Volledige versie bekijken : printen via laptop



megane
27 July 2009, 15:08
Heb een HP printer 2350 all in one die met usb verbonden is met mijn vaste pc (een XP).
Kan ik ook die printer gebruiken om draadloos te printen via mijn laptop (Vista)?
De software kon ik niet installeren via de cdrom van de printer daar ie geen vista kan draaien.
Deze software dan wel gedownload via HP.Dit lukte.
De printer via de vaste pc op delen gezet.Doch kan niet afprinten met de laptop.Het zou wel gaan via een usb kabel.
Kan je eigenlijk afprinten met een laptop draadloos?

g_man
27 July 2009, 15:30
Ja, je moet zorgen dat je een netwerk hebt tussen de desktop en de laptop. Dan de printer delen. op je laptop selecteer je de netwerkprinter en je kan afdrukken ALS de desptop aan staat!
Wil je ten allen tijden kunnen printen dien je de printer rechtstreeks op de router te zetten en dan kan je altijd van evenwelke locatie afdrukken.

megane
27 July 2009, 15:48
werk met een b-box,de vaste pc werkt draadloos met een netgear usb-stick.
Is dit voldoende voor een netwerk dat je bedoelt?

carl
27 July 2009, 18:13
Ja dat is genoeg. Ga even volgende zaken na:
1. Zowel laptop als desktop zijn aangesloten op hetzelfde draadloos netwerk
2. Je kan afdrukken op de desktop (langs USB dus)
3. Je hebt internet op de laptop
4. Er is verbinding tussen de desktop en laptop;

zoek het IP adres van 1 van beide (laptop of desktop) door het volgende te doen:
start > uitvoeren > typ "cmd" zonder aanhalingstekens >enter > typ "ipconfig" > enter
Nu kan je zien welke het IP adres is (mogelijk staan er meerdere, in dat geval de wireless adapter uitkiezen)
Op de andere computer typ je dan terug:
start > uitvoeren > cmd > enter > ping IP_adres (waarbij je IP adres vervangt door het IP adres van hierboven)
Indien je antwoord/response krijgt is dit in orde.

Vervolgens moet je de printer delen op de desktop, en dan toevoegen op de laptop. Aangezien hij al gedeeld is ga ik meteen voort met toevoegen:
open iets om af te drukken (word/internet/...) en kies voor afdrukken ...
In het venster kan je dan een printer kiezen/toevoegen, klik op deze knop en zoek dan met behulp van de wizard naar de netwerkprinter (het wijst zichzelf uit). Je wil hem misschien best als standaard printer instellen (anders moet je hem iedere keer selecteren)

megane
28 July 2009, 15:37
Misschien een rare vraag,hoe kan je zien of de laptop in verbinding staat met je desktop?

carl
28 July 2009, 15:42
4. Er is verbinding tussen de desktop en laptop;

zoek het IP adres van 1 van beide (laptop of desktop) door het volgende te doen:
start > uitvoeren > typ "cmd" zonder aanhalingstekens >enter > typ "ipconfig" > enter
Nu kan je zien welke het IP adres is (mogelijk staan er meerdere, in dat geval de wireless adapter uitkiezen)
Op de andere computer typ je dan terug:
start > uitvoeren > cmd > enter > ping IP_adres (waarbij je IP adres vervangt door het IP adres van hierboven)
Indien je antwoord/response krijgt is dit in orde.
Hiermee ;)

megane
28 July 2009, 16:01
ok,de twee ip's verschillen.Het laatste nummer is bij de ene een twee en bij de andere een drie.
Kan je eens speciefieker uitleggen hoe ik dit kan wijzigen of wat ik juist moet typen.Versta niet wat je bedoelt met die ping.

carl
28 July 2009, 16:19
Die 2 IP's mogen ook niet gelijk zijn ;)
klein voorbeeldje:
stel je hebt het IP van je desktop gezocht en dat is 192.168.1.101

Dan ge je naar de laptop en typ je daar, in die "cmd" in:
ping 192.168.1.101

Wat dit doet is pingen naar het IP adres; hij verstuurt een pakketje en wacht op antwoord. Indien dit antwoord er komt is er dus verbinding tussen de 2

megane
28 July 2009, 17:16
kreeg 4 antwoorden,werkt nog steeds niet,ik zal het maar laten zeker.Toch bedankt voor je snelle antwoorden!!!!!!!

carl
28 July 2009, 17:57
Als je antwoord krijgt bij die ping is er dus verbinding. Ga nu gewoon verder met men uitleg:


Vervolgens moet je de printer delen op de desktop, en dan toevoegen op de laptop. Aangezien hij al gedeeld is ga ik meteen voort met toevoegen:
open iets om af te drukken (word/internet/...) en kies voor afdrukken ...
In het venster kan je dan een printer kiezen/toevoegen, klik op deze knop en zoek dan met behulp van de wizard naar de netwerkprinter (het wijst zichzelf uit). Je wil hem misschien best als standaard printer instellen (anders moet je hem iedere keer selecteren)
En dan zou het in orde moeten zijn ;) Als het nog onduidelijk is dit stuk kan ik het nog eens ietsje uitgebreider schrijven.

megane
28 July 2009, 18:30
misschien deed ik dat delen niet juist? Hij vraagt een share naam.Moet ie ook gedeeld worden op de laptop?allé,zal het dan toch niet opgeven zeker.
Bij printer op laptop staat nu fout,volgens mij kan ie niet in verbinding komen.Moet die netgear ook geinstalleerd worden op de laptop?Wat is dat met die poorten of heeft dat er niets mee te maken?Toch wel een moeilijke kwestie zulle.

carl
28 July 2009, 19:18
Je kan het op 2 manieren doen;
je kan hem laten zoeken in het netwerk naar gedeelde printers,:
start
printers en faxapparaten
links in de lijst "een printer toevoegen"
netwerkprinter of een printer die met een andere computer verbonden is
een printer zoeken

En dan even wachten en hem uit de lijst selecteren.


Of anders handmatig:
Indien hij correct gedeeld is op de desktop zou je met de laptop er op volgende manier moeten aan kunnen:
verkenner openen: win (toets) + e (net zoals je ctrl + c zou doen om te kopieren)
in de adresbalk typ je dan volgende regel:
//IP_adres
waarbij je dus het IP adres van de desktop invult.
Normaal gezien kan je nu alle gedeelde apparaten zien, dubbel of rechts klikken op de printer zou hem moeten toevoegen.

megane
29 July 2009, 16:55
Hoera,het is gelukt via je laatste antwoord.
Nogmaals vele dank!!!!!