Volledige versie bekijken : Correcte Temperaturen In een Laptop?



Euroke0
9 July 2009, 08:53
Hey Iedereen,

Zoals wel meer mensen vraag ik me dus ook af of mijn laptop een correcte temperatuur op de cpu heeft. De laptop haalde op de cpu een temperatuur van 75 en 76 (per kern, het betreft hier een intel core duo T5470, waarvan elke kern op 1,6ghz draait). Hierna heb ik het volgende gedaan:
- De laptop uitgestoft
- De koelpasta vervangen (laptop heeft geen garantie meer)
- Er staat reeds een koelpad onder de laptop, met de ventilator aangesloten
- Ik heb de ingebouwde fan gecontroleerd op werking, deze werkt, ik heb deze echter nog maar 2x horen op het maximum gaan draaien (draait altijd maar veel zachter)

Na deze dingen te doen heb ik de temperaturen op 72 graden voor beide kernen gekregen, iets wat mij nog veel lijkt (of zie ik dit mis). Nu is mijn vraag aan jullie, klopt het dat deze temperatuur te hoog is en zo ja wat kan ik nog doen.

De laptop betreft een hp compaq 6720s, met bovenvermelde processor, intel x3100 on board videokaart, 4gb ram en 120gb harde schijf. Besturingssysteem is vista home basic (virus en spyware vrij).

Als jullie raad weten hoor ik het graag, t is een goeie laptop en k zou hem graag nog een paar jaartjes zo houden ^^.

Alvast bedankt!

Mvg

carl
9 July 2009, 12:09
Het is niet echt bepaald een super krachtige cpu, dus in de meeste gevallen gaat hij wat meer van zichzelf moeten geven (procentueel gezien) dan een betere cpu op dezelfde taken. Indien je al die zaken die je opnoemt correct hebt gedaan (juiste koelpasta, ...) is er absoluut niets om je zorgen over te maken. De huidige cpu's zijn compleet veilig tot 90°, en dat is dan waarschijnlijk nog niet eens het absolute maximum.
In vergelijking met veel andere laptops is dit wel vrij warm, maar veel hangt af van hoe dit ingesteld is door de fabrikant. In mijn macbook (P7350) schommelt de temperatuur ook tussen 35 en 85 ° C, dus die 70-75 is niet echt iets om je zorgen over te maken.

Euroke0
9 July 2009, 12:25
Hey Carl,

Eerst en vooral, hartelijk dank voor je reactie.

Dus het kan zeker geen kwaad? Ik maakte me gewoon zorgen in 2 dingen, toen ik hem kocht, kwam de laptop met moeite midden de 60 (da s dus 10 graden stijging in temperatuur), is er hier een verklaarbare reden voor? En eveneens maakte ik me zorgen over de levensduur van de onderdelen in de laptop, heeft zo n temperatuur veel invloed op de levensduur van de processor of valt dat wel mee?

Alvast bedankt

Mvg

Ps: Die macbook loopt wel heel warm, kan je daar je handen nog opleggen?

Passant
9 July 2009, 19:55
Intel (http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLAEB) zelf geef een warmte specificatie op van 100°C, dus zorgen zou ik me niet maken.

Euroke0
9 July 2009, 19:59
Mooi dan maak ik me zorgen voor niks, liever dan omgekeerd, allemaal bedankt!!!

PeterN
10 July 2009, 00:02
Ik maakte me gewoon zorgen in 2 dingen, toen ik hem kocht, kwam de laptop met moeite midden de 60 (da s dus 10 graden stijging in temperatuur), is er hier een verklaarbare reden voor?

En eveneens maakte ik me zorgen over de levensduur van de onderdelen in de laptop, heeft zo n temperatuur veel invloed op de levensduur van de processor of valt dat wel mee?


Het verschil is er mss niet. In welke omstandigheden heb je die 60 gemeten? Om een vergelijk te maken moet je alle omstandigheden hetzelfde houden.
Het is ook een paar dagen warm weer geweest waardoor de omgevingstemperatuur hoger is. De belasting moet je constant houden. Je hebt hiervoor programma's zodat je iedere kern afzonderlijk een bepaalde percentage belasting kan opleggen. Je laat dan alles stabilizeren in dezelfde omgevingstemperatuur.

Overbelasting met te hoge temperaturen als gevolg verouderen je onderdelen aanzienlijk. Maar zolang je binnen de specificaties blijft, moet je laptop de minimum levensduur halen die men opgeeft.

Euroke0
10 July 2009, 08:55
Die iets meer dan 60 heb ik vorig jaar toen ik hem kocht tijdens een warme dag op de zomer gelezen. K heb sinds enkele dagen exact dezelfde laptop staan en die ook es laten draaien op die warme dagen en die gaf dezelfde temperaturen als deze vorig jaar deed. Maar zo lang er geen reden tot zorgen is is het voor mij in orde :-). Wat is trouwens de minimum levensverwachting van een laptop? Om te testen heb ik de benchmark voor cpu en ram gebruikt van siw trouwens...

Mvg

Obsessed
10 July 2009, 12:03
De belasting moet je constant houden. Je hebt hiervoor programma's zodat je iedere kern afzonderlijk een bepaalde percentage belasting kan opleggen. Je laat dan alles stabilizeren in dezelfde omgevingstemperatuur.
Dat lijkt me heel interessant PeterN (y)
Kan je misschien wat meer specificieren aub.
Welke progjes bedoel je?

Meestal, als je naar de prestaties gaat kijken bij een multicoreprocessor, wordt er één core veel meer belast dan de anderen.

PeterN
10 July 2009, 13:24
Zie post 3: http://www.minatica.be/showthread.php?t=61110

PeterN
10 July 2009, 13:36
De technische levensduur (niet verwarren met economische levensduur)moet te vinden zijn, of kan je opvragen bij de leverancier. Dit wil niet zeggen dat je daarom zolang garantie krijgt;) Meestal ligt dit rond de drie jaar voor laptops, batterij uitgesloten.
De bedrijven geven meestal een realistische tijd want schatten ze te hoog, dan kost hun dat een pak geld daar men wel wat verhaal heeft als iets binnen die tijd stuk gaat. Schat men te laag dan gaat men niet veel verkopen ;)

Euroke0
10 July 2009, 13:44
Dank je Peter,

3 jaar is dus wat k dus ongeveer kan verwachten dat hij meegaat, dat klinkt niet slecht. Hartelijk bedankt voor de reactie

Mvg