Volledige versie bekijken : Wisselend ip adres



Jasmin
3 August 2009, 08:08
Ik weet dus niet of ik het hier juist post.En anders mogen jullie het verplaatsen :good:

Dus door dat ik een eigen forum heb ben ik te weten gekomen dat mijn IP steeds wisselt.
Is dit normaal en kan dit kwaad? Ze hebben me zelf van een site verwijdert/gebant omdat ik steeds een ander ip heb.Maar die ban helpt niets omdat mijn ip steeds verandert.Ik heb daar eerder nooit last van, gehad.

Ik heb er last van sinds ik ben over geschakeld van een goldshake van telenet naar een turbo net.

Ik weet niet of het daar mee iets te laken heeft?

PeterN
3 August 2009, 08:22
Iedereen heeft een dynamisch of wisselend ip adress, tenzij je dat speciaal aanvraagt en voor betaald, dus kwaad kan het zeker niet;)
Nu hoe dynamisch is dynamisch? Bij telenet is het zo dat zolang je de modem niet uitzet je hetzelfde ip adres blijft behouden, maanden aan een stuk. Pas als je de modem een tijd uittrekt (een uurtje) zal de lijst die telenet bijhoud geupdate zijn zodat uw modem er niet meer in voor komt (omdat je hem uitgetrokken hebt). Steek je dan uw modem terug in zal je modem een nieuw ip krijgen van telenet. Bij een overschakeling van abonnement kan het idd zijn dat je ip reset.

Kwaad kan het dus zeker niet, het is de normaalste zaak na het komen van de zon iedere morgen ;)

Ze hebben me zelf van een site verwijdert/gebant omdat ik steeds een ander ip heb. Dus dit begrijp ik wel niet? Als dat het creteria is om mensen te bannen gaan ze geen leden meer hebben na een paar maand :D Tegen dan heeft iedereen wel eens een nieuw ip gehad;)

carl
3 August 2009, 08:29
Indien je toch je eigen website wilt hosten kan je gebruik maken van DDNS. Ik weet niet precies hoe het werkt maar iemand hier kan er je waarschijnlijk meer over vertellen. Het wikipedia artikel (http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_DNS) legt uit wat het is (engels) maar niet hoe je het instelt blijkbaar.

Jasmin
3 August 2009, 08:38
Iedereen heeft een dynamisch of wisselend ip adress, tenzij je dat speciaal aanvraagt en voor betaald, dus kwaad kan het zeker niet;)
Nu hoe dynamisch is dynamisch? Bij telenet is het zo dat zolang je de modem niet uitzet je hetzelfde ip adres blijft behouden, maanden aan een stuk. Pas als je de modem een tijd uittrekt (een uurtje) zal de lijst die telenet bijhoud geupdate zijn zodat uw modem er niet meer in voor komt (omdat je hem uitgetrokken hebt). Steek je dan uw modem terug in zal je modem een nieuw ip krijgen van telenet. Bij een overschakeling van abonnement kan het idd zijn dat je ip reset.

Kwaad kan het dus zeker niet, het is de normaalste zaak na het komen van de zon iedere morgen ;)
Dus dit begrijp ik wel niet? Als dat het creteria is om mensen te bannen gaan ze geen leden meer hebben na een paar maand :D Tegen dan heeft iedereen wel eens een nieuw ip gehad;)

Nu mijn ip verandert dagelijks.Dat vind ik gewoon het vreemde eraan.Daarom die ban dus die ook geen nut heeft natuurlijk.

Ik weet dat een ip kan veranderen door de modem enige tijd uit te schakelen en dit is hier dus niet het geval.

Het stoort me in principe niet alleen even verwarrend is het voor mij.

Jasmin
3 August 2009, 08:41
Indien je toch je eigen website wilt hosten kan je gebruik maken van DDNS. Ik weet niet precies hoe het werkt maar iemand hier kan er je waarschijnlijk meer over vertellen. Het wikipedia artikel (http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_DNS) legt uit wat het is (engels) maar niet hoe je het instelt blijkbaar.
Bedankt
Ik zal eens na lezen over DDNS ik heb er namelijk al van gehoord maar hoe of wat heb ik geen flauw idee van.

carl
3 August 2009, 09:36
Bij welke provider ben je ? Bij telenet is het zo dat je normaal gezien maanden je zelfde IP behoudt. Bij de meeste ADSL providers (telefoonlijn) wordt je verbinding na 36 u gereset. Mogelijk reset jouw provider na 24 u. Of misschien is dit ingesteld via je router/modem indien je een zelf aangekocht apparaat gebruikt.

