Volledige versie bekijken : Harde schijf actief zonder reden...



jerrythealien
5 May 2009, 11:58
Hey,

het is me beginnen opvallen dat m'n harde schijf heel te tijd zit te lezen/schrijven zonder reden. Enkel het os is actief, en een minimum aantal programma's, en toch zit ie te ratelen alsof ik aan het defragmenteren ben...
Als ik reboot die dan is hij weer muisstil. Er is iets super actief en ik heb geen idee wat het kan zijn. Als ik taakbeheer bekijk, dan is daar ook niets speciaals terug te vinden..

Mijn vraag : hoe kan ik zien welk programma de schrijf aan het gebruiken is?
Betaat er software om zoiets te monitoren?

:bow:

g_man
5 May 2009, 18:15
Welk defragmentatieprogramma gebruik je? Zou het niet kunnen dat die op de achtergrond actief is?

PeterN
5 May 2009, 23:45
Veel kans dat het idd een programma is in de achtergrond.
Programma's gelijk defender (bij vista), defragmentatie (die bij vista ook in de achtergrond loopt als je hem hebt geactiveerd) virusscanner of gewoon windows update of andere programma's (acrobat etc) die updates binnen haalt die in zeer snelle tsstijden uw schijf gebruiken.
Ook p2p programma's kunnen de oorzaak zijn die down-of up loaden in de achtergrond.
Een andere oorzaak kan zijn dat je teweinig geheugen hebt en dat windows cte met zijn swapfile bezig is, maar dat is minder waarschijnlijk.

Probleem is dat je in taakbeheer dit niet goed kan zien daar het slechts piepkleine momentjes zijn. Je kan wel constant klikken op de kolom 'cpu' zodat hij deze kolom sorteerd op dat moment en dat je bovenaan het process krijgt wat het meeste bezig is...en waarschijnlijk uw hd doet ratelen.

jerrythealien
6 May 2009, 11:20
Auslogics diskdefrag gebruik ik, maar die is het niet.

Heb wel volgende oplossing gevonden om je I/O read en write te monitoren :
druk alt+ctrl+delete, dan kom je in taakbeheer, en daar kies je beeld - kolommen toevoegen, en hier vink je de I/O acties aan. Nu kan je in de tab processen volgen welke programma's de schijf gebruiken. :D

Dus nu wachten tot m'n schijf nog eens begint en dan zou ik het moeten kunnen zien :D

PeterN
6 May 2009, 13:22
Thnx, dit wist ik niet. Ook weer iets bijgeleerd;)

Ik gebruik altijd op het werk een klein handig tooltje, Process Explorer (http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx), dat je zelfs niet moet installeren, enkel opstarten.
Het geeft heel uitgebreid info over alles wat er intern aan het draaien is.

Memory leaks ed bij het programeren kan je er makkelijk mee zien;)

vdhee
6 May 2009, 17:01
Hier een zeer goed antwoord op deze toch wel complexe vraag ...

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=2262

Ben hier op uitgekomen na zelf maandenlang met dit probleem geconfronteerd te zijn. Disk "trashing" (ratelen) is inderdaad een ernstig probleem onder Windows Vista, gezien uw HDD bijna constant aan het werken is .... het staat buiten kijf dat uw HDD onder Vista veel minder lang zal meegaan dan onder XP, omdat uw harde schijf een mechanisch onderdeel is dat door Vista veel meer aangesproken wordt dan onder XP.

Dus uitschakelen wat je kunt ! Bij twijfel, blijf eraf of ga, ingeval van problemen, terug naar systeemherstel.

strikerfox
6 May 2009, 18:14
een HD die altijd aan het tikken is of bezig is als zelfs als je uw pc niet gebruikt is verdacht en werkt echt op de zenuwen,ik heb dat trouwens ook meegemaakt ook onder xp, een format c:\ was bij mij de oplossing, ik heb ook systeem herstel geprobeerdt,het resultaat bleef het zelfde.

jerrythealien
7 May 2009, 08:54
Tijd dat we allemaal een SSD kopen, dan zijn we voorgoed van al dat lawaai vanaf :)