Volledige versie bekijken : Opstart probleem



sierig
27 July 2009, 18:46
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een PC in elkaar gezet en een Maxtor 80GB op primary slot als master en een DVD drive op de secondary slot als master geinstalleerd. Alles ging goed en ik heb Win XP SP3 erop geinstalleerd :D. Tot nu toe werkt alles behalve dan als ik opstart, dan kreeg ik een melding "Primary slave hard drive failure" Press F1 to continue DEL to enter Bios terwijl ik geen primary slave HDD had :angry:. Als ik op F1 drukt dan start de computer normaal op zonder probleem. Om van de F1 gedoe af te zijn ben ik in de Bios naar de HDD settings gaan kijken. Als ik autodetecting HDD kies dan loopt het vast zonder iets aan te geven :damn:. Na rebooten heb ik in Bios Settings gezien dat de HDD's voor master en slave op "user" stonden. Dezen heb ik verandert naar "Auto". Na rebooten krijg ik geen primary slave failure en ook geen F1 melding meer :cool:. Maar als de PC doorgaat naar de volgende scherm waar hij een lijst geeft van de apparaten (System Configurations), dan blijft het hangen bij "Pri. Master Disk: LBA, UDMA 5," :wall:. Het doet niets meer, keyboard doet niets en bij rebooten F8 werkt ook niet. Dus ik kan ook niet in Safe Mode opstarten :cry:.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?:help: (Sorry voor de lange text).
Alvast bedankt,
Ann

g_man
27 July 2009, 20:16
ledig je CMOS eens... jumper op 't moederbord verzetten en terug zetten. Of het batterijtje eruit emen en terug plaatsen. En laat dan eens in default opstarten.

sierig
27 July 2009, 20:54
bedankt voor de reactie G_man. Ik heb zonet (voordat ik jou reactie las) de HDD eraf gehaald en opgestart. Het start dan wel door. Betekent dit dat mijn HDD niet goed is? of is er een communicatie probleem tussen HDD en Bios? Hoe kom ik erachter wat het echte probleem is?
Alvast bedankt voor de reacties.

carl
27 July 2009, 21:38
Kijk eens achter op de hdd('s) en zorg ervoor dat de jumpers goed staan. (er hangt meestal ergens een sticker op de bovenkant).

Spoorzoeker
28 July 2009, 12:23
Kijk eens in je bios of je niet handmatig iets hebt ingesteld als eerste slave ?
(dan zoekt hij naar iets wat er niet is)

sierig
28 July 2009, 13:43
Hallo Allemaal,

Bedankt for jullie hulp. Ik heb zowel the HDD als de DVD als master staan want de HDD staat op de primaire IDE slot en de DVD op de secundaire IDE slot. Ik had eerst de HDD (master) en DVD (slave) op de primaire IDE slot staan maar toen wilde het niet opstarten. Ik denk dat het een snelheidconflict was tussen de HDD en de DVD. Daarom heb ik ze apart staan. Moet ik de DVD alsnog als slave op de secundaire IDE slot zetten?

gabriel
28 July 2009, 13:49
ik vermoed dat je comptabiliteits prob hebt hdd/software /bios , kijk even hier
http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/01/21/install-xp-setup-did-not-find-any-hard-disk-drives-installed-in-your-computer/
http://support.microsoft.com/kb/314082/nl
http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/sizeHandling-c.html
ik zeg dus niet dat het zoiets is , maar het kan je op weg helpen

carl
28 July 2009, 15:33
Ik vermoed dat je harde schijf het opgegeven heeft eigenlijk. Probeer eens de jumpers vanachter op de hdd te bekijken. De jumper moet op de MASTER staan, en in de bios op MASTER ingesteld. Indien het dan nog niet werkt zou ik hem eens in een andere pc inbouwen.

sierig
28 July 2009, 16:58
Ik heb de websites bekeken en ik weet niet wat of welk onderdeel ik ervan kan gebruiken :confused:. De HDD wordt in windows herkend en in Bios. Alleen bij de POST blijft het hangen. De HDD is 80GB en de Bios kan 128GB hebben. Ik heb de HDD niet naar een andere PC verplaatst. Ik heb alleen in Bios de HDD detectie verandert van "user" naar "auto". Zou dit een conflict kunnen opleveren in de Bios en de MBR? Ik bedoel: Als de Bios handmatig op een grotere (of kleinere) HDD capaciteit gezet was en ik installeer Win XP er zo op. Ik zet het op Auto dan verknalt het de MBR daar de capaciteit niet meer klopt? :unsure:

Trouwens de HDD zat op master want ik heb alleen 1 HDD.

Bedankt voor alle hulp :)

carl
28 July 2009, 17:04
Je MBR en de bios zijn iets totaal onafhankelijk; zolang die mbr er is is er geen probleem.
Ik zou de hdd eens in een andere pc stoppen om te zien of hij daar ook lastig doet. Zo ja is uw schijf kapot ...
POST = power on self test -> windows of de mbr hebben hiermee nog niets te zien, alle onderdelen worden 'opgestart'

sierig
30 July 2009, 17:59
Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor jullie hulp en advies. Sorry dat het zo lang duurde maar ik kwam andere problemen tegen (floppy disk was kapot en moest het zien te vervangen voor eventueel flashen van de Bios) :cry:. Was op de website van de HD leverancier en daar stond dat de HD op UDMA 6 ingesteld is wat wel eens problemen geeft met computers die op UDMA 5 (mijne dus) ingesteld zijn :angry:. Ik heb het software programma gedownload om de HD op UDMA 5 in te stellen. Hopelijk komt het dan in orde. Kan alleen nu niet uitproberen want een ander probleem heeft zijn kop opgestoken: grafische kaart is kapot :wall:. Zal effe duren voordat ik me kan melden met het (goede) nieuws.

Nogmaals allemaal bedankt :)