Volledige versie bekijken : sorteren in excell



ictpromo
17 August 2009, 18:16
Hey iedereen,

Ik heb hier inde loop van tijd via hormail, yahoo een massa e-mailadressen bij elkaar gekregen en nu zou ik deze eens graag sorteren.

De lijst staat in excell en bestaat uit

@hotmail.com
@yahoo.com
@gmail.com
@.......be
@.......nl
@.......com

Deze zou ik nu graag allemaal sorteren op extensie. Dus alle hotmails bij elkaar, alle yahoo's bij elkaar, alle be's bij elkaar en zoverder.

Dus niet op alfabet, want dan staan ze terug door elkaar.

Wie ow ie kan mij helpen, ik ben alvast het noorden kwijt.

Een ander programma mag ook maar ik moet ze kunnen importeren vanuit excell en ze terug kunnen zetten in excell.

ben benieuwd naar jullie reacties

grtz

J.W.
17 August 2009, 19:18
Hey iedereen,

Ik heb hier inde loop van tijd via hormail, yahoo een massa e-mailadressen bij elkaar gekregen en nu zou ik deze eens graag sorteren.

De lijst staat in excell en bestaat uit

@hotmail.com
@yahoo.com
@gmail.com
@.......be
@.......nl
@.......com

Deze zou ik nu graag allemaal sorteren op extensie. Dus alle hotmails bij elkaar, alle yahoo's bij elkaar, alle be's bij elkaar en zoverder.

Dus niet op alfabet, want dan staan ze terug door elkaar.

Wie ow ie kan mij helpen, ik ben alvast het noorden kwijt.

Een ander programma mag ook maar ik moet ze kunnen importeren vanuit excell en ze terug kunnen zetten in excell.

ben benieuwd naar jullie reacties

grtz

Een email adres bevat geen extensie.

Wat u wilt is sorteren op naam van de provider en op het top-level-domein en dat in dezelfde kolom. Dit zal nooit werken.
Maak voor elke provider een andere kolom aan, dan kunt u deze kolom sorteren op de naam van de bestemmeling.

carl
17 August 2009, 21:43
Dit zou wel kunnen werken, maar simpel zal het niet zijn. Mogelijk kan het in een makro of een VB scriptje. De beste keus is volgens mij om de tabel naar acces te exporteren en dan met SQL (meerbepaald met substrings en zo) maar dat is vrij geavanceerd en ik denk niet dat je het werkend zou krijgen ...
Ik sluit me aan bij JW, je maakt best een tweede kolom waarin je dan de domein naam zet.

GiMe
17 August 2009, 22:29
Zo kan het op formulebasis !
Zie ook (http://office.webforums.nl/viewtopic.php?p=202186#202186) http://www.minatica.be/images/icons/icon8.gif !!

J.W.
17 August 2009, 23:12
Zo kan het op formulebasis !
Zie ook (http://office.webforums.nl/viewtopic.php?p=202186#202186) http://www.minatica.be/images/icons/icon8.gif !!

Dat vraagt deze persoon niet.

<<"Dus alle hotmails bij elkaar, alle yahoo's bij elkaar, alle be's bij elkaar en zoverder.">>

Er wordt gevraagt om in één enkele kolom te sorteren op "en provider en Top-Level-Domein.

GiMe
18 August 2009, 01:15
Als je de moeite wil doen om in mijn voorbeeldje de provider en top-level-domein in te vullen merk je dat alles wel degelijk gesorteerd wordt op deze 2 parameters.

@J.W. Waar zie jij dat gevraagd wordt om zonder hulpkolom(men) te werken ?

ictpromo
18 August 2009, 09:14
Zo kan het op formulebasis !
Zie ook (http://office.webforums.nl/viewtopic.php?p=202186#202186) http://www.minatica.be/images/icons/icon8.gif !!

Hmm, dit is inderdaad de oplossing, ik heb het voorbeeld bekeken en dat is voor mij de oplossing.

Enkel aan de formule kan ik niet dadelijk aan uit.

Is het mogelijk op basis van enkele stappen uit te leggen wat er gebeurd want blijkbaar gaat het van kolom A dadelijk naar kolom E in de formule.

Ik heb nu alle mailadresse in kolom A staan en hoe plaats ik nu de formule en hoe kan ik dat doen over de hele lijn?

Alvast bedankt van de hulp.

