Volledige versie bekijken : Slaapstand, sluimerstand, hybridestand Vista



De Koene
24 June 2009, 09:13
Ik wil mijn pc in slaapstand zetten in plaats van volledig af te sluiten.
Nu heb ik in de bios de ACPI op S3 gezet zodat alle fans ook uitgeschakeld worden.
Nu als ik de pc in slaapstand zet verloopt alles zoals het moet.
Het probleem komt er echter als ik terug uit deze slaapstand wil komen, dit duurt ongeveer 4 minuten en dit vind ik veel te lang.
Uit sluimerstand komen lukt helemaal niet dan staan alle fans hard te draaien maar gebeurt er verder niks meer, scherm word zelfs niet ingeschakeld.
Er is blijkbaar ook nog een hybride-stand maar deze kan ik nergens terugvinden.
Gewoon opstarten duurt een kleine minuut.
Nu kun je zeggen, start dan altijd gewoon op maar dan zijn de wijzigingen bij mijn opstartprogramma's verdwenen en dat vind ik nu net vervelend.
Bij google gaat het meestal hoe je de pc in deze standen kunt zetten maar niet wat er moet gebeuren als het opstarten vanuit deze standen niet goed verloopt.
Iemand die wat tips heeft?

FruitShake
29 June 2009, 12:23
Als je bij Windows Vista op de knop klikt om af te sluiten gaat hij toch in HyBride of vergis ik me?

Afsluiten dan word de stroom uitgeschakelt, in HybRide word de data in je RAM-geheugen bijgehouden EN naar de harde schijf gekopieerd voor het geval dat de stroom afgekoppeld word ;)
Dus als je terug opstart vanuit HyBride en de stroom is niet uitgeschakelt is dat ongeveer hetzelfde als stand-by maar dan met lager verbruik.
Opstarten vanuit HyBride als de stroom wel is uitgeschakelt is hetzelfde als ontwaken uit de slaapstand ;)
Misschien haal ik slaapstand en stand-by even door elkaar maar het principe is dat ongeveer...

HyBride verkort dus gewoon je opstarttijd ;)
Dus als jij op afsluiten geklikt hebt is er veel kans dat hij gewoon in HyBride gaat tenzij dat is uitgeschakelt hoor ;)

PeterN
29 June 2009, 20:12
Hier werkt slaapstand goed onder vista.
In de bios staat ACPI/APCI gewoon op enable.
In Vista zelf ga je naar configuratiescherm/energiebeheer.
Welk energiebeheer je gekozen hebt staat hier aangeduid met een gekleurd bolletje. Klik bij dat voorkeursschema op de link 'De schema-instellingen wijzigen'.
Je kan nu de tijd ingeven wanneer het beeldscherm moet uitvallen en de computer in slaapstand moet gaan. Onderaan staat de link 'Geavanceerde energie-nstellingen'. Hierin kan je verdere settings doen.
Ga naar het onderdeel slaapstand en zet bij 'hybride slaapstand toestaan' 'ingeschakeld'.

Normaal moet nu alles vlot lopen. Testen kan je door op de startknop te klikken en helemaal rechtsonderaan in het startvenster het '>' te klikken. Kies hier slaapstand en blijf van je muis en keybord af. Na enkele seconden gaat de pc in slaapstand en wordt stil. Enkel een knipperend ledje aan de aan/uittoets verklapt dat de pc in slaapstand is.
Kom je aan de muis start hij weer op en binnen enkele seconden ben je terug waar je was;)

Succes

De Koene
29 June 2009, 20:25
Ik schakel de pc dus uit door op afsluiten te klikken, dus niet het icoontje maar echt op het woord afsluiten.
Opstarten moet dan met de aan uit knop.
Ik kan dus niet opstarten met muis of toetsenbord terwijl bij de eigenschappen van deze apparaten staat aangevinkt dat deze de pc mogen opstarten.
Verder staat in het keuze menu nergens iets van hibryde-stand, of staat dit er zowiezo niet?
Zijn er in het keuze menu van de start knop nu twee of drie mogelijkheden?
Ik heb er nu maar twee, namelijk Afsluiten en Slaapstand.
Als ik opstart word altijd de Messenger geladen terwijl ik deze bijna nooit gebruik.
Ik heb deze al verwijderd uit de opstartprogramma's maar na opnieuw opstarten staat die er telkens weer.

De Koene
29 June 2009, 20:40
Sorry Peter ik had je antwoord te laat gezien.
Ik heb het nu nog eens geprobeerd zoals jij beschrijft.
Het lijkt te lukken maar toch hapert er iets.
Als ik de muis beweeg start de pc op.
Ik krijg eerst het scherm waar ik naar de bios zou kunnen gaan, dan wordt het scherm zwart met enkel een knipperende cursor in dit ongeveer een halve minuut lang.
Daarna zie ik het balkje met "Windows hervatten" 20 sec.
Dan schakelt mijn scherm volledig uit en dit gedurende ongeveer een minuut.
Dan gaat het scherm weer aan en na ongeveer een halve minuut staat alles weer terug zoals het moet.
Dit is toch niet echt soepel opstarten toch?

