Volledige versie bekijken : Helft Belgische cafés en restaurants niet in orde met hygiëne.



Obsessed
7 July 2009, 16:15
http://plaatjeshosting.nl/upload/3594975640/horeca.jpg

Maar liefst 51% van de Belgische horecazaken kreeg vorig jaar een negatief inspectierapport van het FAVV (Federaal Voedselagentschap).
Van de grootkeukens alleen al kreeg 35% een ongunstig rapport.

Zeven op de tien horeca-inrichtingen beschikken niet over een afdoende autocontrole.
Ongeveer de helft past geen goede hygiënepraktijken toe en één tiende zondigd tegen de rookreglementering.
Het FAVV stelde vorig jaar 633 PV's op en deelde 2.632 waarschuwingen uit.

Gil Houins, die gedelegeerd bestuurder bij het FAVV is, wil nauwer met de horecafederaties gaan samenwerken om de hygiëne & voedselveiligheid te verbeteren.

Dat wil ze bereiken via een systeem met duidelijk zichtbare smileys.
Een lachende smiley staat dan voor een gecertificeerde zelfcontrole ven de uitbating.
Een treurige smiley daarentegen staat voor een negatief rapport.

http://plaatjeshosting.nl/upload/cae5b6dbd2/smiley.jpg

(Bron: De Tijd)

Dopey
7 July 2009, 19:52
Hahaaa, hygiene en voeding, mijn persoonlijk stokpaardje ten tijde van mijn slagersleven. Ik heb er als slager een lange tijd als interim gewerkt. Dit wil zeggen dat ik per week in verschillende slagerijen (en supermarktslagerijen) de dienst uitmaakte.
Met de jongere generatie van slagers ging het nog, maar de 'old school' beenhouwers......rampen! Velen keken raar op als ik vroeg naar het ontsmettingsmiddel, terwijl dat voor mij de normaalste zaak van de wereld was om na het poetsen (met veel water,....nog zo iets), de zaak nog te ontsmetten. Ik heb zelfs in slagerijen gestaan waar men 's ochtends karton op de vloer legde, zodat ze op het einde van de werkdag enkel moesten keren,...gewoon walgelijk. HACCP is nog lang niet doorgedrongen in de meeste voedingszaken, en dat kan men alleen maar betreuren.

compuchrisje
7 July 2009, 23:05
HACCP is iets dat bij de opleiding hoort! Onze kids hebben dat allebei grondig ingestampt gekregen. De zoon werkt nu bij één van onze sponsors en staat idd nog een uur te poetsen na zijn dienst, zelfs al is het na middernacht.

Sarana
8 July 2009, 21:23
De meeste horecazaken krijgen dus geen inspectierapport maar een infectierapport.
"Hoeveel beestjes zitten er in jouw zaak?" is nu de vraag van de dag aan het worden.:D

Ik snap niet dat dat nu pas aan het licht komt. Met de ontbijtkoeken van de bakker was het ook al niet goed gesteld vorig jaar (of een aantal jaren geleden). Ook de pralines van Neuhaus die met de hand worden gevormd zouden erg veel bacteriën bevatten.
In beenhouwerijen is het inderdaad soms ook een ramp.
Soms kleeft er gehakt aan de rand van de koeltoog en durven ze dat er nog afschrapen en je meegeven ook! Ik vraag me dan ook altijd af wat ze dan niet in de werkplaats achteraan durven uitspoken.
Vroeger zag ik zelfs in de slagerij van het warenhuis iemand zijn vingers aflikken en dan met zijn handen in het gehakt zitten. Bwaaaaaaaaaaaarkkkkk!
Wel goed voor je immuunsysteem, dat krijgt genoeg nieuwe beestjes voorgeschoteld om te leren kennen en aan te vallen. :p

Dat smiley icoon vind ik ook maar niks. Wie wil er nu eten in een zaak met een droevige smiley?
Dat is weer zo een halfslachtige maatregel. Dat ze gewoon hygiëne eisen verdorie en anders mogen ze hun boeltje sluiten van mij hoor.

Obsessed
9 July 2009, 09:57
Dat ze gewoon hygiëne eisen verdorie en anders mogen ze hun boeltje sluiten van mij hoor.
Daar kan ik me volledig bij aansluiten Sarana :good:
"Hygiëne 2X niet in orde bij de inspectie": Boeltje dicht.

monne
9 July 2009, 16:10
En wat te vinden van een bakker die een brood neemt dit snijd, in een zakje propt en dan je centjes aanneemt en weergeeft ?

Obsessed
9 July 2009, 16:13
En wat te vinden van een bakker die een brood neemt dit snijd, in een zakje propt en dan je centjes aanneemt en weergeeft ?
... en daarna het brood voor de volgende klant uit het rek neemt.
Niettegenstaande dat niemand vies is van geld, weet je toch nooit waar dat overal gezeten heeft hé :wtf:.

