Volledige versie bekijken : Laptop



XiMiE
12 May 2009, 19:20
Hallo,
ik ben voor school op zoek naar een laptop met volgende verreisten, ik wil dat deze laptop een tijdje door kan maken dus liefst robuust en beetje 'voor' op de technologie:

Processor: dual core min 2GHZ
RAM: 4GB DDR3
HDD: +/-300GB
DVD: lezen + schrijven + BluRay?
netwerk: 802.11N (best??)
grafisch: goede grafische kaart
extra: VGA poort
genoeg USB's
goede batterij
draagbaar in rugzak (dus niet te groot scherm?)

Ik ben al een tijdje niet meer bezig met de nieuwe ontwikkelingen maar denk toch dat met zo een laptop ik een tijdje verder kan?
Alvast bedankt!

XiMiE
12 May 2009, 19:28
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-3744212-3879951.html

ik dacht mss aan deze?

coopman
12 May 2009, 19:51
voor welke richting is dit ?

XiMiE
12 May 2009, 20:02
http://khbo.be/3568
Academische bachelor - Industriele wetenschappen - Elektromechanica

Maar zou deze laptop ook als normale pc gebruiken daar..

carl
12 May 2009, 21:46
Ik zou je de macbook of macbook pro aanraden. Dunne, lichte en compacte toestellen die aan zo goed als al je vereisten voldoen (mits een usb hub en een VGA kabeltje). Batterij zal je nergens beter vinden, 3-6u afhankelijk van gebruik. Blu-ray is wel uitgesloten daarbij (ik weet niet hoe het zit met externe lezers, maar ik vermoed dat ze wel ondersteund worden)
Aangezien je vraagt naar een goede grafische kaart stel ik me de vraag "games ?". Onthoud dan goed dat gamen en laptops niet echt goed samengaan.
Over uw voorgestelde laptop:
Cpu is 'ouder' 800 mhz model, bij voorkeur een nieuwer model met 1066FSB (PXXXX serie).
Geheugen is nog DDR2 ipv DDR3
Je zegt goede grafische kaart en je komt met een 9200M toe ? :damn:

XiMiE
14 May 2009, 20:00
ik weet niet wat een goede grafische kaart is? wat weet jij?

XiMiE
14 May 2009, 20:14
om te reageren op de macbook..
Ik ben idd zeer geinteresseerd in een apple omdat ik langs alle kanten hoor dat het kwalitatief zeer hoog is en lang zou meegaan.
Ik vraag mij wel af welke ik best neem (Pro of niet) en ook:
*Kan ik windows Vista draaien op een macbook (zonder windows virtueel te moeten draaien) (zijn er drivers etc.?) (kan ik dualbooten?)
*Doordat je de batterij NIET uit de macbook kan halen stel ik me zeer de vraag als deze begint te verzwakken kan die er niet uit en zit je dan voor altijd met een slechte batterij?!
*wanneer komt er een nieuwe versie (voorspelling) van de macbooks? want het zou jammer zijn nu 1 te kopen en over 1 maand te zien dat er nieuwe uit zijn voor dezelfde prijs..?
*kies ik best voor een HDD @5400rpm of 7200rpm?
*past een 15" in een rugzak?

ik heb net een macbook pro 15" samengesteld en bekom:
http://img179.imageshack.us/img179/2451/zaefez.jpg (http://img179.imageshack.us/my.php?image=zaefez.jpg)

XiMiE
14 May 2009, 22:53
http://www.makro.be/Content/promoties/folders/viewfolder/1/index.jsp?fld=2009010N0

Ik zie nu ook deze notebook staan: HP dv7-2080eb.. Zou dit een goed alternatief voor een apple zijn? (check de folder)

Ook dacht ik misschien aan een Sony Vaio of een acer? of blijven jullie bij de apple? Er moeten toch alternatieven zijn??

carl
17 May 2009, 01:01
Om even op apple terug te komen, je hebt sowieao nog studentenkorting. Of je een pro of gewone gaat is persoonlijke keuze. Het verschil zit hem in schermgrootte en grafische kaart. Yevens ook beyere cpu. De batterijen zijn wel degelijk te vervangen hoor, enkel bij de air niet. Volgens macrumors zit hij in het midden van een cyclus dus dat zit wel goed. Je zal trouwens altijd voor hebben dat er binnen een paar maand wat beter uitkomt. Daar valt niets aan te doen :(
En ik kan de laatste link niet openene dus kan je niets zeggen :)

XiMiE
17 May 2009, 14:28
Bedankt voor al uw moeite, maar met korting enzo heb ik nog altijd een prijskaartje van +/-1700 en dat vind ik net iets te veel..
Ik zag (na veel vergelijken) het beste alternatief bij Dell denk ik:



