Volledige versie bekijken : Windows vista na opstarten en een programma starten loopt het vast



gideon
29 August 2009, 20:04
Hallo,

Als ik mijn laptop opstart en inlog in mijn inlogscherm en ik krijg het windows bureaublad te zien verloopt alles nog prima.
Als ik vervolgens een programma wil opstarten dan krijg ik heel lang een zandlopertje te zien en dan kan ik niks meer aanklikken, want dan is namelijk alles vast gelopen. Ik moet vervolgens op ctrl, alt, delete drukken om me af te melden. Als ik me dan heb afgemeld en opnieuw inlog en dan opnieuw een programma start dan verloopt alles wel goed.
Hoe kan dit en is er iets aan te doen?

Het is geen malware of virus. Dat hebben ze allemaal al na gecheckt op de hijackthis topic

PeterN
29 August 2009, 20:36
Gebeurd dit met eender welk programma dat je de eerste keer opstart?
Als je de pc een 5 min laat staan voor je het eerste programma opstart, heb je dat dan ook aan de hand?
Heb je al in je logboek gekeken als daar iets staat vermeld? (configuratiescherm/systeembeheer en rechts in het venster logboeken dubbel klikken)

gideon
30 August 2009, 10:33
Bij elk programma en ook na vijf minuten. Het is niet altijd zo, maar op een schaal van 1 tot 10 dan zeker wel 8 keer.
Wat moet ik dan met die logboeken doen? Ik begrijp daar niks van?

PeterN
30 August 2009, 21:54
Als er een fout ergens optreed in windows wordt dat daar gemeld en bijgehouden. Zo kan je bv zien wat de oorzaak zou kunnen zijn als bv je pc crashed.
Het is in ieder geval een bizar probleem :s

Baloeke
30 August 2009, 22:12
Heb het zelfde probleem. Denk dat het te maken heeft met een update van windows.

Gelijkaardig probleem is ook gemeld door Obessed (http://www.minatica.be/showthread.php?t=63669)

gideon
31 August 2009, 10:46
In het logboek staan veel fouten, alleen het zegt me niet zoveel. Ik begrijp het niet helemaal, wat het allemaal inhoud? Hulp?

De update's heb ik allemaal geinstalleerd, alleen internet explorer 8 niet!

PeterN
31 August 2009, 11:16
Kan je niet naar een herstelpunt van voor de updates?

In logboek kan je foutmeldingen zien die voorkomen. Momenteel zit ik aan een engelstalige vista wat net andere benamingen heeft ...
Aan de linkerkant in het venster zie je de hoofdcategorieën. door te dubbel klikken hierop zie je onderliggende categorieën. Zo zie je bv windows logs met daaronder beveiliging, setup, systeem etc. dubbel klik een bepaalde categorie en je zal in het middelste venster een lijst bekomen. Door bovenaan op datum/tijd te klikken kan je ze ordenen.
Doe een test en zet je pc voor enkele min af. Start op en kijk naar de tijd als de pc is opgestart. Ga nadat je fouten hebt gehad naar het logboek. Je kan nu door de categorieën af te gaan kijken welke 'errors' je hebt gekregen. Door de aanduiding van tijd weet je welke fouten zijn opgetreden bij deze start van je pc en welke oudere fouten zijn.
Door dubbel te klikken op de fout krijg je meer info. Kijk ook na vanaf welke periode deze fout is bijgekomen in je logboek. Soms heb je al meerdere maanden foutmeldingen staan die je systeem niet echt hebben beïnvloed. Aangezien je de problemen slechts een paar dagen hebt, kan de betreffende foutmelding ook enkel na die datum voorkomen.

Bij een goed systeem zou er eigenlijk geen foutmelding mogen komen, enkel soms een informatieve note;)

gideon
31 August 2009, 17:01
Herstel punten kan ik niet meer doen, omdat tijdens de hijackthis topic ik alles heb moeten verwijderen. Ik zal de logboek eens goed bekijken en dan doorgeven wat nu allemaal de fouten zijn.

thanks for so far

gideon
31 August 2009, 17:25
Ik heb nu alles in het logboek verwijderd en de computer opnieuw opgestart. Ik zie allerlei fouten, alleen weet niet wat het inhoud! Hoe kan ik het hierop het forum zetten, zodat je ziet welke fouten er allemaal zijn.

Y-Ssin
31 August 2009, 19:05
bwa als je een laptop, die hebben meestal toch een recovery partitie, dus als je echt geen oplossing vindt probeer dan eens een recovery te doen, das nog altyd beter dan een format ;)

PeterN
31 August 2009, 20:24
'k zit nu achter een nederlandstalige vista;)

In de linker kolom heb je als tweede item windows-logboeken. Hieronder heb je toepassingen/beveiliging/setup/systeem/doorgestuurde gebeurtenissen.

