Volledige versie bekijken : XP PRO of Server 2003



wolfskin
26 August 2009, 22:57
Hey Minatica's

Mijn vraag is eigelijk, wat is het eigelijke verschil tussen Windows XP pro en Windows Server 2003?
Is er een voordeel en/of nadeel als ik op mijn Homeserver mijn xp pro versie zou vervangen door een Server 2003 versie?
Mijn server dient als DATA -, DOWNLOAD- en GAME server voor kleine Lanparty's.
Spec. Server :CPU = P IV 3.06Ghz, 2Gb DDR 400, 1 Raptor HD met XP en 4 HD's in raid 5 via Dawic control 4300 raid kaart (PCI-X)

Alvast bedankt voor de reactie's!

Wolfskin

carl
26 August 2009, 23:02
Windows server 2003 heeft standaard een boel services, protocols, applicaties, ... ingebouwd die het opzetten, beheren en de functionaliteit van een server ten goede komen. Enkele voorbeelden:
- ingebouwde VPN service
- remote login door meerdere gebruikers (domein)
- ...
Indien je op dit moment functionaliteit te kort komt met XP pro (en je vindt geen programmas om het toe te voegen) is het dit misschien waard, zoniet is het niet echt de moeite om een server OS aan te kopen. Volgens onbevestigde berichten op internet zou er iets minder RAM gebruik zijn wel bij de server.

wolfskin
26 August 2009, 23:41
Het is niet dat ik iets tekort kom met mijn XP pro. Ik wou gewoon eens weten of het de moeite zou zijn om over te stappen, of er evenetuele voordelen zouden aan vast hangen die mij zouden ten goede komen. Maar vermits ik eigelijk geen functionaliteit mis bij mijn XP pro is dus eigelijk niet de moeite.

georgke
28 August 2009, 10:12
Als je met Windows XP Pro alles kan doen wat er van het systeem verwacht wordt, zou ik het bij XP Pro houden.
Het spaart je dan weer een hele installatie en configuratie uit voor iets waar je waarschijnlijk geen/weinig winst uithaalt.

wolfskin
28 August 2009, 10:24
Het enige wat ik mss toch wel mis is dat ik mijn server niet in standby kan zetten via remote desktop en dat ik via energiebeheer mijn 4 HD's in raid niet op een degelijke manier kan uitzetten als ze niet worden gebruikt. Deze springen na enkele seconden weer op en daarna weer af en.... en dit lijkt me niet zo goed voor de HD's. Of is er ergens een mogelijkheid om deze 2 zaken toch fatsoenlijk geregeld te krijgen via XP PRO?

georgke
2 September 2009, 12:12
Voor de stand-by weet ik het niet of dit in xp mogelijk is.

Maar die standby van de harde schijven is hetzelfde in XP en 2003.
Staat de windows partitie op die schijven in raid?
Als dit het geval is zullen de 4 disk starten van zodra een actie in windows ondernomen wordt waarvoor de schijven nodig zijn.

wolfskin
2 September 2009, 16:21
De windows partitie staat op de raptor, al de data staat op de Raid partitie.

georgke
3 September 2009, 09:57
Als er torrents of dergelijke actief staan op je data/raid gedeelte zou dit het onregelmatig aanspringen van je disks kunnen verklaren.

wolfskin
4 September 2009, 17:04
Deze staan ook actief op de raid, zowel het progje als de map met de downloads.

carl
4 September 2009, 17:22
Ja logisch, als er een continu gegevens uitgelezen/geschreven worden naar die schijven kunnen ze niet uitstaan he ...

wolfskin
4 September 2009, 17:44
Oeps foutje, deze staan NIET actief op de raid, daar moest RAPTOR staan ipv RAID