Volledige versie bekijken : monitor zoomt precies....raar..



teken
25 August 2009, 01:30
mijne monitor zoomt precies..een beetje <---> en --><---
raar ,

dit is zo nu en dan...

kheb een oude monitor merk Targa..
ik had het ook eens met een andere monitor merk aoc het zelfe probleem.
en toen sloot ik mijn oude terug aan , en had het nooit meer voor, tot nu vandaag.

EDIT :

K'heb de Kabel gestoken in Video_onbord , en zien wat het geeft,
Als het probleem nog het zelfde is, dan is het de monitor,

Als het probleem niet meer voor doet is het de videokaart.
------------------------
Edit :
Het probleem is het zelfde, nu weet ik het niet meer wat het zou kunnen zijn,
waarschijnlijk slechte monitors...

carl
25 August 2009, 08:55
Zijn het LCD of CRT schermen ?
Komt het niet door verkeerde instelling van de schermen (druk bijvb eens op auto/autoconfig/...).
Is het een permanent fenomeen of verandert het, gaat het soms weg, ... ?

PeterN
25 August 2009, 09:06
Carl, ik denk dat het gaat over zoomen, niet zoemen ;)

carl
25 August 2009, 09:15
Aangepast ;)

teken
25 August 2009, 15:05
t'is een CRT monitor sherm.

en of het een permanent fenomeen is of verandert,

ik had dit ook eens met een ander sherm, 19inch...aoc...
en toen zette ik mijne oude bak terug aan....Targa monitor..

en nu ca 3 maanden later heb ik het met deze monitor..
video onboard en met eigen videocard.

en settings, ik heb geen niets van settings veranderd,

of waarschijnlijk had die te warm ?. ik weet het niet ,
want nu heb ik het blijkbaar niet.

Zou het de moeite zijn om een TFT tekopen ?
of zal het niet geen vershil uit maken,

De Koene
25 August 2009, 15:52
Misschien kan het helpen als je het stof eens uit de pc blaast, kan zijn dat er iets te warm wordt.
Ikzelf doe dit regelmatig en je zou verschieten hoeveel stof daar uit kan komen.

teken
25 August 2009, 21:04
k'heb hier nu een 22inch acer' en ziet ergoed uit.

wel spijtig dat het 22inch is. en Tft.
Want niets gaat boven een Goede Monitor (Crt voor sommige ).maar ja...niets aan tedoen.

khad eerst ne 18 inch tft veel beter...kleiner en handiger.maar er zat een dode pixel op. k'Ben die dan terug gaan ruilen.. want met dode pixels moet ik het zeker niet.

kzeg altijd " als ze niets defitge kunnen maken " en toch die tft's willen aansmeren, dat ze het dan goed doen.


in iedergeval... hopelijke blijvt mijne pc nu een goed,

carl
25 August 2009, 21:43
Dat is dan jouw mening, de redenen dat men overstapt op LCD/TFT schermen (voor zowel pc's als tv's) zijn talrijk hoor:
- ze verbruiken doorgaans minder stroom
- ze zijn beter voor je ogen doordat er minder flikkering in het beeld zit
- ze zijn compacter
- ze kunnen niet imploderen bij beschadiging van de beeldbuis
- ze wegen veel minder

Indien je 22 inch te groot is, waarom heb je dan niet geopteerd voor een 19 inch scherm ? De algemene trend ligt naar grotere schermen maar 19 inch is nog heel makkelijk te vinden hoor ;)

teken
25 August 2009, 22:13
ze hadden geen 19inch meer. dus ja..hm....

K'heb ne vraag ,

op 1024 is zijn mijn letters op desktop iconen oke... en dit Forum ook.
maar op hoger resolutie..is het letter type precies vervromelt :p

alee weet wel.. niet zo best.

en kwil niet te veel aan die instellingen zitten, terwijl alles goed werkt.
dus kweet niet op hoeveel ik deze kan zetten, zodat het letter typpe blijvt.

-het volgend dat ik verander aan mijne pc
Zwaardere voeding, Meer Ram , en Zwaardere videocard.

en zeker die voeding, 350watt tjonge... maar ja...