Jasmin
3 August 2009, 10:33
Ik ben dus bij klant bij telenet. En mijn modem en wifi zijn beide geinstaleerd door telenet zelf. Nu heb even een printscreen genomen dat zijn allemaal mijn logs op het forum
http://i27.tinypic.com/2rq0uvk.jpg
http://i27.tinypic.com/1t3gwy.jpg
Dus daar zie je buiten vandaag en gisteren dat ik alle dagen een ander ip heb

downagain
3 August 2009, 10:42
Raar dat je een ip adres krijgt in een heel ander subnet.. ben je wel zeker dat het jouw ip adres is dat wisselt? En dat er bijvoorbeeld niet van op een andere locatie ingelogd wordt op het forum met jouw account?

Je kan gemakkelijk nakijken met wel IP adres je op het internet aangesloten bent: http://www.watismijnip.be/ bijvoorbeeld.

Zo kan je zelf nakijken of jouw ip adres verandert.. en zo ja hoe vaak dit gebeurt.

Zet je de modem en of wifi soms uit of zo?

Jasmin
3 August 2009, 11:06
Raar dat je een ip adres krijgt in een heel ander subnet.. ben je wel zeker dat het jouw ip adres is dat wisselt? En dat er bijvoorbeeld niet van op een andere locatie ingelogd wordt op het forum met jouw account?

Je kan gemakkelijk nakijken met wel IP adres je op het internet aangesloten bent: http://www.watismijnip.be/ bijvoorbeeld.

Zo kan je zelf nakijken of jouw ip adres verandert.. en zo ja hoe vaak dit gebeurt.

Zet je de modem en of wifi soms uit of zo?

Van mijn twee logins ken ik alleen het wachtwoord en heb tot hier toe een paar leden die lid zijn en zo goed als niets kennen van het beheerderspaneel. En waar ik wel vrij zeker van ben dat ze er niet op kunnen. Nu natuurlijk is niets onmogelijk.
Neen mijn wifi en modem zet ik dus niet uit. Nu kan straks wel eens naar telenet bellen en vragen of ze mijn modem registraties eens willen nakijken. Want door dat ik zelf nog bij T&I van telenet heb gewerkt weet ik dat je dit kan nakijken mss een fout in mijn modem. Maar zal nu eerst eens op die link kijken die u mij stuurde.

PeterN
3 August 2009, 13:32
Als je vanaf een andere plaats, bv vanop je werk, inlogged ga je natuurlijk andere ip's hebben.
Je werkt draadloos zag ik staan. Ben je wel zeker dat je telkens draadloos surft via je eigen draadloze router en niet die van de buurman :D Kijk anders eens in de log van je draadloze router of accesspoint als je daar connectieverlies en nieuwe ip kan zien?

Zelf als je een draadloze router hebt en je selecteerd in de settings van de router om je ip los te laten 'release' en een nieuw aan te vragen 'renew' krijg je zelfs een zelfde terug van telenet. Het is enkel bij het zien van een ander mac adress dat telenet je een ander ip zal toekennen (zoveel als je abonnement toelaat) tenzij je de modem lange tijd uittrekt.

Btw zeg eens hoe jou installatie er juist uitziet: telenet modem en dan? switchen, (draadloze)routers, accesspoints, ... en welk type? Dat lijstje met verschillende ip's is gekomen door telkens met dezelfde laptop op dezelfde manier (draadloos) in te loggen, of door de ene keer met kabel de andere keer draadloos of mss zelfs andere laptop?

