Volledige versie bekijken : Quad core/multithread games?



Elboulle
14 June 2009, 13:48
Een cpu/game vraag.

Ik heb horen zeggen dat een quad cpu niet veel verschil uitmaakt voor gamen tov een dual core. Dat het niet veel oplevert in verwerkingssnelheid bijvoorbeeld.
Men heeft mij verteld dat vele games nog niet gemaakt zijn voor quad's.
Nu vraag ik me af; een game, dat zijn toch een hele hoop instructies voor de cpu? Als die instructies uitgevoerd worden op 4 kernen, ipv 2 en je gooit daar nog een snelle northbridge bij en al wat je wil (uitgebreid L1 & 2 cache geheugen), dan heb je toch snelheidswinst?

Of zie ik dat verkeerd??
Maakt toch helemaal niet uit welk game je op dat moment aan het draaien bent?
(ik heb het hier dan wel over de recente games natuurlijk he...)

Laat het maar weten.

Groetjes!!

carl
14 June 2009, 14:57
Er is inderdaad een hoop snelheidswinst bij te maken, maar daarvoor moet de game ook gemaakt zijn voor meerdere cores;
er moet gebruik gemaakt worden van threads (multithreaded programmeren). Laat dat nu net ongelooflijk moeilijk zijn om te schrijven. Tevens zijn er een heleboel controles die moeten gebeuren zodat er geen problemen ontstaan wanneer 2 cores op hetzelfde geheugenblok operaties uitvoeren (dat gebeurt wel al min of meer hardwarematig), ...
Het zou in theorie mogelijk zijn om bijvoorbeeld 1 core de game zaken te laten regelen en een physics thread te gebruiken (heel simplistisch gezegd). Dat moet allemaal geschreven worden in het programma in zo een manier dat alles toch op 1 core kan draaien. En eenvoudig is dat niet.

namaste
15 June 2009, 03:31
Ik heb horen zeggen dat een quad cpu niet veel verschil uitmaakt voor gamen tov een dual core. Dat het niet veel oplevert in verwerkingssnelheid bijvoorbeeld.



Klopt wat carl zegt, het komt er dus eigenlijk op neer dat de meeste games, quad cores niet ten volle kunnen benutten en daardoor de quads maar "even goed" kunnen presteren als de duals.

Elboulle
15 June 2009, 09:41
Ok, hartelijk dank om dat te bevestigen. Dus, laat ons zeggen dat ik een upgrade ga doen van mijn pc. Ander mobo, andere graka, ander OS. Dan is het nog niet de moeite om mijn dualcore te vervangen door een quad? Huidige cpu =>Athlon 5600 (AM2+ 2,8Ghz). Want die zou het dan voor de games nog evengoed doen, toch?

Groetjes!!

carl
15 June 2009, 11:09
Het is inderdaad op dat op dit moment, voor de meeste games je nog niet zo veel meerwaarde zal hebben tegenover een even hoog geklokte dual core.
Dat neemt niet weg dat je in de toekomst, nu in sommige games, en in vele programmas en windows wel de voordelen ervan zal hebben. Maar als je echt op zoek bent naar de hoogste game performance op dit moment ben je beter af met een hoog (over)geklokte dual core dan een quad. In de meeste games zal je het verschil echter niet merken omdat de grafische kaart/harde schijf limiterende factor zijn, en niet de cpu.
Jouw uitspraak dat een nieuwe quad core het niet beter zou doen dan je 5600 is totaal oncorrect. Vele zaken zoals hogere bussnelheid, meer cache, een nieuwere een betere architectuur zullen wel degelijk maken dat er verschil is. Niet alle dual cores zijn gelijk en niet alle dual cores zijn beter dan een quad core op gaming vlak

Elboulle
15 June 2009, 14:49
Aha ok. Was eerder een vraag dan een uitspraak, maar toch bedankt om dat even te duiden. No problemo, dan ga ik me in de nabije toekomst een quad aanschaffen.

Groetjes!!