En die videocard is 256mb GRR4 is wel oke... is ne jaar of 2 oud,
maar terwijl ik toch verander.....verander ik de videocard dan maar ook.

-zo bespaar ik ne compleete pc. toch,
ieder jaar beetje updaten hier endaar ,

Zeg toch bedankt voor de replay's : )


ps : tis hier al in het breedt nu , grapje.

carl
25 August 2009, 22:28
De problemen met je lettertype liggen waarscshijnlijk aan het aspect ratio dat verkeerd is ingesteld. Kort gezegd is dat de verhouding van het aantal pixels in de lengte / aantal pixels in de hoogte. Ik gok dat je een 22 inch breedbeeldscherm hebt en dat de resolutie 1680x1050 is. Das is een aspect ratio van 16:10.
Het ideal zou dan zijn om je monitor in te stellen op 1680x1050. Maar misschien worden op die manier de fonts (lettertypes) te klein voor je. Dan is het dus best om een lagere resolutie te kiezen van hetzelfde aspect ratio:
1440x900, 1280x800 of 800x450.

Je kan ook de maximum schermresolutie instellen en de letters vergroten door gebruik te maken van de DPI instellingen in windows:
vista (http://windowshelp.microsoft.com/Windows/nl-be/help/454f5078-2b51-4cda-b4c0-6391e870c41d1043.mspx) of xp (http://www.lawfirmsoftware.com/support/change_dpi_settings_xp.htm)(om in de display properties te raken kan je ook rechterklikken op het bureaublad, eigenschappen selecteren).

Instellen van de resolutie in Vista kan je doen door te rechterklikken op het bureaublad, aan persoonlijke voorkeur aanpassen (en vanaf daar wordt het wat wazig in men geheugen, maar links in de lijst staan de scherm eigenschappen dacht ik die je een venster opleveren net zoals in XP). Voor xp moet je gewoon het scherm openen zoals hierboven ;)

PS: ik ben er van uit gegaan dat je daadwerkelijk een 16:10 monitor met die resolutie in je bezit hebt, het kan echter ook een 16:9 monitor zijn, dan zijn de resoluties iets anders.

teken
25 August 2009, 23:07
tis de deze http://www.vergelijk.nl/lcd_monitor/acer/p223w/review

amaai bij acer zelf is die goedkoper... ehe,
dus kweet niet 16:9 of etc... hmm

en Dpi instellingen staat op 96 dpi en kan naar 120 en op aangepaste,
hm dit heb ik nog nooit veranderd,

carl
25 August 2009, 23:14
Klopt, de ideale resolutie is 1680 x 1050. Het aspect ratio 16:10 dus. Het beeld zal er altijd op zen best uitzien op deze resolutie. Als je de resolutie laat zakken zal het beeld minder scherp worden. Vervorming zal je enkel krijgen wanneer je van het aspect ratio (16:10) afwijkt.
Nvidia kaarten ondersteunen ook een modus waarin links en rechts een zwartrand is zodanig dat je de schermverhouding van een klassiek, niet-breedbeeld scherm hebt (4:3). De optie is "platte scherm schaal" , instellen op "niet schalen". Hoe het zit met ati kaarten weet ik jammer genoeg niet.

teken
25 August 2009, 23:18
kheb het op 1680 x 1050 gezet..amaai alles is wel klein he,
maar is inderdaad optimaal....

is beetje klein nu :[

en geen zwarte banden, maar wel is dat alles site's nu center zijn,
dit is leuk.

carl
25 August 2009, 23:23
Nja, die kleinheid kan je deels weg krijgen door die DPI instelling daar te verhogen. Zoniet zal er niet meer aan te doen zijn dan dichter op je scherm zitten (niet al te goed voor je ogen denk ik) of de resolutie verlagen.

g_man
25 August 2009, 23:38
'optimale resolutie' heet 'native resolutie' . :)
Ga je daar buiten, zal het 'schrift' idd waziger worden.
Sommige monitoren hebben een knop waarmee je 4:3 mode forceert. Dan heb je idd wel een zwarte band maar is alles ten minste in verhouding.
Je kan ook spelen met de bureaublad vormgeving, helpt soms ook wat om de tekst in andere resoluties juister te krijgen.