Jasmin
3 August 2009, 16:07
Voor de moment is mijn draadloze uitgeschakeld omdat de pc terug langs de modem staat.Ik heb de gewone standaart modem (EuroDocsis) van het merk Arris CM45B
en switch is van het merk D-Link en daar zijn dan twee pc op aangesloten. Nu mijn forum beheer ik dus alleen van mijn pc uit maar heb geen zin dat we beiden een verschillend ip adres hebben.Maar het is wel weer een ander ip adres dan ik op mijn forum kan zien.

Jasmin
3 August 2009, 16:14
Zo ik heb dus maar eens naar telenet gebeld.
Zij wisten me het volgende te zeggen. Telenet heeft dus zoals eerder gezegd is hier een dynamish ip adres en afhankelijk van de regio kan deze dagelijks gereset worden.
Vind het allemaal een beetje vreemd maar ze zullen wel gelijk hebben zeker.

PeterN
3 August 2009, 21:19
Een switch is wel wat anders dan een router...

Zal proberen uit te leggen, eerst wat info ;)
- Een switch verdeelt gewoon je internet, dwz dat je van 1 aansluiting naar bv 4 aansluitingen gaat. Verder doet een swich eigenlijk niet veel.
- Een router verdeelt ook je internet maar bevat intelligentie in de vorm van een kleine processor. Deze zorgt dat er een scheiding is tss het publiek gedeelte, internet, en het lokaal gedeelte, uw thuisnetwerk. De router krijgt dus publiek een ip van je provider, maar lokaal is het de router die je pc's van ip's voorziet.
- Jij hebt een turbonet aansluiting dat recht geeft op maximaal 4 aansluitingen tegelijkertijd.
- Iedere netwerkhardware heeft een mac adres. Dit is een soort identificatie nummer en is uniek voor iedere netwerkaansluiting in de hele wereld. Koop je dus twee identieke netwerkkaarten, dan hebben ze wel verschillende mac adressen.
Denk hierbij dat een switch geen intelligentie bevat en enkel een splitter is. Deze heeft dus geen macadress. Een router heeft dit wel.


Daar werken met macadressen niet echt handig is wordt er gewerkt met ip's. Deze ip's moeten aangevraagd worden bij je provider. Hoe gaat dat?
Wel, als je een apparaat aansluit (een pc, een router,...) heeft dat een uniek mac adres. Dit apparaat zal zijn aanvraag doen naar de provider en zich identificeren met zijn mac adres. De provider houdt een lijst bij en zal kijken in deze lijst als dit mac adres hierin voorkomt. Is dit niet het geval, dan krijg je een nieuw ip adres. Ongeveer elk uur zal de provider nagaan als het betreffende apparaat nog aanwezig is. Is dit niet meer het geval zal het uit de lijst geschrapt worden en het hijhorende ip komt dus terug vrij om uit te delen.
Stel je zit met een router De router zal dus een ip aanvragen en eentje krijgen. Daar je de router nooit afzet, blijft hij het ip behouden dagen, maanden aan een stuk. Zet je de router af en terug op, blijf je hetzelfde ip krijgen...de provider heeft immers in die tussentijd niet gezien dat de router niet meer aanwezig was en geeft bij de nieuwe aanvraag van de router terug het bijhorende ip in zijn lijst. Trek je de router gedurende bv een dik uur uit, dan heeft de provider dat wel gezien en het ip terug vrijgegeven. Steek je de router dan in zal je wel een nieuw ip krijgen. Dit is de principiele werking.

Als je dit in je achterhoofd houdt zal een pc die rechtstreeks is aangesloten een ip krijgen van de provider. Zet je de pc meer dan een uur af, krijg je een nieuw ip anders niet.
Zet je een pc achter een switch is dit idem. De provider ziet immers die switch niet en is enkel een slitter.
Zet je een pc achter een router is dit anders. Daar is het de router die de aanvraag doet en een ip van de provider krijgt. Daar de router zelden langer dan een uur zonder stroom komt, blijf je dus lange tijd je ip behouden. Achter de router is het de router die je aangesloten pc's van ip's voorziet. Je ziet dan ook dat deze in hele andere rangen zit, standaard is dat 192.168.....
Dus afhankelijk van je installatie is je dynamisch ip meer dynamisch of minder, maar dynamisch is het wel :)

Hopelijk is het wat duidelijk ;)