Volledige versie bekijken : OpenID-URL



De Hulk
27 June 2009, 13:30
OpenID-URL
Is dit nu al een succes en zijn er mensen op het forum die er gebruik van maken? Hoe werkt het? Ik kan op een Identity Card dit invullen, maar ik begrijp het nog niet goed. Moet je die URL eerst aanvragen en is die instantie vertrouwd? Stel, ik ben bij Mimatica of een bank uitgelogd en pak de kaart, (daar staat de OpenID-URL ingevuld), wat dan?

Mike
28 June 2009, 19:32
Ik ken OpenID (geen eigen ervaring) als een betrouwbare service die, mits het op genoeg plekken te gebruiken is, erg handig kan zijn.
Het is wel degelijk al een succes en bestaat al een tijd.
Je laatste zin over het NCF of een bank (?) en het pakken van 'de kaart', snap ik helaas niet.

Groet,
Mike

De Hulk
28 June 2009, 19:45
Dat laatste is de toepassing. Het is een kaart in NIS 2009 waarop de URL is ingevuld, anders heeft het weinig zin als je dit nog eens op de website moet invullen als je je automatisch wilt aanmelden.

Mike
28 June 2009, 19:56
Volgens mij is OpenID in combinatie met Norton gewoon veilig en betrouwbaar.
Zelf gebruik ik Norton niet, maar als deze mogelijkheden voor OpenID heeft lijkt het me erg sterk dat ze deze dienst zelf niet vertrouwen :p

Groet,
Mike

De Hulk
28 June 2009, 20:17
Je hebt gelijk, maar ik begrijp het zelf niet helemaal goed. Het vreemde vind ik dat ze op de identiteitskaart staan (bijvoorbeeld bank), maar niet op een aanmeldingskaart (fora) en juist daar zou ik het verwachten. Kijk en op fora ben ik De Hulk, maar dan slaat de twijfel toe of je niet gewoon je eigen naam met initialen moet gebruiken? Gert Janssen voorbeeld logmijin\als\gdjanssen of kun je er meerdere aanvragen.

Pjj
29 June 2009, 13:05
Een website moet wel OpenID ondersteunen uiteraard ;) Dit is bij vele websites nog niet het geval, maar bij andere kan je dus gewoon inloggen door je link in te geven en aan te geven dat je de website vertrouwt.

De Hulk
29 June 2009, 13:39
De vraag is natuurlijk, kun je meerdere OpenID's krijgen, want op een forum ga je natuurlijk niet onder je werkelijke naam inloggen en bij een bank wel? Als ik bij een OpenID van een forum mijn werkelijke naam moet zetten dan kun je het wel vergeten, daar zal niemand behoefte aan hebben!

Pjj
6 July 2009, 00:05
Dat kan. Bijvoorbeeld op een forum koppel je een account met gebruikersnaam aan je OpenID, bij de bank gebruik je dan gewoon je echte naam.

Er is echter nog niet zò veel ondersteuning voor OpenID.

De Hulk
6 July 2009, 23:02
Pjj, heb jij dit getest?

Mike
9 July 2009, 15:55
OpenID werkt nauw samen met o.a. een Google Account (dit hoeft niet per se met een @gmail.com e-mailadres te zijn), Yahoo! en AOL.
Mocht je bij deze of bij een van de andere diensten (http://openid.net/get/) al een account hebben, dan heb je dus ook al een OpenID.

En daarmee ook direct antwoord op je vraag betreft officiële gegevens voor een bank e.d. en, laten we het fora-gegevens noemen.

Zo heb ik een Gmail adres dat er als volgt uitziet
voorletter.achternaam@gmail.com
En een 'hoofd' e-mailadres dat ik voor de rest gebruik, dus ook voor fora.

De OpenID accounts die hier aan gekoppeld zijn/kunnen worden, zijn dus ook verschillend.

Ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord.


Groet,
Mike

Pjj
17 July 2009, 11:29
Pjj, heb jij dit getest?
Ik heb dit inderdaad getest. Het is wel handig als je voor alle websites een ander wachtwoord gebruikt, maar bij mij is dat meestal niet het geval.