jullie hulp te mogen rekenen
vriendelijke groetjes
marc j

PeterN
4 May 2009, 22:38
Je bent toch al ver geraakt lijkt mij.

De ip's die je laptop en desktop krijgen is ok als ik zie dat de router 192.168.0.1 heeft. Normaal zou je met die opstelling met beide pc's op het internet moeten kunnen surfen.
Als dat het geval is, ben je zeker dat de hardware allemaal goed is aangesloten en dat we moeten kijken naar de instellingen.

Voor de instellingen:
Heb je beide computers een zelfde netwerkgroepsnaam gegeven en verschillende computernaam? (zie punt 4 hier (http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094))
Heb je op de vista pc in het netwerkcentrum volgende is ingeschakkeld: netwerkdetectie, bestanden delen.

Als dit zo is zouden beiden pc's elkaar al moeten zien. Soms duurd dat even en is het handiger om eens te rebooten. Je moet dit checken door naar verkenner te gaan, daar 'netwerk' klikken. Daar moeten beide pc's getoond worden.
Als dit niet zo is moet je eens rebooten en terug proberen. Is het nog steeds niet wijst dit 99% van de gevallen erop dat een firewall het blokkeerd.
In xp en in vista zit een firewall, maar ook antiviruspakketten hebben soms een firewall. Je moet dus alle firewalls op beide pc's nagaan als ze de connectie toelaten. Je kan om dit op te sporen gewoon even alle firewalls uitschakelen en kijken als het dan gaat. Voor de veiligheid kan je eventueel de inkomende kabel van je provider naar de router even uittrekken zodat niemand aan je netwerk kan terwijl je dit test ;)

marc jansen
5 May 2009, 08:36
thx peter voor het snelle antwoord
wat ik vergeten te melden was is dat pingen niet lukte
telkens time out
ik heb nog wat verder zitten speuren hier en heb in één van de topics gelezen dat het beter is de pc en laptop via bekabeling in te stellen en daarna pas op draadloos te gaan met de laptop klopt dit?
alvast bedant

PeterN
5 May 2009, 08:48
Ja, als je problemen hebt kan je best zoveel mogelijk oorzaken die het mis kunnen laten lopen uitschakelen.
Bekabel beide pc's en zorg allesinds dat beide pc's op internet kunnen en bevestig dit.

Daarna trek je de inkomende ethernet kabel van je provider uit je router zodat enkel je thuisnetwerk op je router zit. Zet dan alle virusscanners maar vooral de firewalls uit op beide pc's. Denk daarbij aan de xp, vista firewall, en bv als je AVG virusscanner hebt kan daar een firewall bij zitten, dus die ook uitschakelen. Heel veel problemen worden veroorzaakt door het blokkeren van de verbinding door slechte instelling van de firewall, dus met hem uit te schakelen omzeil je ook deze oorzaak. Het niet kunnen pingen duidt soms ook aan dat een firewall het blokt (niet altijd).

Eens alles werkt , kan je stukje per stukje terug opbouwen en kan je dan zien waar het probleem juist ligt en hieraan werken.

marc jansen
5 May 2009, 16:59
beste peter,
alles werkt nu, heb kunnen pinnen instellen en het printen lukt ook oeff
als ik kijk bij de laptop(vista) netwerkverbindingen zie ik echter enkel verbing met jansenm ( dat ben ik) ik had het thuisnetwerk gemaakt met de werkgroepnaam "mjthuis" doch deze zie ik bij de verbindingen niet staan is dit normaal?
mag ik de firewalls terug aanzetten of moeten daar ook instellingen veranderen ik heb de windows firewall xp + telenet securitypack op de pc en vista firewall + norton op de laptop
alvast bedankt

marc jansen
5 May 2009, 19:00
na het inschakelen van de pirewalls terug problemen
pingen gaat van pc (xp) naar llaptop
pingen van laptop naarpc gaat niet
weet niet wat ik moet aanpassen

PeterN
6 May 2009, 00:19
Zet terug al je firewalls uit en zet ze één voor één aan terwijl je telkens ertssdoor test.
Voor de pc zal er niet veel problemen zijn en kan je mss best eerst doen. Doe onderstaande en test dan opnieuw voor je terug een firewall gaat opzetten op je laptop:
- De xp firewall kan je nakijken dat bij uitzonderingen de 'bestands- en printer deling' goed staat (zie punt 3 hier (http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094)) Het vakje moet aangevinkt zijn.
- telenet securitypack heeft geen invloed normaal en kan je terug op zetten.

