Volledige versie bekijken : Notebook - Geen kat in een zak



MartijnVDD
10 September 2009, 20:30
Hallo,

Ik ga quasi hetzelfde vragen als Toelly in het topic onder mij, namelijk raad ivm mijn keuze van een notebook.
Alleen gaat mijn vraag een beetje dieper.

Ten eerste had ik een vraag wat het OS betreft.
Ik speelde namelijk met het idee om eventueel een MacBook te kopen, maar ik vraag me af of een Mac wel handig is als je Windows gewoon bent.
Hoe zit het trouwens met programma's die niet compatibel zijn met een Mac? Is daar nog veel sprake van?

Als het dan toch een Windows wordt, had ik daarover nog wat vraagjes.
Neem ik best een Windows Vista? Of de Windows 7 die binnenkort uitkomt?
En nog wat tips ivm het merk. Acer? ASUS? Dell? ...?

Tot slot ben ik nogal iemand die graag muziek luistert, aangezien een laptop niet de beste geluidskwaliteit biedt, overwoog ik ook om versterkertjes te kopen. Iemand daar tips over?

Kortom: Mac of Windows? Indien Windows: Welk merk en welke Windows? Welke externe boxjes?

Criteria: Betaalbaar, gebruiksvriendelijk, goede geluidskwaliteit (boxjes)

Alvast bedankt!

Toelly
10 September 2009, 21:15
Inderdaad een vergelijkbaar topic :D

Ik kan je al zeggen dat ik uiteindelijk voor een Toshiba P300-24t ben gegaan. Zeer goede verhouding prijs en wat je er voor krijgt. Tot nu toe heb ik er nog geen problemen mee gehad.

Om op je vragen te antwoorden:
Over Mac weet ik niet zoveel, in die zin dat ik zelf geen Mac heb of ooit heb gebruikt. Ik heb er echter al veel goeds over gehoord. Een van de grootste voordelen is dat het zeer veilig is. De markt van de Macs is zo klein dat er maar zeer weinig virussen geschreven worden voor Macs (schrijven voor Windows heeft voor virusschrijvers veel meer zin). Verder denk ik dat overstappen naar Mac zeker even wennen zal zijn, maar geen onoverkomelijk probleem (vermoed ik toch, zoals ik al zei, zelf heb ik nooit Mac gebruikt).
Indien je voor Windows kiest zou ik zeggen dat je gewoon een laptop koopt met Vista erop (is het gemakkelijkste) en dan overschakelt naar Windows 7. Je hoeft dan niet direct over te schakelen, dat zie je dan maar.
Qua merk zijn de meeste tegenwoordig wel in orde. Wat ik je zeker kan afraden is Packard Bell. Die hebben zeker geen denderende modellen, maar vooral een zeer slechte support en garantie. Er zijn genoeg betere alternatieven dan PB.
Met geluidsboxen heb ik helemaal geen ervaring en weet ik niet veel, dus daar ga ik geen (misschien verkeerde) uitspraak over doen :)

carl
10 September 2009, 21:17
Windows programmas draaien niet op Mac OSX.
Er zijn van een redelijk aantal programmas ports (vertalingen) gemaakt zoals: photoshop, ms office, ...
En er zijn een aantal omwegen: crossover/wine (een soort van emulator), virtual machine (windows virtueel draaien) of bootcamp (dual boot van osx en windows).
Laptop speakers zijn quasi altijd waardeloos (in vergelijking met een lekker speaker setje toch). Die van mijn macbook zijn, volgens mijn mening, iets boven het gemiddelde (qua luidheid en klank) maar ook nog steeds ronduit slecht.

Hier eindigen de feiten en begint de mening ;)
Ik zou je een Macbook aanraden;
gebruiksgemak van osx (opnieuw wennen, aanpassen !)
mogelijkheid om over windows te beschikken indien nodig (met bovengenoemde methodes)
betere batterijduur dan de windows laptops (met uitzondering van netbooks) van ongeveer 5uur
aantrekkelijk uiterlijk (metaal, dun, licht, fijn toetsenbord, touchpad, ...)

Maar er zijn zeker en vast ook nog minpuntjes aan;
ietsje duurder (al valt dit voor de macbook redelijk goed mee)
glossy scherm (soms last van reflectie)
nood aan adapters voor VGA en DVI (29 eur het stuk)
aanpassing aan osx noodzakelijk


Uiteindelijk zal een mac gebruiker je meestal de macbook aanraden en de windows gebruiker meestal een gewone laptop ;) Het beste is om eens naar een winkel te gaan waar je de macbook eens uitgebreid kan testen (switch, easyware, mediamarkt hebben allen demo toestellen staan, voor Nederland weet ik het niet zo :D). Zo kan je zien of het je bevalt en of je eraan zal kunnen wennen.
Het is ook sterk afhankelijk waarvoor je hem zal gaan gebruiken. Als je vaak windows only toepassingen zal nodig hebben (games, CAD progs, ...) is het misschien een beter idee om naar windows te grijpen.

Toelly
10 September 2009, 21:25
Het is ook sterk afhankelijk waarvoor je hem zal gaan gebruiken. Als je vaak windows only toepassingen zal nodig hebben (games, CAD progs, ...) is het misschien een beter idee om naar windows te grijpen.

Inderdaad, ik weet niet of gamen belangrijk voor je is, maar gamen en Mac gaan niet echt samen.

carl
10 September 2009, 21:26
Bwa, je kan gewoon windows installeren dervoor, maar de GPU in de macbook is niet al te denderend voor games (het draait wel, maar niet de nieuwste zaken en ook niet op max detail enzo).

MartijnVDD
11 September 2009, 17:07
Ik heb een broer die informatica studeert en ik weet dat hij op zijn laptop zowel Windows als Ubuntu heeft staan. Desnoods kan hij voor mij hetzelfde doen, maar dan met Mac en Windows.

Het is een vraagje op lange termijn trouwens, ik verwacht pas een laptop te krijgen als ik afgestudeerd ben op het middelbaar.