teken
26 August 2009, 20:12
dit sherm geeft inderdaad maar 1 min punt zoals ze zeggen, de voet.

sherm sta op mijn beuro..en als ik typ op keybord.. tjah... het is niet stabiel..
kzal deze week het sherm aan de muur hangen...

teken
3 September 2009, 22:44
nog 1 Laatste Vraagje,

De pc , " Een onderdeel " moet meer verwerking doen op een tft dan tegen over op een CRT. dit is geweten maar ! Is Te Zien op Welke Resolutie m'n het Sherm zet.


Ik weet niet welk onderdeel, ik denk de videocard.
want als ik photoshop doe, of wow speel, hoor ik mijne pc
precies een beetje meer pompen dan ervoor, manier van spreken.



Ik heb een Amd atlon 64 2x dual core 4400+ en 2 gig ram
met 256mb_video xt2600 Gdd4.
ik Zal 4 gig mem plaatsen en een 512mb videocard of mss een 1Gig Video.
(Volgende maand zoiets ongeveer )

maar Welk onderdeel hoor ik nu precies ietsje luider draaien ?
de videocard ventilater of de cpu ?

en kan dit kwaad ?

ik denk die videocard is goed. op tewerken op 1024x ,
maar is niet aan teraden om te werken op een veel Hoger Resolution.
ik bedoel nog hoger dan 1280x800,

ik zit nu op 1280x800 , en is oke.

carl
3 September 2009, 22:57
Een hogere resolutie vraagt inderdaad meer berekeningskracht van je GPU (grafische kaart). Voor standaard windows gebruik zal dit geen probleem vormen, maar in games wel. Het vreemde is dat photoshop (voor zover ik weet) geen intensief gebruik maakt van de grafische kaart. Je kan misschien beter vooraleer je een nieuwe kaart koopt het volgende doen:
- stof uit de koelers verwijderen (demonteren en uitblazen met een compressor, of anders heel voorzichtig met een stofzuiger/kruimeldief zachtjes er tussenuit zuigen)
- met de pc open het geluid eens laten toenemen zodat je er zeker van kan zijn welke ventilator er sneller draait

Staar je vooral niet blind op het geheugen van een videokaart. De snelheid van de GPU en het geheugen is veel belangrijker dan de hoeveelheid geheugen. Het is zelfs zo dat low-end kaarten vaak meer geheugen hebben (een marketing trukje).

teken
4 September 2009, 03:03
ik zal het volgende doen ,

-Nieuwe Voeding ca 500a650watt. ( nu is maar 350 Kei zwak.)
-4 gig ram ( nu kei zwak 2gig.)
-En videocard. inderdaad. daar heb je het ,

maar ik zal toch proberen om min 512mb. en GDDR4 of Up , ...
en dan.. cpu Vetilator hm... als die teverkrijgen zijn, en die kosten niet zoveel..
zal ik er ne andere laten opzetten.
--------------------------------------------
deze 2 koop ik eerst ,
- kvr800d2n5/k2 4Gig mem prijs :59,35 €
- axp 630watt prijs 55€


En Videokaarten , Tussen de 80 a 150€ heb je al een redelijke he,
maar welke hmm...iemand een idee ? Ati Lieft.

Wat denk je ? ziet er goed uit, kweet kan beter. maar kmoet geen TurboJet Hebben,
een Tussen slag, is goed. ik inversteer lieft meer in de videocard.
met een kleine 200€ ben ik ervan af, nice,

carl
4 September 2009, 07:58
Indien je huidige grafische kaart PCI-express is zou ik je een ati radeon HD 4850 aanraden, een degelijke kaart voor een schappelijke prijs.
Indien je huidige grafische kaart AGP is zou nog niet upgraden, het zal je dan veel kosten voor weinig vooruitgang. In dat geval ben je beter af met een nieuw moederbord-cpu-ram-grafische kaart.