Ga eerst naar systeem. Hier kunnen informatie items staan maar mogen zeker geen errors staan. Heb je een error, selekteer de error en onderaan krijg je meer uitleg.
Om het hier weer te geven kan je eventueel gewoon de beschrijving selecteren en met Ctrl C (kopie) Ctrl V (plak) de tekst hier neer zetten. Meer info kan je kopieëren door in de rechter kolom kopieëren te kiezen en dan 'detail als text kopieëren' kiezen en het hier te plakken, maar dan komt zoveel info mee dat het in eerste instantie mss onduidelijk wordt.
De categorie 'setup' is minder belangrijk, dat is bij het installeren van de pc, ook de categorie 'Beveiliging' niet, die geeft dan weer de bevoegdheden weer.
Wel belangrijk is de categorie toepassingen. Ook hier zou geen fout mogen komen.

De tijd van de fout is wel belangrijk. Het kan zijn dat iets in je systeem een fout geeft waardoor een toepassing gaat hangen en ook een fout geeft. De eerste fout (zie tijd) kan dus een een oorzaak zijn van een andere fout. Los je de eerste op kan het zijn dat de toepassing geen fout meer geeft.

gideon
31 August 2009, 22:45
De recovery partitie heb ik niet meer, das dus minder. Je geeft dus als enige suggestie formatteren. Das mooi suc k

Y-Ssin
1 September 2009, 17:32
Normaal gezien kan je met zo'n laptops met een recovery partitie, ook die recovery branden(slechts een keer) op 2 dvd's, heb je dit dan niet gedaan???

gideon
2 September 2009, 10:41
nee dat heb ik niet gedaan. Ik heb ooit mijn laptop geheel geformatteerd! Mooi dom dus. Hoe kun je nu zelf zo'n recovery partitie maken? Stel dat ik beslis om de boel te formarteren

gideon
2 September 2009, 16:07
Sluit deze topic maar, ik ga gewoon de boel formatteren. En dan vervolgens zo'n backup schijfje maken.

compuchrisje
2 September 2009, 16:24
Die recovery-partitie wordt leeggehaald vanaf het moment dat je een recoveryset aanmaakt... hoe kan die verdwenen zijn als dat nog niet is gebeurd? Want normaal gezien staat die ook verborgen en kan je daar niet in met je verkenner.
Heb je de installatie-DVD nog? Je kan mss nog proberen om herstel uit te voeren vanaf die schijf. Bij je laptop kan mogelijk nog een ander schijfje geleverd zijn, dat met drivers, zo niet, moet je na herstel/herinstallatie de sites van die leveranciers even raadplegen. De meesten hebben wel een hulpsectie.

Baloeke
2 September 2009, 22:22
De problemen bij mij werden steeds erger. Had nadat ik de laatste update's had binnengehaald en de misserie begon had ik een systeem herstel gedaan.

Het opstarten duurde vrij lang, en als de pc dan opgestart was kon ik niets doen, buiten de knop power (om laptop uit te zetten) Na 5 - 6 keer herstarten ging het eindelijk. Het rare was in veilige modus werkte alles. Maar de tijd dat ik telkens verloor was bijna 2 uur.

Heb dan maar een image van eind juni terug op de laptop terug gezet (via veilige modus). Hopelijk zijn de problemen verholpen als ik morgen mijn laptop aanzet. Ga nog even wachten om de update's binnen te halen.

gideon
3 September 2009, 18:30
Die recovery-partitie wordt leeggehaald vanaf het moment dat je een recoveryset aanmaakt... hoe kan die verdwenen zijn als dat nog niet is gebeurd? Want normaal gezien staat die ook verborgen en kan je daar niet in met je verkenner.
Heb je de installatie-DVD nog? Je kan mss nog proberen om herstel uit te voeren vanaf die schijf. Bij je laptop kan mogelijk nog een ander schijfje geleverd zijn, dat met drivers, zo niet, moet je na herstel/herinstallatie de sites van die leveranciers even raadplegen. De meesten hebben wel een hulpsectie.


Ik heb ooit wel eens de hele schijf leeg gehaald met een of andere formaterings programma die alles met 0000 schreef of ofzoiets. Op de drivers cd staat geen recovery optie. Ik heb nu alles geformarteerd en nu doet alles het weer goed.

gideon
3 September 2009, 18:36
De problemen bij mij werden steeds erger. Had nadat ik de laatste update's had binnengehaald en de misserie begon had ik een systeem herstel gedaan.