Dopey
13 July 2009, 12:59
Bij Renmans werken ze ondertussen met handschoentjes (nieuwe voor elke klant) en zelfs met mondmaskers wanneer zij gehakt gaan doordraaien (in de koelcel!).
Je kan je natuurlijk wel afvragen in hoever je het gaat drijven. Grote bedrijven hebben minder last om de regeltjes in uitvoering te brengen, gewoon omdat zij daar makkelijker budget voor kunnen vrijmaken. Ik geloof nooit dat het kleine slagerijtje om de hoek deze investeringen zomaar kan doen, en geloof me....het gaat over een pak geld hoor. Probeer je atelier maar eens koel te houden in de zomer...dit gaat niet zonder airco. Zo'n airco kost al gauw heel wat euro's. En nu komt het rare in de hele wetgeving weer naar boven: je bent niet verplicht zo'n airco te hangen, maar je moet wel zorgen dat de temperatuur in het atelier niet boven de 8 graden komt.....begin maar hé.....lol
Wat natuurlijk niet weg neemt dat proper poetsen en reinigen géén geld kost.

Sarana
13 July 2009, 21:14
Dat ze bij Renmans met handschoentjes werken komt omdat het vlees van zo een slechte kwaliteit is dat ze handschoentjes moeten aandoen om het nog verkocht te krijgen.:p
Ik heb daar eens 1 keer gehakt gehaald en amai daar was ik toch niet goed van. Er zaten allemaal stukjes bot in en als je het bakte op de pan werd het net rubber.
Neen, dan liever wat meer geld betalen en terug naar mijn slager. (garandeert vlees zonder antibiotica of hormonen en ik geloof dat! Hij heeft ook eigen boerderij en controlleert zelf welke runderen voor zijn slagerij mogen geslacht worden)
Aan het gehakt kan je merken of de slager deugt vind ik.
Als uit het gehakt geen pak water uitkomt op je pan, als het goed rul bakt en geen beentjes bevat dan zal de slager meer dan waarschijnlijk ook zorg dragen voor zijn ander vlees.

compuchrisje
13 July 2009, 22:35
Sarana, blijkbaar neem jij dezelfde standaarden aan om een slager te beoordelen. Gehakt is bij ons meestal ook dé test, en nu weten we welke slagers we als 'clean' kunnen beschouwen. Hopelijk gaan ze niet te vlug op pensioen.

Fakke_Berto
14 July 2009, 11:11
In vele landen, ook waar je het niet zou verwachten, wordt het vlees uit de koeltoog genomen met een zakje rond de hand. Daarna wordt dat zakje binnestebuiten gekeerd zodat het vlees dan in het zakje zit. Het is dan met geen blote hand aangeraakt geweest. Dat heb ik hier in Belgenland nog niet veel gezien.

Dopey
14 July 2009, 11:39
Zal ik jullie even de ultieme test verklappen waaraan je kan zien of een slager goed bezig is of niet? Want met gehakt is ni erg waterproof hoor, ik kan jullie gehakt voorschotelen dat mooi bakt, zonder water ed, terwijl het enkel kaakvet bevat (er bestaan poeders om het vet op te slorpen en vast te houden :evil:). Gehakt is voor mij dus geen waardemeter. Bereid gehakt (preparé dus) en americain natuur.....daar kan je het aan zien. Als ik verse americain doordraai (dwz puur rund!) en ik zet dit voor dan zal je merken dat na 1 uur de americian binnenin al zwaar verkleurd is. Hetzelfde geld voor preparé. Als je dat dan nog eens mee naar huis neemt, en in de koelkast laat liggen dat de dag erachter, wil je dat al eigenlijk niet meer eten (bijna zwart binnenin). Dus, als je één van deze producten koopt, en na een paar uur er nog steeds geen verkleuring te zien is, zijn er twee mogelijkheden....of het vlees was bevroren (koude houdt de kleur op peil), of je slager gebruikt sulfiet (en das eigenlijk een ontsmettingsmiddel lol). En de laatste optie zal in 90% van de gevallen de juiste zijn. Net hetzelfde met vers rundsvlees dat je in de toog legt, van de moment dat vlees in aanraking komt met zuurstof begint het te oxyderen, met sulfiet stop je dit proces en je steak ziet er na 2 dagen nog even vers uit als hij werd afgesneden (maar hij is niet vers meer hé).

Sarana
14 July 2009, 20:56
Ja, dat sulfiet vlees rood kleurt wist ik. Sulfiet is wel wettelijk verboden juist omdat het bedorven vlees kan maskeren. Maar het wordt nog vrolijk verder toegepast:

Sulfiet in rundvlees Belgische slager


Voedselveiligheid (http://www.meatandmeal.nl/nieuws/voedselveiligheid/)
http://www.meatandmeal.nl/public/image/vlaggen/vlag-belgie.gif
BRUSSEL - Bij een inspectie van een slagerij in de Brusselse deelgemeente Anderlecht hebben de Belgische autoriteiten 6,5 kilo sulfiet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sulfiet) in beslag genomen. In het rundvlees werden sporen van de verboden stof aangetroffen.
Sulfiet geeft een mooie rode kleur aan het vlees, maar kan tevens de geur van eventueel bederf maskeren en een allergische reactie uitlokken.







De americain die ik haal houdt inderdaad niet lang maar is zo lekker dat die zeker op tijd op is.