Dell Studio XPS 16

Onderdelen


Intel® Core™2 Duo Processor P8600 (2,40 GHz, 3 MB, 1.066 MHz)
Legitieme Windows Vista® Home Premium SP1 - Nederlands
Microsoft® Works 9.0 - Nederlands
1 jaar Premium garantiesupport
Dutch - Documentation Studio XPS 16
Internal Belgian Azerty Keyboard
16" (inch) Truelife 720p HD WLED Edge to Edge Display
4.096 MB 1.067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
250 GB (7.200 rpm) harde schijf met Free Fall-sensor
512MB ATI® Radeon™ HD 3670 graphics card
Intern Blu-ray Disc-rom-combinatiestation (Blu-ray/dvd/cd LEZEN, dvd/cd SCHRIJVEN) met laadsleuf, inclusief software
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Geen geïntegreerde tv-tuner
AccessoiresGeen beveiliging/antivirusbeveiliging - Nederlands
No Carry Case
Dell Wireless 370 Bluetooth-module
Intel WiFi Link 5300 halve minikaart (802.11 a/g/n) (Centrino)
Services & SoftwareGeen Accidental Damage-support
DataSafe online back-up van 2 GB (1 jaar)


Bevat ook


N05X1602
Studio XPS 16 Order - Belgium
Studio XPS 16 Resource DVD (Diagnostic & Drivers)
90W AC Adaptor
1 Meter Power Cord (3 Wire) - European
1 Year Premium Warranty Support
Geïntegreerde 2.0 megapixel camera met software voor gezichtsherkenning
Wireless Label (Intel Wireless Cards) - Core 2 Duo

en dit allemaal voor: € 1.319,09 incl. BTW
Ik kies hier geen Intel® Core™2 Duo Processor T9400 (2,53 GHz, 6 MB, 1.066 MHz) [meerprijs € 230,00] omdat deze 10W meer verbruikt en ik waarschijnlijk toch het verschil niet echt zou merken of toch?

Ik twijfel om een SSD Harde schijf te nemen van 128GB of is dit te duur voor wat het maar is? Ik las dat het veel hogere snelheden heeft, stabieler is en minder verbruikt maar wel zeer duur is (220€ meer dan de hdd die hierin zit) voor minder GB's..?

Ik veranderde ook de netwerkkaart van 5100 naar 5300 omdat ik las dat deze veel beter was (meer antennes).. Is dit zo?

Wynand
20 May 2009, 21:07
Om draagbaar te blijven, niet groter dan 15,4" gaan, met een 17" notebook sleuren ben je na een jaar spuugzat. Macbook, af te raden tenzij je er windows op wil gaan virtualizeren (dubbele licentiekosten, jej), de kans zit er namelijk dik in dat je applicaties gaat gebruiken die niet voor mac bestaan.
Van welke prijs/budget mag ik uitgaan? Enig idee of je veel met CAD applicaties gaat werken?

carl
20 May 2009, 21:39
Bedankt voor al uw moeite, maar met korting enzo heb ik nog altijd een prijskaartje van +/-1700 en dat vind ik net iets te veel..
Ik zag (na veel vergelijken) het beste alternatief bij Dell denk ik:
Ik kies hier geen Intel® Core™2 Duo Processor T9400 (2,53 GHz, 6 MB, 1.066 MHz) [meerprijs € 230,00] omdat deze 10W meer verbruikt en ik waarschijnlijk toch het verschil niet echt zou merken of toch?

Ik twijfel om een SSD Harde schijf te nemen van 128GB of is dit te duur voor wat het maar is? Ik las dat het veel hogere snelheden heeft, stabieler is en minder verbruikt maar wel zeer duur is (220€ meer dan de hdd die hierin zit) voor minder GB's..?

Ik veranderde ook de netwerkkaart van 5100 naar 5300 omdat ik las dat deze veel beter was (meer antennes).. Is dit zo?

Die processor is indd van een oudere reeks, en ik geloof zelfs nog van het 65nm procede. De nieuwe zijn 45 nm en verbruiken minder, en worden minder warm. Ik denk zelfs dat het je een negatief impact op prestatie zou geven maar ik ben niet zeker.
SSD is het volgens mij enkel waard als je een laptop wil die wat meer shock proof is. Het is allemaal wat sneller, maar of het zen meerprijs waard is :s dat moet jij maar uitmaken.
Over de netwerkkaat kan ik me niet uitspreken aangezien ik ervan uitga dat een netwerkkaart een netwerkkaart is :) (met een bepaalde functionaliteit weliswaar).

XiMiE
26 May 2009, 17:12
ik denk aan een budget van +/- 1300€..
Ik zou ook graag games kunnen draaien en multitasken (dus een goede processor en DDR3 RAM?)
Welk merk is goed en welke zouden jullie me nu aanraden, ik denk dat ik tekenprogramma's zal moeten kunnen draaien..
ALVAST BEDANKT

en over de draagbaarheid:
http://www.youtube.com/watch?v=T2Qm_DMDmwk&feature=related
Op 6min30 toont de persoon een draagtas van 15"4 en de laptop past er perfect in dus is het draagbaar?

