Volledige versie bekijken : aankoop multimediaserver



goodpitcher
2 September 2009, 22:32
hey allemaal
ik zou graag in mijn netwerk thuis een multimediaserver plaatsen om via de pc of via de tv films en of muziek te beluisteren , ik zie ook dat er veel modellen op de markt zijn in verschillende prijsklasse.
De harde schijf zou min 1 terra moeten zijn en uitbreidbaar,
welke is er prijs kwaliteit gezien de beste om aan te kopen
groetjes
goodpitcher

PeterN
3 September 2009, 23:34
Zoals je zegt zijn er vele merken en types.
Toen ik eentje aanschafte heb ik eerst naar het gebruiksgemak gekeken.
Mijn pc en tv staan niet langs elkaar. Aangezien ik niet iedere keer dat ding wil verhuizen en onder tafels en achter kasten wil kruipen om de adapter in te pluggen moest het voor mij dus vast bij de tv staan. Tevens wilde ik HD met HDMI aansluiting en Dolby/DTS optische audio voor een goed beeld/geluid.
Daar alles bij de tv staat vielen de mediaplayers die enkel via pc aan te sluiten zijn uit. Ik heb wel ethernet aan de tv voor mijn digibox maar die aansluiting is van voor de router dus niet bereikbaar via mijn thuisnetwerk. Mediaplayers met netwerk vielen dus ook weg. Dan heb je er nog met draadloze verbinding maar die zijn prijzig.

Mijn oog viel op de WD TV (http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?DriveID=572) van western Digital, een bekend merk. Deze mediaplayer voor net geen 100 euro en echt zeer compact had alles wat ik nodig had. HD HDMI, optische audio naar de hometheater, en kan vast bij de pc blijven staan want het heeft geen interne opslag:D
In plaats daarvan heeft het 2 usb sloten. Foto's films etc kopieer ik nu even op een ordinaire 4gb usb stick van 10 euro. Ik neem de stick uit de pc en steek hem in de media player en dat is alles. Voor mij ideale oplossing. WD geeft ook regelmatig updates uit van de firmware die heel makkelijk te installeren zijn. Ik ben er content van en bovenal geeft het vloeiend en perfect beeld (y)

goodpitcher
6 September 2009, 21:42
hallo petern
dat is een tof systeem ,ik ga dat eens bekijken ofdat dit het systeem is dat ik ook wil
ik heb ook echter gezien dat er homeservers bestaan heefd daar iemand ervaring mee en is dit misschien wel de investering waard?
goodpitcher

downagain
7 September 2009, 11:50
Alles hangt er van af wat je juist wil, en hoeveel je er wil aan spenderen.
Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld zelf een servertje in elkaar zetten/kopen, voorzien van de nodige hardware + linux en MythTV.

Wikipedia:


MythTV is a free Linux application with a simplified "10-foot user interface" design for the living-room TV, and turns a computer with the necessary hardware into a network streaming digital video recorder, a digital multimedia home entertainment system, or Home Theater Personal Computer. It can be considered as a free and open source alternative to Tivo or Windows Media Center.

downagain
7 September 2009, 13:05
Misschien is dit ook wel een interessant artikel:

http://www.zdnet.be/reviews/106656/media-streamen-naar-de-woonkamer/

goodpitcher
7 September 2009, 21:58
dus een grote harde schijf en mediastreamen en je hebt overal tv op de pc's die op het netwerk staan en je tv, maar was is dan bv het verschil met de hp mediasmart, of wat is het voordeel ervan van zo'n hp
goodpitcher

downagain
8 September 2009, 11:35
De HP MediaSmart Server is een volledig afgewerkt product. Hier moet je dus zelf niet veel meer aan configureren. De linux-MythTV zal je wel wat installeer werk hebben.

Echter zal de HP server wel duurder uitvallen om evidente redenen. Op de Hp draait immers ook Windows Home Server. Ook is het eventueel mogelijk dat je niet alle features hebt op de HP server en/of je de hardware moeilijk kan veranderen.

goodpitcher
10 September 2009, 19:24
ja ik denk ook dat je iets dieper in de geldbeugel moet zitten voor de hp ik denk dat ik voor het vorige systeem zal gaan dat je hebt voorgesteld
configuren ? we zien wel hoever ik zal geraken
goodpitcher