PeterN
29 June 2009, 20:55
Het blijkt dus wel te werken, alleen niet snel :D Ik heb even hier op de klok gekeken en om in slaapstand te komen duurd ongeveer 25 sec eer de ventilators uitgaan en de hele pc slaapt. Uit slaapstand gaat onmiddelijk, minder dan 10 seconden.
Dus all die schermen die je beschrijft krijg ik niet.
Ik heb wel 4Gb ram (ik weet niet als dat er iets mee te maken heeft). Voor de rest niet te veel processen. Heb je ook al eens bij hardware gekeken als je daar wel de juiste moederborddrivers hebt geladen voor het energiebeheer?

Ik denk dat je ook eens in je bios moet kijken welke opties je daar hebt. Bij mij is het enkel enable of disable

De Koene
29 June 2009, 22:19
Het is mijn nieuwe pc een I core 7 op 3.4Ghz samen met 6GB ram.
PC gaat in 15 sec in slaapstand.
In de bios kan ik S1 en S3 instellen, met S1 blijven de fans draaien dus staat deze nu op S3 zodat deze ook uitgeschakeld worden.
Ik heb het ook eens getimed en uit slaapstand komen duurt 2 min en 17 sec.
Hij doet het dus wel maar veel te traag.

PeterN
30 June 2009, 10:15
De bios setting op S3 is juist. Hierdoor valt nagenoeg alles uit en zal de pc slechts enkel watts verbruiken gedurende de slaapstand.
In uw energieschema dat je actief hebt gezet in vista moet je zeker 'hybride slaapstand toestaan' aanzetten om te zorgen dat alles goed werkt en alles wordt gesaved.
Om slaapstand te testen ga je naar start, klikt rechtonderaan op '>' en kiest daar niet afsluiten, maar slaapstand. Binnen een 20 seconden gaat hij in slaapstand.

Om uit slaapstand te gaan kom je bv aan de muis. Normaal floept onmiddelijk je scherm aan met het laatste beeld dat er stond voor je in slaapstand ging. Het duurd dan enkele seconden (minder dan 10) voor je verder kan werken en de muis terug goed reageerd.
Dus geen zwarte schermen, aan- of uitschakelen van de monitor, en zeker geen bios melding.

Mocht het niet gaan zou ik eventueel eens terug gaan daar het een nieuwe pc is

FruitShake
30 June 2009, 11:29
Standaard staat in het startmenu niet direct de afsluitknop maar de slaapstand knop. De afsluitknop bereik je nu via het kleine pijltje rechts naast de "vergrendel" knop. Als je het handiger vind om de afsluitknop op de plek van de slaapstand knop te zetten kan dit met onderstaande stappen.

http://www.websonic.nl/pctips/windowsvista/images/tip70_1.gif

Ga naar Start >> Configuratiescherm >> Systeem en onderhoud >> Energiebeheer. Klik dan onder het energie schema wat geselecteerd is zoals hieronder "Gebalanceerd" op "De schema instellingen wijzigen".

http://www.websonic.nl/pctips/windowsvista/images/tip70_2.gif

In het scherm wat volgt klik je dan op "Geavanceerde energie instellingen wijzigen" en een nieuw klein venstertje opent. Klik dan op het kruisje voor Aan/uit-knoppen en deksel. Klik daarna op het kruisje voor Aan/uit-knop van menu Start en de instelling van de knop komt tevoorschijn. Klik dan op slaapstand en klik hier op Afsluiten in het menu.

http://www.websonic.nl/pctips/windowsvista/images/tip70_3.gif

Druk dan in het scherm op OK en sluit Energiebeheer. De afsluitknop staat vanaf nu in het Start menu en heeft ook een rode kleur gekregen plus een ander icoon.

http://www.websonic.nl/pctips/windowsvista/images/tip70_4.gif

De Koene
2 July 2009, 15:14
Ik heb dit allemaal geprobeerd maar zonder resultaat.
Zou dit kunnen te maken hebben met de Windows Live Messenger?
Telkens als ik opstart (na volledig afsluiten) installeert die de Messenger opnieuw, zo lijkt het toch.
Ik wou deze dan ook eens volledig verwijderen via "programma's verwijderen" maar daar staat de Messenger niet tussen :wall:.
En toch werkt de Messenger.
Hoe kan ik deze dan toch verwijderen en opnieuw installeren?

FruitShake
2 July 2009, 20:51
Ik heb dit allemaal geprobeerd maar zonder resultaat.
Zou dit kunnen te maken hebben met de Windows Live Messenger?
Telkens als ik opstart (na volledig afsluiten) installeert die de Messenger opnieuw, zo lijkt het toch.
Ik wou deze dan ook eens volledig verwijderen via "programma's verwijderen" maar daar staat de Messenger niet tussen :wall:.
En toch werkt de Messenger.
Hoe kan ik deze dan toch verwijderen en opnieuw installeren?
:|
Probeer eens met zo'n speciaal programma om te uninstallen mss? ;)

chif
3 July 2009, 12:01
revo uninstaller is volgens mij 't beste om iets te verwijderen. achter 't verwijderen zoekt hij in 't register naar achtergebleven items. Er zit ook een jachtmodus op hiermee kan je op iets klikken om het alsnog te verwijderen. (als je de registervermeldingen gaat verwijderen enkel de in 't vet gedrukte!)

jxjxw
3 July 2009, 16:25
kijk hier ging die ook niet in slaapstand
maar toen ik dit ondekte ging het wel en zelfs zeer goed en snel terug op gestart
ik heb et schijfopruiming ook de sluimerbestanden verwijderd dat is alles
en nu is slaapstand geen probleem