Het opstarten duurde vrij lang, en als de pc dan opgestart was kon ik niets doen, buiten de knop power (om laptop uit te zetten) Na 5 - 6 keer herstarten ging het eindelijk. Het rare was in veilige modus werkte alles. Maar de tijd dat ik telkens verloor was bijna 2 uur.

Heb dan maar een image van eind juni terug op de laptop terug gezet (via veilige modus). Hopelijk zijn de problemen verholpen als ik morgen mijn laptop aanzet. Ga nog even wachten om de update's binnen te halen.


Welke update's waren dat dan? Is er niet ergens hier een topic, waarbij ze aangeven, welke updates je beter niet kan installeren?

En hoe maak je een recovery cd?

compuchrisje
3 September 2009, 18:53
Ik weet niet of die optie er nog in zal zitten bij een herinstallatie. 't Is nu niet meer de OEM-versie he. 'k Zou zeggen, scroll je programma's es af, om te zien of er in de Vista-software een mogelijkheid zit.
Vind je dat je systeem nu goed draait en geen problemen heeft, zijn alle nodige updates binnen, kan ik je adviseren een image te maken.
Hiervoor moet je even kijken welk merk harde schijf je hebt. Is dat Seagate of Maxtor, dan kan je hier (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=661)gebruik van maken, gratis.

gideon
3 September 2009, 20:12
hitachi schijf, maar ik heb zo'n hiren cd gedownload. Misschien zit hier iets tussen waarbij ik een image bestand kan maken. thanks

sluit de topic maar

Baloeke
3 September 2009, 21:34
Welke update's waren dat dan? Is er niet ergens hier een topic, waarbij ze aangeven, welke updates je beter niet kan installeren?

En hoe maak je een recovery cd?
Heb deze niet genoteerd welke dat waren :wall:

gideon
3 September 2009, 23:48
Nee ik heb ze niet opgeschreven. Wat ik toch raar vind? Is dat updates er toch zijn om je computer beter te maken. Hoe kan het eigenlijk dan dat juist de boel dan vast loopt? Ken je me dat uitleggen?

compuchrisje
3 September 2009, 23:55
'k Zou zeggen: Ask Bill, maar die is op vakantie... Het is niet de eerste keer dat er bugs in die updates of patches zitten. In hoever die echt goedbedoeld zijn of niet, weet ik niet. In elk geval hou ik me bij elke update ronde voor om eerst een image te maken, je weet maar nooit.
Updates kan je trouwens ook annuleren...

Baloeke
4 September 2009, 00:08
Nee ik heb ze niet opgeschreven. Wat ik toch raar vind? Is dat updates er toch zijn om je computer beter te maken. Hoe kan het eigenlijk dan dat juist de boel dan vast loopt? Ken je me dat uitleggen?
Als ik elke update moet gaan opschrijven die Bill uitgeeft ben ik even zoet.
Normaal gezien komen die in de lijst te staan van de update's die gedaan zijn. Door eerst een systeemherstel te doen en nadien de image terug te zetten heb ik deze dus niet.
Er is nog een probleem gemeld, door Obsessed, bij de laatste update van Windows. Kijk hier (http://www.minatica.be/showthread.php?t=63669) eens.

Daar ik even met belangrijke dingen bezig ben, doe ik voor het ogenblik geen update's die Microsoft aanbied. Als ik telkens 2 uur nodig heb eer de pc aan de gang is is mijn goesting om iets te doen bijna over.

gideon
4 September 2009, 11:25
Mijn laptop doet het nu goed en ik ga voorlopig ook geen updates meer installeren. Hoe zorg ik er eigenlijk voor dat als ik mijn laptop afsluit niet meer de mogelijkheid krijg, dat je kan afsluiten en tegelijk updates kan installeren?

PeterN
4 September 2009, 13:25
Configuratiescherm dan beveiligings center dan in de linker kolom 'updates' kiezen en in het laatste venster ook in de linkse kolom instellinegn wijzigen kiezen. Daar kan je de updates afzetten. Maar denk er wel aan dat je systeem dan een beveiligingsrisico kan hebben. Die updates komen om deze gaten te dichten...

compuchrisje
4 September 2009, 17:22
Als je weet welke updates de boel overhoop hebt gezet, kan je deze wegvinken. De anderen laat je best door hoor. Dit moet je wel regelmatig nakijken, want sommige updates zetten die instellingen terug allemaal aangevinkt.

gideon
4 September 2009, 17:58
al met al, je moet veel weet hebben van computers. Zo maar de updates installeren is dus niet meer van toepassing. Echt irritant!