Volledige versie bekijken : sd kaart aldi 4 gb



drobje41
10 May 2009, 22:18
hallo ,
heb een traveler geheugenkaart van de aldi 4 gb.
heb deze geformateerd op de pc ,stop deze in mijn camara de Nikon Coolpix P2,en geeft dan aan dat ik deze kaart niet kan gebruiken ,
wat doe ik verkeerd .
Heb dit ook geprobeerd via de camara te doen ,en precies hetzelfde daarna.

mvg drobje

Y-Ssin
10 May 2009, 22:32
by het formatteren kun je kiezen uit bestandsysteem(NTFS, FAT(standaard),FAT32,exFAT) Dit zou normaal op FAT moeten staan, dus mss heb je dat per ongeluk veranderd.

PeterN
10 May 2009, 22:40
Ik denk dat je best deze kaart in je Nikon Coolpix P2 steekt en in het menu op je camera naar formateren gaat. Je formateert dan de kaart in je camera die gelijk ook de juiste mapjes aanmaakt voor je foto's te bewaren.

drobje41
10 May 2009, 22:49
ik heb het kaart dus ook in mijn camara gestopt ,kan dan alleen niet bij de juiste menu komen ,om te formatteren .
dit kan wel als ik het kaartje eruit haalt ,dan kan ik wel formatteren ,maar dan gebeurt er niets

dank je wel alvast

Baloeke
10 May 2009, 22:49
En door dat je de kaart geformateerd heb via je pc, deze niet kan gelezen worden door je camera en ook niet geformateerd kan worden door je camera.
Voor de tip van Y-Ssin eens uit.

drobje41
10 May 2009, 22:56
Via de laptop heb ik hem geformateerd ,maar gaf niets aan over de fat en dergelijke.
er stond formatteren ,heb op ok geklikt ,en werd geformateerd,dus heb verder geen instellingen veranderd

PeterN
10 May 2009, 23:07
Steek het kaartje in de pc. Open verkenner. Klik rechts op de drive dat uw kaartje vertegenwoordigt en kies formateren. Normal krijg je dan een scherm zoals hieronder. Daar kan je het formaat kiezen (aangeduid met rood) Zet het op gewoon 'FAT'.

drobje41
10 May 2009, 23:11
dank je wel ,ga het morgen even proberen ,ga nu naar bed ,moet er om half 5 uit ,maar in ieder geval alvast bedankt

zariash
10 May 2009, 23:17
heb je al eerder een kaartje van 4 gb gebruikt in je camera .
grtjs .

zariash
10 May 2009, 23:28
Steek het kaartje in de pc. Open verkenner. Klik rechts op de drive dat uw kaartje vertegenwoordigt en kies formateren. Normal krijg je dan een scherm zoals hieronder. Daar kan je het formaat kiezen (aangeduid met rood) Zet het op gewoon 'FAT'.
ik dacht dat een kaartje groter dan 2 gb niet kan geformateerd worden als fat. wel als fat 32 of het wordt niet herkend
grtjs

PeterN
10 May 2009, 23:33
ik dacht dat een kaartje groter dan 2 gb niet kan geformateerd worden als fat. wel als fat 32 of het wordt niet herkend
grtjs

Zou idd kunnen, en dat dat het probleem juist is(y).
Vandaar ook uw vraag als er al ooit 4g heeft ingezetten...

Y-Ssin
11 May 2009, 20:40
kan idd zyn, dan maar fat32 gebruiken, tot hoeveel kan hier trouwens formatteren?

zariash
11 May 2009, 21:03
maximum 2 tb maar het bestand op zich mag niet groter zijn dan 4 gb zal wel geen prbleem zijn met foto's denk ik.
grtjs

dreamsurrie
3 June 2009, 10:05
hallo ,
heb een traveler geheugenkaart van de aldi 4 gb.
heb deze geformateerd op de pc ,stop deze in mijn camara de Nikon Coolpix P2,en geeft dan aan dat ik deze kaart niet kan gebruiken ,
wat doe ik verkeerd .
Heb dit ook geprobeerd via de camara te doen ,en precies hetzelfde daarna.

mvg drobje

Ik denk dat het makkelijk te verklaren is...
De SD kaart die je in de aldi hebt gekocht, is een SDHC kaart.
Dit is een redelijk recente standaard die nog niet in elke camera wordt ondersteund, de kaartjes zien er wel hetzelfde uit maar ze kunnen niet worden gebruikt in oudere toestellen. Gewone sd kaarten van 4 gb hebben ooit bestaan maar vind je nu quazi nergens meer terug, helaas!
Je zal het dus moeten stellen met gewone sd kaarten beperkt tot 2 gb.
en wat betreft al die blogberichten rond FAT en FAT32 => FAT gaat tot 4 gb.

Fakke_Berto
3 June 2009, 18:03
Volgens mij ondersteunt die camera maar maximum 2Gb.

Y-Ssin
3 June 2009, 20:52
dat zou dus STOM zijn:rolleyes:

PeterN
4 June 2009, 00:41
en wat betreft al die blogberichten rond FAT en FAT32 => FAT gaat tot 4 gb.
Ja en nee gelijk het antwoord gewoonlijk is op vragen :D
Een sector bestaat uit 512 opeenvolgende bytes die worden weggeschreven.
Om de overhead te minimaliseren worden bestanden wegeschreven in clusters, een groep van een aantal sectoren. Een bestand neemt dus altijd minimaal 1 cluster in gebruik. Bij FAT of beter FAT16 kon men maximaal 64 sectoren aanduiden dwz 64 sectoren van 512byte maakt dat de cluster grote 32Kbyte was.
FAT16 standaard gebruikt 16bits voor de juiste cluster aan te duiden wat neer komt op maximaal 65535 clusters.
Een eenvoudig rekensommetje geeft je nu de maximale groote van een schijf: 65535 clusters van 32Kbyte=2GByte maximale grote;)

Nu heb jij ook gelijk want later onder windows nt bv werd een trukje toegepast waardoor 4GB de maximale groote was, maar dat had dan het nadeel dat dit niet compatibel meer was met dos en de eerste windows versies. Het trukje bestond door het aantal sectoren in een cluster te vergroten. Het aantal sectoren in een cluster werd aangeduid met één tekenbit en een 7 bit waarde, tesamen 8 bit. Deze waarde moet een macht van 2 zijn (1/2/4/8/16/32/64/128. Het getal 256 gaat niet in 8 bit want een byte gaat van 0 tot 255). De maximale waarde van het 7 bit getal is dus 64 zoals hierboven beschreven. Bij windows Nt was het trukje om dat tekenbit ook te gebruiken wat maakte dat er 128 sectoren in een cluster konden zitten wat 64Kbyte per cluster maakte. Dit vermenigvuldigt met 65535 clusters geeft een 4Gbyte maximale grote.

Dit enkel ter info hoe men aan die getallen komt ;)

hadeen cluster metheeft een limiet van 32bit sectorteller. Dwz er kunnen max 65535 sectoren aangeduid worden.

Y-Ssin
4 June 2009, 21:04
Zeer leerzaam PeterN, bedankt om dit met ons te delen;)