Volledige versie bekijken : Snelheid CPU fan



Emile.H
24 August 2009, 17:57
Oiooi!!!

Ik heb sinds enkele weken een nieuwe pc, blabla, werkt goed. Alleen heb ik een afkeer van vista 64, blabla...

Ik speel nogal veel Counter Strike source, ook op een goed niveau. Maar ALTIJD als dat spel aan staat, gaat mijn cpu fan heel fel op en af qua snelheid.
Ik heb een plexiglas-kant aan mijn kast, en ik zie zelfs hoe de fan versnelt en vertraagd.
Vb: 2 seconden sneller, 2 seconden trager, 2 sneller, 2 trager. Ik hoor dan ook zo'n geluid (stel je voor een auto in neutraal, die je op zijn gas trapt continu, vroom vroom vroom).

Nu, dit is op zich niet erg denk ik, want dat doet een fan nu eenmal. Maar kan het geen kwaad als zo'n fan ooit uren aan een stuk om de second veranderd van snelheid? Ik heb er geen problemen mee. Maar niet dat over een half jaar de cpu koeler versleten is... Het geluidsverschil is hoorbaar.

Gewoon een vraag uit bezorgdheid voor mijn computer ;)

CPU: Intel Core I7 920 (Niet overclocked, volledig standaard)
CPU fan: de standaard boxed koeler.

alvast bedankt, Emile

EDIT: Als ik ALT TAB uit css, stopt het, maar ik heb speedfan open staan, en dan zie ik hem nog net terug komen van 1900rpm naar 1500rpm... Dus ik vermoed dat hij op en af schommelt tussen 1900 en 1500

Obsessed
24 August 2009, 23:01
Kwaad kan dat zeker niet hoor.
Die coolers zijn daarvoor ontworpen.

Als het storend is (en zo lijkt het toch wel) kan je misschien eens overwegen om een cooler met een hogere capaciteit aan te schaffen.

Emile.H
25 August 2009, 00:30
Neu, het stoort niet want ik heb toch een hoofdtelefoon op als ik css speel. Maar ik dacht gewoon dat het slecht was voor de levensduur van de koeler ofzo ;)

Maar als jullie mij het tegendeel kunnen bevestigen dan is het ook goed :good:

carl
25 August 2009, 08:50
Ik vermoed dat het mogelijk wel de levensduur van je fan kan inkorten, maar zoals bij zovele onderdelen gaan de meeste fans lang genoeg mee dat je pc echt antiek is vooraleer de fan het opgeeft :D
Mijn theorie is dat je cpu fan draait op de load die er op de cpu staat, en niet op de temperatuur. (maar dat is ook maar een gok).
Je kan eventueel met het programma speedfan temperature tressholds instellen; dat de fan vanaf X graden aan X toeren draait enz. (stel deze wel niet te laag in !)
Enja, het blijft een boxed cooler :damn: die zijn niets vergeleken bij een degelijke zalman, coolermaster of dergelijke. Die boxed is in principe net genoeg om hem min of meer binnen de juiste temperatuur te houden. Maar als de fan je niet stoort kan dat absoluut geen kwaad.

Emile.H
25 August 2009, 12:55
Ok, ja qua temperaturen zit ik wel goed hoor. Maar ik denk dat het proces van css voor de cpu een twijfelgeval is ofzo :p en daarom dat hij zo schommelt :p
mijn temps zitten zeker goed. Speedfan geeft voor mijn I7 8 cores weer (normaal of niet, geen idee), en altijd tussen de 26-31 graden ! ;)

Dankje, mag een slotje op !!