Volledige versie bekijken : nieuw systeem



roeba123
16 June 2009, 19:43
Hallo

Door veel naar de hardware-topics op minatica te kijken, heb ik er veel intresse voor gekregen. Nu heb ik zelf ook eens mijn nieuwe pc proberen samen te stellen. Of deze nu daadwerkelijk zal werken als ik hem in elkaar steek is nog maar de vraag. Want eerlijk gezegd heb ik er zeker nog niet zoveel verstand van en ik hoop via deze weg dan ook het één en ander op te steken.

Dus alle kritiek, verbeteringen, grove fouten,... zijn allemaal welkom. Hou je zeker niet in zou ik zo zeggen;)

Behuizing:
Cooler Master CM 690
moederbord:
GigaByte GA-EX58-UD3R
Processor:
Intel Core i7 I7-920 Quad Core Processor
Geheugen:
Crucial 6GB DDR3-1333 CL9 triple kit
grafische kaart:
ATI Radeon HD 4870 512MB
Geluidskaart:
Club 3D Theatron Agrippa DTS
Voeding:
Cooler Master Real Power M620
Harde schijf:
Seagate Cheetah 15k.6 147GB SAS
Casefan:
Sharkoon Silent Eagle LED 1000 120mm
LAN:
RTL8111DP

De prijs speelt hier nu niet echt belang. Maar als jullie opmerkingen hebben van bv. een meerprijsje voor een voeding om het systeem beter te doen draaien, laat maar horen.

p.s.: moest het helemaal niet kloppen, laat het me dan maar direct weten dan hoeven jullie hier verder geen tijd meer in te steken;)
Bedankt alvast (en er is zeker geen haast bij:))

coopman
16 June 2009, 19:52
kzou nog een harde schijf steken hoor robbe want der ga nie veel opkunnen als je alleen dedie van 147 gig pakt

De Koene
16 June 2009, 20:06
Voor de voeding zou ik toch de M850 nemen.
Heb ik ook gedaan.
Lijkt er nu misschien over, maar als je later eventueel een graka bij plaatst zal je blij zijn dat je je geen zorgen hoeft te maken over de voeding.
Welk OS neem je in feite?

roeba123
16 June 2009, 20:15
Ja, kan zeker nog een harde schijf bij coopman, maar met die heb ik om mee te starten genoeg;)

Windows vista (welke editie zie ik nog wel) 64bit. Later zou ik dan overschakelen naar Windows 7.

greg
16 June 2009, 21:14
ik zou van uw grafische kaart de 1gb nemen,voor de rest ziet het er best ok uit ;)

g_man
16 June 2009, 21:47
Die HDD die je gekozen hebt is dan wel lekker snel (15000rpm) maar of hij gaat werken is iets anders. Dit is een SCSI, je moederbord moet daarvoor een controller hebben en dan nog de drivers voor vista 64.

PeterN
16 June 2009, 22:02
Als je een snelle hd wil kan je opteren voor een raptor van WD . Zo hebben ze een 150 en een 300GB velocirap (http://www.pcworld.ca/news/product-review/3316bbc3c0a8000601afdbbbea822ce7/pg0.htm). Ze zijn wel niet goedkoop en als het veel verschil nog heeft met de moderne hd's weet ik niet. Ik heb nog zo'n oudere versie 150GB raptor. Werkt uitstekend, snel, maar maakt ook veel lawaai. Zelf heb ik het graag dat ik mijn hd hoor, zo weet je altijd als er iets gaande is :D

roeba123
16 June 2009, 22:03
Ja voor de drivers had ik inderdaad ook al gevreesd.
Zijn er dan andere HDD met 15000rpm, waar ik geen controller zou voor moeten hebben? Dus geen SCSI..

PeterN
16 June 2009, 22:11
Ik denk dat het snelste die 10000 rpm wd velociraptors (http://www.pcworld.ca/news/product-review/3316bbc3c0a8000601afdbbbea822ce7/pg0.htm) zijn.

roeba123
17 June 2009, 00:21
Deze harde schijf (http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGVkZpiSmJLKY8g/viewproduct/Western_Digital_VelociRaptor_300GB_SATA2_35_Backpl ane_WD3000HLFS/) zal dus wel gaan, als ik jou volg Peter?

Zal mijn koeling ook volstaan om het geheel niet te laten oververhitten?
Die LAN-kaart heb ik zelf eigenlijk ook mijn twijfels over, of is die correct?

carl
17 June 2009, 08:17
Er zit een gigabit lan chip op je moederbord ;)
IK zie nergens een cpu koeler staan, of lees ik er over ?

roeba123
17 June 2009, 08:56
Ja 'k heb het gisterenavond dan nog eens bekeken en 'k heb dan ook die lan chip opgemerkt;)
Zerotherm CF800 (http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGNkbJibmJbK/viewproduct/Zerotherm_CF800_CF800/) zou ik dan nemen als CPU koeler , dat was ik dus even uit het oog verloren.

Nog een extra vraagje:
Een geheugenkoeler is dit eigenlijk handig of vinden jullie dit een meerkost die uiteindelijk toch tot niet zoveel bijdraagd?

