Volledige versie bekijken : programma maken grootste uitdaging



vercoda
10 July 2009, 18:14
als je geen zin hebt om het ganse programma te schrijven voor mij zijn alle beetjes welkom ( bv dat je 1 stap zegt om te programeren)
alle beetjes helpen sommige dingen weet ik hoe te doen maar velen niet
ik werk in mse7.exe (microsoft script editor)


Kan iemand een programma schrijven ( indien het al bestaat deste beter)
Ik zoek een programma om dit te bekomen volkomen automatisch
ð dit was normaal een een foto van bob marley d.m.v. verschillende foto’s op de achtergrond met verchillende kleuren
maar iedereen kent deze wel het komt ook voor met andere personen

Ik kan zelf niet programmeren dus ik vraag het aan jullie of jullie het kunnen ik ga het zo goed mogelijk proberen specificeren met enkele keuzes
Ik ga als voorbeeld dingen uit picasa 3 gebruiken omdat het anders moeilijk uit te leggen is

in het kort
1. Hoofdfoto
2. Splitsen in delen
3. Neem van elk stukje de neutrale kleur
4. Vervang het stukje door de foto
4.1. Zelfde: Geen probleem
4.2. Anders : Uitrekken of inkrimpen zodat het die grootte bereikt
5. Geef elke kleine foto deze neutrale kleur als teint
6. Voeg de stukjes bij elkaar
7. Resultaat
In het lang
ð Invoer:
o De foto die je als je van ver kijkt moet zien Hoofdfoto
o keuze
§ zelfde foto van kort zichtbaar als van ver Zelfde
§ andere foto van kort zichtbaar den van ver Anders / Foto2
· geef 2de foto in
o In hoeveel delen de foto moet opgesplitst worden Aantaldelen
Dit is bijkomend (kan aangepast worden aan 1 deel = verhouding aantal pixels)
Maar het is denk ik gemakkelijker voor de programmeerder om gewoon het aantal delen te vragen. De gebruiker moet dan wel misschien 10maal proberen om het juiste aantal te vinden maar vermits alles automatisch gaat duurt dit niet lang. Anders word het programma te ingewikkeld
ð Verwerking:
o Delen = vierkantswortel van Aantal delen
o Hoofdfoto opsplitsen
§ Als Zelfde : de verhoudingen blijven bewaard dus breedte en hoogte worden in dit aantal Delen verdeeld
§ Als Anders : ook in delen verdeeld en verhoudingen worden bewaard
· Ook al is het een vierkant en een rechthoek die worden dan uitgerokken
o Neem de kleur van elk stukje
§ (de neutrale kleur ik weet niet is dat de optelsom van alle pixels met de 3 kleuren gedeeld door het aantal of zo)
§ Bij picasa kan je deze tool gebruiken
§ (Bewerken => Afstellen => Neutrale kleur uitzoeken
o Als Zelfde : elk stukje wordt vervangen door en de Hoofdfoto met de zelfde grootte
· Deze foto krijgt dan de tint die bekomen is in de vorige stap
· Bij picasa ( Bewerken => Effecten => Tint => de kleur )
o Als Anders : elk stukje wordt vervangen door de 2de foto
· indien nodig van grote aangepast door uitrekken inkrimpen
· Deze foto krijgt dan de tint die bekomen is in de vorige stap
· Bij picasa ( Bewerken => Effecten => Tint => de kleur
o Stukjes worden terug bij elkaar gebracht en op de juiste plaats terug gezet
ð Uitvoer :
o Het resultaat

ultddave
10 July 2009, 23:57
Yo,

Het lijkt me nogal moeilijk om zonder programmeerervaring al direct een soort fotobewerkings/fotoverwerkingsprogramma te maken.

Microsoft Script Editor is ook vrij basic omdat het oa. gebruik maakt van HTML code en dient voor gebruik op websites.

Ik denk niet dat zulk een project haalbaar is met die programmeertaal.

Je zult eerder moeten denken aan c++ of Managed c++/CLI . Maar zulk een project is denk ik meer gericht aan proffesionele programmeurs.

Zoiets neemt misschien een maand/maanden in beslag aangezien het bepaalde grafische functies gebruikt zoals bij Picassa. Dat maak je niet in 1 2 3 ;).

Mvg,
Dave

monne
11 July 2009, 10:48
Zoiets moet volgens mij te maken zijn met Photoshop door het te schrijven in een handeling.

vercoda
11 July 2009, 13:36
Yo,

Het lijkt me nogal moeilijk om zonder programmeerervaring al direct een soort fotobewerkings/fotoverwerkingsprogramma te maken.

