Volledige versie bekijken : bestaande schijf opsplitsen



kilroy
4 June 2009, 08:31
hallo,

hoe kan ik mijn bestaande schijf van 400 GB opsplitsen naar 2 x 200GB zonder windows opnieuw te moeten instaleren, de bedoeling is om een partitie te verkrijgen waar ik al mijn muziek, foto's en films kan opzetten zodanig als ik om de één of andere reden eens windows opnieuw moet instaleren ik al deze data niet verloren ben

greetzz Kilroy

georgke
4 June 2009, 09:05
Dat is met tooltjes als partition magic enzo mogelijk als ik mij niet vergis. (Dan moet je van CD of de goede oude diskette opstarten)
Als je toevallig een linux ubuntu-live CD hebt liggen: normaal gezien staat daar ook een tooltje op waarmee het ook mogelijk is.

Het aanpassen van partities kan wel enig risico met zich meebrengen.

g_man
4 June 2009, 10:02
Als je XP hebt --> Partition Magic
Als je Vista hebt --> Paragon Partition Manager

downagain
4 June 2009, 10:07
Het splitten van je harde schijf is enkel mogelijk indien je genoeg vrije ruimte beschikbaar hebt op je harde schijf hebt.

Hoe gaat zo'n tool te werk?
- het herordenen van de data op de harde schijf (hergroeperen).
- de partitie grootte van de bestaande partitie verkleinen
- er wordt een tweede partitie aangemaakt op de gecreëerde vrije ruimte

Stel dat je 30% vrij hebt, dan wordt je eerste partitie 70% van de totale groote, en de 2de partitie 30% van de totale grootte.
Vervolgens kan je dan data kopieren van 1 naar 2, waardoor je partitie 1 daarna weer kunt laten verkleinen.
Vervolgens vergroot je dan ook weer de 2de partitie. Zodat je de gewenste 50-50 verhouding bekomt.

Let wel op dat indien je harde schijf crasht, de kans groot is dat je beide partities kwijt bent.

kilroy
13 June 2009, 15:18
hey,

bedankt voor alle informatie, zal mij er in het kort eens mee bezighouden, eerst nog wel een externe harde schijf aanschaffen om al mijn belangrijke data in op te slaan moest er iets mis lopen .
Mag een slotje op wat mij betreft.