Allesinds al bedankt voor jullie snelle opmerkingen!:good:

downagain
17 June 2009, 09:28
Het is van belang dat je omschrijft wat je juist wil met de computer, zodat we beter jouw samenstelling kunnen analyseren.

- Zoals andere al aangegeven hebben kan je harde schijf die je gekozen hebt niet aansluiten op dat moederbord. SCSI schijven zijn eerder bedoeld voor servers. EEn raptor is dan idd de tegenhanger voor de consument.

- Een tweede opmerking is dat er een geluidskaart zit op je moederbord. Voor de meeste gebruikers volstaat dit zeker. Als je toch om een of andere reden een apparte geluidskaart wil hebben, dan koop je best ook ineens een heel degelijke. Kijk is naar de Creative Sound Blaster X-Fi Titanium.


- Een geheugenkoeler is eigenlijk niet nodig, zolang je niet gaat overklokken.


- De heatsink (Zerotherm CF800) die je gekozen hebt, past volgens mij niet op deze CPU. Dit is nog een heatsink voor de verouderde 775 socket. De Scythe Mugen II is een van de betere koelers op dit moment.

- Ook kleinere dingetjes niet vergeten zoals een DVD/RW station, diskette station, toetsenbord, muis, ... indien van toepassing uiteraard. Eventueel kan je zelfs al kiezen voor BluRay. Ook is mss een nieuw scherm van doen? Operating System?

roeba123
17 June 2009, 09:31
Functie: degelijke pc waar dagdagelijks gebruik zal van gemaakt worden voor enerzijds tekstverwerking maar anderzijds dan ook weer allerhande spelen op te draaien.
En mijn pa moet hem kunnen gebruiken om grafische programma's te draaien.

Ik zal het ook houden bij de geluidskaart die al op het moederbord zit, maar 'k had dus inderdaad niet genoeg ernaar gekeken, juist hetzelfde bij de lan chip!

Die CPU koeler, heb je inderdaag gelijk. Ik zal dan gaan voor wat je voorstelt, de Scythe Mugen 2. De reviews zien er allemaal positief uit allesinds!

De kleinere dingen heb ik wel nog liggen van de wat oudere pc maar die zijn niet aan vernieuwing toe vind ik. De bluray ga ik nog niet aankopen maar die kan later nog bijgeplaatst worden. Een scherm zal ik ook nog niet nieuw aankopen, we hebben nog een degelijk scherm staan.

Bedankt voor deze uitgebreide "kritiek":good:

downagain
17 June 2009, 10:00
Dan kan je volgens mij best opteren voor een andere video kaart.

g_man (http://www.minatica.be/member.php?u=21) vertelt dit bij de maandelijkse High-End configuratie:


Waar ATi voorheen steeds winnaar was in prijs/prestatie-verhouding moet ook nu nVidia als meerder erkent worden, vandaar onze keuze ASUS ENGTX275/HTDI/896MD3

Mss dat andere hier meer informatie kunnen leveren

roeba123
17 June 2009, 10:17
Dat is een hele mooie uitleg van g_man, alleen vraag ik me af of ik dan 2 x ASUS ENGTX275/HTDI/896MD3 nodig heb.
En als ik naar de prijs kijk (ook al had ik gezegd dat niet te doen;)) is dit wel een grote meerkost.

jerrythealien
17 June 2009, 10:33
Je opteert voor een HD van rond de 150-200 euro, ik neem aan om de snelheid op te voeren.
Als het geld er op dit moment niet toe doet, overweeg dan een SSD zoals de Intel x-25-m of een OCZ vertex. Die zijn stukken sneller dan een 10000/15000 rpm schijf en die maken niet het minste lawaai. Lees hier (http://tweakers.net/reviews/1235/1/ocz-vertex-in-raid-getest-pagina-1.html) een review, met vergelijking tussen enkele SSD's en enkele Raptors.

Ik ben voorts ook geen SLI -liefhebber/kenner (de volgende generatie graka's blaast toch bijna steeds oudere sli configs weg), maar die voorgestelde M850 (das 850 Watt neem ik aan) is dat niet belachelijk zwaar voor dit systeempje?

Voor de rest zeker een mooi beestje :-)

greg
17 June 2009, 10:54
2 zo grafische kaarten zal nog wel niet nodig zijn lol
als je geen scherm en zo moet kopen en je kan het investeren in de pc zou je idd wel iets hoger in grafische kaart kunnen gaan :)
Wat die voeding betreft jerry,beter genoeg Wattage dan te weinig ;),

roeba123
17 June 2009, 10:56
Die OCZ Vertex, ziet er wel zeer mooi uit. De prijs is natuurlijk wel weer een €100 euro meer, maar dat doet er hier inderdaad niet echt toe.

Daar heb ik nu eigenlijk echt geen idee van hoeveel watt ik nodig heb om alles draaiende te houden. Maar ik neem aan dan als ik mijn optische drives er zal bijplaatsen, die ook wel nog wat stroom zullen nodig hebben. Dus misschien is opteren voor een wat krachtigere voeding niet slecht?
Zoals Greg die me voor was ook zegt;)

greg
17 June 2009, 11:21
met die 850 W ga je meer dan zeker toekomen,zou ik echt niks meer aan veranderen
als je later dan nog iets wilt bijsteken dan moet je zeker niet panikeren of je wel gaat toekomen ;)