Volledige versie bekijken : aankoop reflexcamera



juleken
11 September 2009, 18:55
hallo wie kan mij een beetje helpen ,ik heb een foto toestel nikon coolpix 7900 en zou me graag een digitaal reflexcamera kopen omdat ik vind dat je met zulke toestellen foto's kunt vastleggen wat ik met de mijne nu kan (bv :soms is het onderwerp al weg omdat het wat lang duurt voor hij de foto neemt )maar ik heb de mogelijkheid om 4 reflexcamera 's te kopen omdat die weg moeten wegens nieuwe toestellen.nikon D60 335€,sony A200 355€ ,sony A300 400€ ,olympus E420 435€ .ik weet ondertussen in de enen ziet een beeldstabilisator en de andere niet,en in de olympus 2 lenzen 70 mm en de andere 150mm.wie kan mij zeggen neem dit of pas op voor dat of die is goed genoeg voor een fotoken te trekken.

peenif
12 September 2009, 09:22
Wegens wat tijdsgebrek nu een ietwat kort antwoord juleken.
De nikon D6O krijgt zowel op Dpreview als op LetGoDigital de beoordeling Uitmuntend - hou er bij deze echter rekening mee dat de body niet voorzien is van een scherpstelmotor en je dus afhankelijk bent van objectieven met een ingebouwde scherpstelmotor, dit is echter bij de meeste lenzen het geval en dus niet echt een probleem. Voor die prijs een echt koopje (het is en blijft Nikon hé) en werkelijk een prachtige instap DSLR.

Ook de Olympus E420 krijgt op LetsGoDigital de waardering 'uitmuntend' - niet op Dpreview echter, daar ietsje minder dan uitmuntend. Blijft natuurlijk die lenzen, 70mm is een korte tele, 150 reeds een behoorlijke tele op een cropcamera. Dit lijken me dan ook geen kitlenzen want dan zou je er nog een standaardzoom moeten bijkopen wat me onwaarschijnlijk lijkt. Toch beter eens heel goed die lenzen bekijken en de specificaties goed noteren (welk merk? Zuico, Sigma, Panasonic...en alle cijfers die erop staan) dan kunnen we ook eens die lenzen en hun kwaliteiten bekijken, voor 435 Euro de camera en de lenzen is dit dan zeker de moeite als het geen prutslenzen zijn ;).

De sony A300 heeft enkel de Live view en een uitklapbaar LCDscherm in meer dan de A2OO en geeft ook veel waar voor zijn geld maar net als de Olympus net niet uitmuntend op Dpreview - het zal moeilijk voor je worden om de knoop door te hakken denk ik.

Hier juleken kan je de uitgebreide besprekingen van de Nikon D6O, Sony A200 en de Olympus E420 nalezen (helaas in het engels) :
http://www.dpreview.com/reviews/specs.asp

juleken
13 September 2009, 12:52
bedankt voor de reactie ,en zoals je schreef moeilijk om de knoop door te hakken .Maar een beeldstabilisator de ene zit in de body en de andere in de lens,maar aangezien je een reflexcamera hebt speelt dit toch zo geen rol voor een amateurke zoals ik die maar af en toe met de gelegenheid een goede shoot wilt trekken of ben ik verkeerd.ik ben zo een beetje voor nikon omdat zo een merk is die veel reclame maakt ,maar ja .en langs de andere kant die olympus omdat je 2 lenzen hebt van zuiko 14-42mm 1:3,5-5,6 en 40-150mm 1:4,0-5,6

monne
14 September 2009, 00:04
Hangt ervan af, hoe vast je hand is en welke lenzen je gebruikt, ik vind die beeldstabilisatie vaak geen overbodige luxe, zeker als je wat grotere en zwaardere gebruikt,ze kan in de lens zitten of in de body,
zoals peenif ook zei, de lenzen ..... kunnen mee helpen om je keuze te bepalen.
Welke krijg je bij die Nikon bij ?

Ikzelf ben fan van Canon, maar moest ik kiezen uit dit lijstje zou ik persoonlijk voor Nikon gaan.

Nu wat betreft snel een beeld vastleggen dat gaat met een reflexcamara niet sneller hoor integendeel of je moet een super snelle lens kopen (lees heel dure)

peenif
14 September 2009, 01:12
1. De Nikon D6O kitlens is normaal de 18-55 VR (Vibratie Reductie) dus met beeldstabilisatie in de lens en ingebouwde scherpstelmotor (SWM) en behoort tot de standaardzoomlenzen .

2.@ monne "quote : ...niet sneller hoor integendeel of je moet een supersnelle lens kopen...unquote"

-Dit is een foutieve bewering, een supersnelle lens laat je niet toe sneller een beeld vast te leggen, je kan met een supersnel objectief met manuele focus bv. wel enige tijd bezig zijn om een opname te maken.

-De snelheid van een lens heeft te maken met het grootst mogelijke diafragma - dit wordt aangeduid in het F-getal - hoe groter het F-getal hoe kleiner het diafragma - hoe kleiner het F-getal hoe groter het diafragma. F/1.8 is dus een grotere diafragmaopening dan F/4 op zijn beurt groter dan F/8 enz.

-Door een groter diafragma kan meer licht naar binnen dan door een klein diafragma waardoor de fotograaf kortere belichtingstijden (= snellere sluitertijden en vandaar dus de naam snelle lens) kan gebruiken en dit zeker in situaties met weinig licht met als gevolg minder kans op bewegingsonscherpte.

-Een Nikon of Canon 50mm F1.8, die al behoorlijk snelle standaardlenzen zijn, kosten zo rond de 110 Euro. Naargelang de focuslengte worden die vanaf 1.8 (1.4 - 1.2) duurder tot heel prijzig.

-De snelste lens ooit gefabriceerd was een Carl Zeiss 50mm F0.7 - voor Nikon een 35mm F0.9

juleken
14 September 2009, 19:19
bedankt allemaal voor de reactie's maar ben al te laat ,ze zijn alle 4 weg en degene die ik ging kopen nikon D60 voor mijn neus juist weg .ik zal eventjes wachten op een nieuwe lading.

peenif
15 September 2009, 07:49
Spijtig - als je zulke aanbiedingen zie staan best niet te lang twijfelen dus hé ;)

monne
15 September 2009, 16:14
Bedankt Peenif voor de toelichting.