Microsoft Script Editor is ook vrij basic omdat het oa. gebruik maakt van HTML code en dient voor gebruik op websites.

Ik denk niet dat zulk een project haalbaar is met die programmeertaal.

Je zult eerder moeten denken aan c++ of Managed c++/CLI . Maar zulk een project is denk ik meer gericht aan proffesionele programmeurs.

Zoiets neemt misschien een maand/maanden in beslag aangezien het bepaalde grafische functies gebruikt zoals bij Picassa. Dat maak je niet in 1 2 3 ;).

Mvg,
Dave

het was mijn bedoeling om het tegen volgend jaar te maken
ik dacht aan mse omdat ik daar eenbeetje ervanring mee heb

vercoda
11 July 2009, 13:37
Zoiets moet volgens mij te maken zijn met Photoshop door het te schrijven in een handeling.

leg uit dan kan ik ht eeens proberen

ultddave
11 July 2009, 14:02
het was mijn bedoeling om het tegen volgend jaar te maken
ik dacht aan mse omdat ik daar eenbeetje ervanring mee heb

Inderdaad dat begrijp ik. Maar ik denk niet dat je zoiets met 'mse' kan maken. Voor de kleur van een foto te veranderen moet je dan al werken met pixels. Je moet dan werken met thresholding (http://en.wikipedia.org/wiki/Thresholding_(image_processing) ) voor het definieren van kleuren.

Bijvoorbeeld als een pixel groen is => moet hij blauw worden. Maar hoe weet je dat die pixel groen is (dan moet je de pixel onderzoeken)? Dan moet je dus kijken welke "kleurcode" hij heeft. Maar omdat je dan zit te werken met getallen die in de miljoenen lopen (32 bit = heel veel verschillende kleuren), duurt dat veel te lang (voor te berekenen, voor elke pixel van een tekening). Vandaar dat thresholding beter is.

Hier staat een topic erover: http://www.codeguru.com/forum/showthread.php?t=306787&highlight=color

Je moet wel wat wiskunde kennen, want het gaat over algoritmen.



leg uit dan kan ik ht eeens proberen

Op google moet je eens zoeken naar "Photoshop create action" of "photoshop action tutorial". Dan kan je dus eigenlijk een photoshop handeling schrijven door allemaal photoshop elementen na elkaar te zetten in een lijst en die dan te saven. Als je die lijst afspeelt dan loopt hij in een paar seconden door die lijst en voert hij elke actie (uit de lijst) uit.

Dat is denk ik makkelijker dan zelf te programmeren. Al hebk nooit zelf een photoshop "action" gemaakt.

Greetz,
Dave

vercoda
20 July 2009, 21:24
Inderdaad dat begrijp ik. Maar ik denk niet dat je zoiets met 'mse' kan maken. Voor de kleur van een foto te veranderen moet je dan al werken met pixels. Je moet dan werken met thresholding (http://en.wikipedia.org/wiki/Thresholding_(image_processing) (http://en.wikipedia.org/wiki/Thresholding_%28image_processing%29) ) voor het definieren van kleuren.

Bijvoorbeeld als een pixel groen is => moet hij blauw worden. Maar hoe weet je dat die pixel groen is (dan moet je de pixel onderzoeken)? Dan moet je dus kijken welke "kleurcode" hij heeft. Maar omdat je dan zit te werken met getallen die in de miljoenen lopen (32 bit = heel veel verschillende kleuren), duurt dat veel te lang (voor te berekenen, voor elke pixel van een tekening). Vandaar dat thresholding beter is.

Hier staat een topic erover: http://www.codeguru.com/forum/showthread.php?t=306787&highlight=color

Je moet wel wat wiskunde kennen, want het gaat over algoritmen.




Op google moet je eens zoeken naar "Photoshop create action" of "photoshop action tutorial". Dan kan je dus eigenlijk een photoshop handeling schrijven door allemaal photoshop elementen na elkaar te zetten in een lijst en die dan te saven. Als je die lijst afspeelt dan loopt hij in een paar seconden door die lijst en voert hij elke actie (uit de lijst) uit.

Dat is denk ik makkelijker dan zelf te programmeren. Al hebk nooit zelf een photoshop "action" gemaakt.

Greetz,
Dave

hartelijk dank ik ga het woensdag proberen wanneer ik mijn laptop terug heb