Volledige versie bekijken : Diagnose gevraagd - harde schijf/processor?



SweetCollision
24 August 2009, 19:55
Dag iedereen!

Ik heb een probleem met mijn laptop. (Acer Aspire 1800, 4 jaar oud, geheugen onlangs geüpgraded naar 2GB, 80GB HD IDE, Pentium 4 CPU 2.90GHz, XP Home (SP3))

De symptomen: traagheid, traagheid en nog eens traagheid. Sinds ongeveer een week zit op elke computerhandeling lag, scrollen gaat raar en meerdere programma's open hebben zorgt voor nog meer lag. Ook begint de, um, processor(?) (of de ventilator verbonden aan de processor?) bij de minste inspanningen hard te draaien (maar dit was al eerder het geval - enkel de lag is nieuw).

Ik heb een format gedaan, maar het heeft niet veel geholpen. Nu is mijn computer zo goed als nieuw, maar de traagheid blijft. Harde schijf is voor iets meer dan de helft vol (D-partitie werd bij de format niet gewist, daar zit al mijn muziek), dus ik heb nog wat ruimte.

Voor de rest heb ik geen rare HD-geluiden en blijft de computer niet vasthangen. Ook geen foutmeldingen ofzo.

Wat zouden jullie aanraden om te proberen? Ik denk eraan om mijn harde schijf misschien te vervangen (en eentje van 250GB erin te steken). Gaat dit iets verhelpen volgens jullie? Of denken jullie dat er iets anders mis is en ik misschien een ander onderdeel moet vervangen?

Alle meningen/aanbevelingen welkom.

compuchrisje
24 August 2009, 21:49
Heb je na de format ook al je drivers bijgewerkt? De nodige drivers kan je altijd op de site van Acer terugvinden hoor, als je je type invoert bij de zoekactie aldaar.
Je pc zal niet sneller worden met een grotere HD, een laptop van vier jaar zodanig hardware-matig upgraden is spijtig genoeg een nutteloze kost.
Het geluid dat je hoort is je cooling. Is bij de laatste upgrade ook het binnenwerk wat stofvrij gemaakt? Wil je toch nog wat investeren is dat mss al een nuttig stukje.
Om te zien hoe je laptop er nu uit ziet en in welke toestand, haal je mss best even Everest (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=409)binnen. Bestudeer daarvan de resultaten om te zien of onkosten nog rendabel kunnen zijn.

vdhee
27 August 2009, 15:54
Chrisje slaat de nagel op de kop.
- een grotere HD steken is nutteloos.
- de cooling is vermoedelijk de grote dader : PC openmaken, en grondig (meestal volstaat een klein borsteltje) alle stof / residuen wegnemen van de ventilator, filters en inlaten. (de snelheid van de CPU wordt automatisch verminderd bij te kleine koelcapaciteit omdat hij anders zou beschadigd geraken)
- drivers bijwerken.
- eventueel, downgraden naar SP2.

Succes... en laat iets weten?