Volledige versie bekijken : Disk boot failure insert system disk and press enter



rien
13 July 2009, 19:05
Mijn buurman heeft Windows XP op zijn computer. Vandaag probeerde hij Explorer 8.0 te installeren. Dit liep vast. Nu krijgt hij steeds de melding DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Hij heeft een Recovery disk, maar als hij aangeeft dat hij Windows wil repareren, krijgt hij een DOS scherm. Daar houdt zijn (en mijn) kennis op. Het lukt alleen om de C:/ schijf te selecteren en de J:/ schijf. De J:/ schijf is een extern geheugen, waar hij een back up op heeft staan. (Ik heb deze schijf niet goed bekeken, ik weet niet of dit een back up is, of kopieën van losse bestanden. Wie kan ons helpen om zijn PC weer aan de gang te krijgen. (Toen ik kwam, zat hij in het BIOS, maar hij wist niet meer of hij hier iets had gewijzigd. Lekker hé).

Dopey
13 July 2009, 19:21
De foutmelding die je krijgt, komt van het feit dat de pc geen hd vindt met daarop systeembestanden die nodig zijn om de pc op te starten. De fout zit waarschijnlijk in de eerste sector van je harde schijf. Je zal dit waarschijnlijk kunnen verhelpen door de pc op te starten met de cd van XP, dan in de recovery mode te gaan (één van de opties nadat de boot volledig is gebeurd). Van daaruit heb je verschillende mogelijkheden, maar de makkelijkste zal toch zijn om eerst een systeemherstel uit te voeren vanuit de recovery mode. Een andere optie om te proberen is, nadat je in recovery bent, om het volgende commando in te geven: 'chkdsk /f'(uiteraard zonder de ''). Dit dos-commando zorgt er voor dat je harde schijf op fouten wordt gecontroleerd, en ze meteen ook repareert.
Nog een optie om uit te proberen in recovery is het commando 'fixmbr'.
Dit controleerd de opstartsector van de schijf en schrijft indien nodig een nieuwe Master Boot Record weg (hierin staat informatie over de partities ed).
Maar probeer eerst maar het opstarten met de cd van XP en dan systeemherstel uit te voeren naar een datum waar de pc nog gewoon opstartte.
Btw, ook nog een mogelijkheid van de foutmelding is dat je buurman met de harde schijven aan het spelen heeft geweest en dat bijv een kabeltje is losgekomen.

rien
13 July 2009, 20:12
Bedankt voor je reactie. Helaas werkt geen van de oplossingen. We komen niet bij systeemherstel. Daarvóór loopt een en ander al vast. Uiteindelijk komen we in het DOS scherm. Als we chkdsk intypen, komt er een melding dat er een onherstelbare fout is (vervolgens gebeurt er niets). Als we fixmbr intypen, gebeurt er ook niets. Kabels hadden we gocontroleerd. Tenminste, die brede kabel die naar de beide CD stations gaat en die in het moederbord zit hebben we gecontroleerd. Of moeten we ook andere kabels controleren, zoja, welke?

Dopey
13 July 2009, 21:03
Als je opstart met de cd van Windows (dus de installatie-cd), kan je toch de optie 'R' kiezen?
Dan wordt je gevraagd in welke installatie je wil gaan: normaal is dit C:\ dus typ je '1' en dan enter. Het adminpaswoord is meestal leeg dus als je nogmaals enter typt, krijg je de uiteindelijke prompt. Dus zover geraak je wel?
Normaal zou zo het chkdsk commando moeten werken dan. En in principe als je fixmbr intypt krijg je zo'n een geweldige melding waar je bang van wordt ;)
Op de site van Microsoft (http://support.microsoft.com/kb/307654) kan je meer info terugvinden over de installatie en gebruik van de Recovery Console