Het klopt dat ik het nog op een forum heb gezet :shy: , ik ben dringend op ozke naar en oplossing na 2 dagen geklooi met Excel :wall:

mvg

mikasjors
18 August 2009, 10:29
Volgens mij de allersimpelste manier zonder gebruik te maken van formules:

Als je gebruik maakt van een enkele hulpkolom waar je de e-mail extensies (is dit de goede benaming?) invult kan het heel simpel met handmatig sorteren.
Zie voorbeeld.

ictpromo
18 August 2009, 13:11
het is me dus gelukt op volgende manier

1. eerst splits ik mijn mailadressen na de @ in kolom B en C
2. Dan splits ik mijn provider en extensie vb hotmail en com in kolom D en E
3 dan sorteer ik op van A-Z met een gehele selectie op E
4. Dan selecteer ik op kolom C van A-Z
5. opgelost

Veel dank voor degenen die geholpen hebben

J.W.
18 August 2009, 14:29
@J.W. Waar zie jij dat gevraagd wordt om zonder hulpkolom(men) te werken ?

Ik heb toch niets geschreven over (al of niet verborgen) hulpkolommen zoals in uw voorbeeld. Het sorteren gebeurt hier toch ook in één kolom. Maar dan wel enkel op naam van de provider.

Zijn vraag was toch: sorteren op naam van de provider en op Top-Level-Domein. Er staat: alle Hotmails bij elkaar en alle .be's bij elkaar. Wat gaat er dan gebeuren bij de .be's met de verschillende providers of bij de .nl's ? Als deze persoon dat in meerdere kolommen wilde doen was er toch geen enkel probleem.

Anders moet er gesorteerd worden op enkel de providernaam, zoals in uw voorbeeld en de Top-Level-Domein laten vallen.

J.W.
18 August 2009, 14:38
het is me dus gelukt op volgende manier

1. eerst splits ik mijn mailadressen na de @ in kolom B en C
2. Dan splits ik mijn provider en extensie vb hotmail en com in kolom D en E
3 dan sorteer ik op van A-Z met een gehele selectie op E
4. Dan selecteer ik op kolom C van A-Z
5. opgelost

Veel dank voor degenen die geholpen hebben

U hebt uw emailadressen nu in verschillende stukken geknipt.
Hoe ga je deze nu terug kunnen importeren zonder ze eerst terug aaneen te plakken?

<< maar ik moet ze kunnen importeren vanuit excell en ze terug kunnen zetten in excell. >>

GiMe
18 August 2009, 14:43
Maar dan wel enkel op naam van de provider.

Klopt niet, als je provider en toplevel domein invult sorteert mijn voorbeeldje op BEIDE.
Je moet er wel de moeite voor doen om het uit te proberen !

J.W.
18 August 2009, 15:55
Klopt niet, als je provider en toplevel domein invult sorteert mijn voorbeeldje op BEIDE.
Je moet er wel de moeite voor doen om het uit te proberen !

Ik heb die moeite gedaan en het sorteren gebeurt enkel op de naam van de provider. En als er eens enkele, bijvoorbeeld .be's achter elkaar staan, heeft dit alleen te maken met de alfabetische rangschikking van de providernaam die dan toevallig allemaal .be's zijn.

Hieronder een voorbeeldje.
De .be's staan dus niet bij elkaar maar verspreidt over de hele kolom.
Net zoals de .com en de .nl

naam3@amazon.com
naam2@belgacom.be
naam10@dommel.be
naam1@dommel.com
naam13@freenet.de
naam8@gmail.com
naam5@hotmail.com
naam14@hotmail.nl
naam12@kpn.nl
naam11@scarlet.be
naam7@skynet.be
naam4@telenet.be
naam9@telnet.nl
naam6@yahoo.com

GiMe
18 August 2009, 17:17
Dat was ook wat TS vroeg , zie zijn reactie op mijn bijdrage :

Hmm, dit is inderdaad de oplossing, ik heb het voorbeeld bekeken en dat is voor mij de oplossing.

Enkel aan de formule kan ik niet dadelijk aan uit.
mvg

Maar U wenst eerst te sorteren op toplevel domain en dan op provider,
ook goed, zie hierbij ! :

filip
19 August 2009, 08:40
Mat in 4 beurten !!! :-).

Bedankt GiMe om ictpromo te helpen, als hij er blij mee is, en mee geholpen is, is uw doel bereikt, al de rest is verloren energie dus laat u niet ontmoedigen.
Groetjes Filip.