Volledige versie bekijken : belichting?



Skoebidoe
7 July 2009, 18:17
Afgelopen week had ik bezoek. Ik heb nog eens mijn foto-toestel boven gehaald en van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele plaatjes te schieten. Ik blijf een beetje sukkelen met belichting bij sommige foto's.
Onderstaande foto lijkt me overbelicht.
http://img26.imageshack.us/img26/2822/imgp1471x.jpg
Omstandigheden waarin de foto genomen is:
Sluitertijd 1/350
Diafragma: 5.6
Iso speed: 200
Exposure Compensation: 1

Ik meen me te herinneren dat ik de foto genomen heb in portretstand.
De lens die op het toestel zit is een 18-250 mm
Kan er mij iemand tips geven hoe ik in de toekomst dit kan vermijden?

Baloeke
7 July 2009, 22:53
Met de tips van Nostradamus (http://www.minatica.be/showthread.php?t=39830) moet je denkelijk al wat verder komen

monne
7 July 2009, 23:58
Manueel fotograferen en belichting diafragma en sluitertijd zelf instellen, of gemakkelijker sluitertijd voorkeuze gebruiken (bij Canon - stand TV) denk dat dit iets beter is.
Nog gemakkelijker is fotograferen in RAW en de belichting softwarematig aanpassen.

peenif
21 July 2009, 09:43
Die overbelichting lijkt me duidelijk - is ook normaal gezien de +1 exposure compensation die het portretprogramma van uw toestel blijkbaaar standaard toepast.
Dergelijke portretten zijn meestal veel beter met invulflits om schaduwen in het gezicht te vermijden.

eplerra
24 July 2009, 16:51
Voor portretten gebruik ik meestal de voorkeuze diafragma (meestal stand "A" op het toestel), want dan heb je controle over de scherpte-diepte. Met ISO 100 als vertrekpunt controleer ik de sluitertijd en verkort deze indien nodig met de ISO-instelling. Indien een test-shoot overbelichting aangeeft kan je op het toestel nog belichtingscompensatie instellen. Idem dito voor onderbelichting. Daar ik meestal in RAW fotografeer kan ik nog softwarematig wat "bijregelen" op de PC.
De immer geldende regel is hier ook van toepassing: veel proberen.

Solo Rider
24 July 2009, 19:06
Altijd beter een beetje onderbelichten dan overbelichten,want onderbelichten kun je hem nog bij sturen maar overbelicht niet meer want is uitgebrand en zit geen tekening meer in ;)

Als je met een canon toestel werkt is de gouden regel om bij de instellingen de belichting 1/2 à 1 stop lager te zetten maar dat kan je maar doen als je de manuele programma's gebruikt(AV,TV enz.) ;)