Volledige versie bekijken : vlc wil maar geen dvd afspelen.



yanish1005
5 August 2009, 00:37
Hallo,
ben recentelijk overgestapt op ubuntu en zit nu met het volgende probleem:
Vlc(en al de rest) wil maar geen dvd's afspelen. Avi's wil vlc( andere heb ik nog niet uitgetest) wel afspelen.
Als ik naar de dvd ga en rechtermuisknop openen met vlc media player klik;
dan opent vlc media player in een klein venstertje , vergroot naar een totaal zwart venstertje, en verkleint dan weer naar het kleine venstertje.
Als ik op openen met totem mediaspeler kies, dan opent hij en komt de foutmelding 'er is een fout opgetreden
kan niet lezen van bron'.
Als ik op openen met movie player (xine) klik; dan komt er' er is een fout opgetreden
de bron lijkt versleuteldte zijn en kan niet gelezen worden. Probeert u een versleutelde dvd af te spelen zonde libdvdcss?' Ik heb nochtans naar synaptic pakketbeheer geweest en in snel zoeken libdvdcss ingetypt en alles gedownload en geinstalleerd wat er stond.
Weet iemand een oplossing?



Bijkomende vraag: Wat is het beste lettertype en grootte voor mozilla firefox te optmaliseren?:)

Passant
5 August 2009, 10:27
Om libdvdcss2 te kunnen installeren heb je de medibuntu repository nodig. De lijst met bronnen waarvan je kan installeren vind je terug in synaptic nadat je op Oorsprong geklikt hebt. Wanneer er geen link met packages.medibuntu.org voorkomt, voer de instructies uit op deze link (https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu#Adding%20the%20Repositories). Nadien kan je libdvdcss2 gewoon terug vinden in Synaptic.

Snakey
5 August 2009, 10:30
Ikzelf gebruik mplayer om versleutelde (met regiocode) dvd's af te spelen. Let er wel bij op dat er nogal wat problemen zijn bij deze versleutelde dvd's, ook al heb je libdvdcss geinstalleerd.

Alles zit ook in de gewone repositories, als je libdvdcss nog niet geïnstalleerd hebt, kan je dit ook op de volgende manier doen:


sudo apt-get install libdvdread4
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

Zorg er ook voor dat oude codecs verwijderd zijn om nog andere crashes te voorkomen.

Om de regiocode te wijzigen kan je regionset installeren.