Test nu als alles nog gaat;)

Voor de laptop:
- Ook hier hetzelfde, via configuratiescherm, windows firewall bij de uitzonderingen kijken als het vakje gevinkt is van bestands- en printer deling.

Probeer nu opnieuw als alles werkt;)

Nu blijft enkel norton nog over, en ik denk dat daar het probleem zit. Nu heb ik zelf nooit met norton gewerkt en is het moeilijk om te zeggen hoe je dat daar precies moet doen. Maar in norton ga je ergens settings kunnen doen van nortonsfirewall en daar zal je dus ook bestands en printer deling moeten toelaten...

marc jansen
6 May 2009, 07:23
zal het eens proberen bedankt alvast durfde ze niet uitgeschakeld laten

marc jansen
6 May 2009, 10:03
peter

het zit wel degelijk in het telenet firewall mag ik die uitlaten dan dan werkt het normaal zowel pingen als printen.
groetjes
marc

PeterN
6 May 2009, 13:25
Geen idee wat die juist inhoud... Pilote zal er wel meer over weten daar hij bij telenet werkt;) Hij zal wel reageren :D

Pilote
6 May 2009, 18:39
Hallo,
ik zo de telenet securitypack volledig verwijderen.
Daan eens proberen een netwerk.
Daan zal de netwerk normal moeten werken he.
suc6

PeterN
7 May 2009, 00:06
Hallo,
ik zo de telenet securitypack volledig verwijderen.
Daan eens proberen een netwerk.
Daan zal de netwerk normal moeten werken he.
suc6

Ik was eens even gaan zoeken maar in dat pakket zit een virusscanner , firewall, ... Als hij dat verwijdert moet hij allesinds zorgen voor een andere virusscanner ;)

EDIT: ik vind dus wel dat je regels kan ingeven om bepaalde dingen toegang te geven, maar een handleiding over Telenet Security Pack vind ik niet...daar wordt ik dus ambetant van om zacht uit te drukken. Ik vind dat ze bedrijven boetes moesten opleggen die nog producten op de markt brengen waarvan geen handleiding duidelijk te vinden is op internet :(
In ieder geval heb ik in mijn zoektocht niet veel possitief gevonden over het pakket maar goede dingen worden dan ook veel minder vermeld dan de problemen:)

Pilote
7 May 2009, 08:54
Het schijnt dat je de firewall van Windows XP niet gebruiken met het Telenet Security Pack. Het Telenet Security Pack bevat al een firewall. Als je tegelijkertijd twee softwarefirewalls gebruikt, kan de computer vastlopen.

Kijk hier (http://onlinesupport.telenet.be/eCustomer/iq/telenet/request.do?session={cc15af90-3ad2-11de-dd70-000000000000}&event=1&view(6fb0)=c{d5146fb0-950e-11dd-6674-000000000000}&varset(1)=pobj:{494939c0-11da-11db-53b9-000000000000}&varset(2)=origin:main&forward=case&varset(3)=usergroup:End%20Customers%20-%20Anonymous&varset(4)=user:anonuser) ook eenswie weet.

marc jansen
7 May 2009, 09:41
ik heb net nog eens gebeld met telenet en eindelijk iemand die me wilde verder helpen in het securitypak mag je de firewall instellen bij "internetshield: alle verkeer toestaan

toch bedankt voor jullie moeite en snelle antwoorden

PeterN
7 May 2009, 13:22
Twee firewalls heeft weinig zin maar zou in principe geen kwaad kunnen. Twee virusscanners geeft altijd problemen.
De oplossing die ze aanbieden is wel vreemd vind ik:
Je hebt een beveiligingspakket. Je hebt een probleem met de firewall. De oplossing is de firewall uitschakelen... Idd dit gaat werken, maar dan is de vraag wel waarom beveiligen. Als ze zo gaan uitschakelen wat problemen geeft, kan je op het laatste mss beter niks installeren :D

Probeer anders eens een regel op te stellen zoals Pilote in zijn link postte;)

marc jansen
8 May 2009, 08:32
zal het eens proberen
bedankt allen laat het weten of het lukt kan een weekje duren eerst paar dagen verlof aan zee

groetjes
marc jansen