XiMiE
23 July 2009, 16:09
Ik ben dus nog steeds op zoek naar een laptop die aan de verreisten
Processor: dual core min 2GHZ
RAM: 4GB
HDD: +/-300GB
DVD: lezen + schrijven + BluRay?
netwerk: 802.11N (best??)
grafisch: goede grafische kaart
extra: VGA poort
genoeg USB's
goede batterij
TV-tuner
liefst HD-scherm :)
draagbaar in rugzak (dus niet te groot scherm?)

en ik ben momenteel aan het twijfelen tussen de al iets oudere Dell Studio XPS 16 die een mindere grafische kaart heeft of mijn 2e keuze en +/- dezelfde processor of de Sony Vaio VGN-FW41M/H die nu de multimedialaptop van tweakers.net is en daar een goede review krijgt en zoals eerder gezegd een betere grafische kaart heeft maar wel geen TV-Tuner..
Mijn voorkeur gaat uit naar de Sony omdat de meeste van mijn elektronica van Sony is en ze mij telkens goed bevallen..
Hij heeft ook een mooi design (wel jammer dat hij grijs is, ik zie liever een zwarte), hij heeft wel een "Macbook" factor..
Hebben jullie tips/ervaringen of andere voorkeuren?

carl
23 July 2009, 20:44
Indien je al jouw opgenoemde voorwaarden vervuld wil zien kan je enkel en alleen bij dell terecht. (evt. ook lenovo/IBM maar dat is nogal aan de duurdere kant ook).
Dell is de enige fabrikant die de mogelijkheid biedt van het scherm te upgraden, dus een HD scherm (1920 X 1xx0) in form factor 15,4 inch (uiteraard ook 17 inch). Bij andere merken ga je meestal aan 18,4 of 19 inch (of zelfs groter) zitten. Dat heeft ook een goede reden; die resolutie op een 15 inch scherm komt heel erg klein over (qua DPI) en als je al wat last hebt met lezen ...
De batterij wordt grotendeels beinvloed door wat er in de laptop zit; hoe groter het scherm, hoe krachtiger de gpu, ... hoe meer hij verbruikt en hoe minder lang de batterij meegaat. In zo goed als iedere laptop tegenwoordig zit een 6 cell Li-Ion accu. Voor zo goed als alle merken kan je wel een 9 cell batterij kopen, maar deze steekt meestal een eind uit de laptop en kost ook een flinke noot.
Die VGA poort kan je altijd een DVI-VGA adaptertje voor nemen indien er enkel DVI is op de laptop.
Het aantal USB poorten is meestal beperkt op een laptop, en hoe kleiner ze worden hoe minder het er zijn, maar dat is toch makkelijk op te lossen met een USB hub ?
Voor de rest, 4GB is vrij standaard, die 2.0 ghz dual core zit tegenwoordig bijna overal in (tenzij je echt budget koopt natuurlijk).
Grafische kaart en laptop gaan niet echt goed samen, en zeker games dan niet. Een ultra high end laptop gpu is meestal veel duurder, langzamer en minder duurzaam dan een goeie desktop grafische kaart.
Wat ik je dus zou voorstellen: neem eens rustig een kijkje naar de dell xps m1530, die zal denk ik aan de meeste van je eisen kunnen voldoen voor een prijs van ong 1300 eur.
Er is nog 1 andere fabrikant die een toestel heeft die aan vele van je eisen voldoet, maar dat ligt totaal niet binnen je budget (macbook pro 17 inch -> +/- 2400 eur).

XiMiE
24 July 2009, 12:20
het scherm van die Sony is toch ook 16" HD?

carl
24 July 2009, 13:19
het scherm van die Sony is toch ook 16" HD?

Daarom zei ik ook "meestal aan grotere schermen zitten" ;) Uitzonderingen bevestigen de regel.

XiMiE
24 July 2009, 14:07
dus jij zou voor de Dell gaan? Ik las wel dat die knap warm kan worden en de batterij echt niet zo lang de laptop draaiende houdt..
En ik hoorde dat Sony Vaio degelijk materiaal is?

carl
24 July 2009, 16:43
Ik heb sony altijd een beetje overprijsd gevonden terwijl het kwalitatief geen meerwaarde biedt, maar ik kan verkeerd zijn op dat vlak aangezien ik nog geen enkele ervaring heb met sony laptops. De batterij van die sony zal niet veel langer meegaan hoor. Meestal gaat een batterij standaard 1-2 uur mee (hoe groter het scherm en hoee krachtiger de laptop hoe minder lang hij meegaat). Bij die dell kan je wel upgraden naar een 9 cell batterij voor een niet zo grote meerkost, maar dan zit ie wel een stuk uit de laptop.
En nee ik zeg niet dat je perse voor dell moet gaan, ik wees gewoon op het feit dat dat een van de weinige laptops is die aan al je eisen voldeed. Wat betreft service en kwaliteit kan ik er echter niet over meespreken. Ik heb veel goede en slechte dingen gelezen erover, en weet niet echt wat te geloven. Ik heb wel 3-4 jaar lang een asus toestel gehad, en die doet het nu nog steeds (afgezien van een batterij die al vervangen is).