Volledige versie bekijken : Is kleurenblindheid binnenkort te genezen?



Obsessed
18 September 2009, 12:26
Een stel Amerikaanse wetenschappers zijn er in geslaagd een virus te ontwikkelen dat mogelijk kleurenblindheid zal genezen.
Het virus zou de cellen in het zichtvermogen kunnen herstellen.

Gemiddeld 1 op de 12 mannen en 1 op de 200 vrouwen wereldwijd zijn kleurenblind.
Goed nieuws voor hen vanuit de universiteiten van Washington en Florida.
Een aangepast virus zou het vermogen van de lichtgevoelige cellen binnen het visuele waarnemingscentrum herstellen.

Voor het experiment werden twee kleurenblinde apen geïnjecteerd met het virus.
Beide proefdieren bleken reeds na 24 uur genezen te zijn.
De techniek zou ook moeten werken bij de mens, aldus de betrokken wetenschappers.
Men hoopt snel met klinische tests van start te kunnen gaan.

(Bron: Het Laatste Nieuws)

Sarana
18 September 2009, 14:09
Waw, dat is wel een fantastische ontdekking.
Hopelijk vinden ze ook zo een virus dat totale blindheid kan herstellen.
Dat zou heel wat licht in de duisternis brengen.

compuchrisje
18 September 2009, 17:20
Een virus... en wat als dat beestje uitgewerkt is? Heb een tante die jaren heeft kunnen verbergen dat ze kleurenblind is (groen-rood). Nu wij dat weten, kiezen we onze geschenkjes meestal in functie van die kleine afwijking, zodat alles er niet blauw of grijs uitziet voor haar.
Moest er voor blinden ook iets gevonden worden... 't zou héél wat witte stokken uitsparen.

Fakke_Berto
18 September 2009, 20:44
Waw, dat is wel een fantastische ontdekking.
Hopelijk vinden ze ook zo een virus dat totale blindheid kan herstellen.
Dat zou heel wat licht in de duisternis brengen.
Die krijgt gegarandeerd de nobelprijs toegekend.

Obsessed
20 September 2009, 14:21
Als dit "virus" inderdaad het vermogen van de lichtgevoelige cellen kan herstellen, dan is er waarschijnlijk ook kans op dat een aantal gevallen van blindheid hier baat bij hebben ;)

Fakke_Berto
20 September 2009, 18:31
Als dit "virus" inderdaad het vermogen van de lichtgevoelige cellen kan herstellen, dan is er waarschijnlijk ook kans op dat een aantal gevallen van blindheid hier baat bij hebben ;)
Stel je voor. Dat zou pas een echte doorbraak zijn. Varianten van dit virus zouden eventueel anderen cellen kunnen herstellen en daardoor andere aandoeningen kunnen genezen. Een nieuw tijdperk in de geneeskunde breekt misschien aan.

carl
22 September 2009, 22:17
Nu ja, er zijn veel varianten van (kleuren)blindheid. Die kan ook komen door zenuwscshade, hersenletsel, ... waar dit virus dan weer niets tegen doet :)
Maar het is wel een fijne ontdekking.


Stel je voor. Dat zou pas een echte doorbraak zijn. Varianten van dit virus zouden eventueel anderen cellen kunnen herstellen
Dat is eigenlijk oud nieuws :D Met stamcellen is het min of meer mogelijk om bijna eender welke lichaamscel opnieuw te construeren, maar veel onderzoek is daar nog in vereist (en wordt tegengewerkt door een stel stijfkoppen, maar das een andere discussie ;))

dannyma
23 September 2009, 19:27
Ik zou heel gelukkig zijn moest dit mogelijk zijn want ik ben kleurenblind :eek:.

Obsessed
23 September 2009, 20:11
Ik zou heel gelukkig zijn moest dit mogelijk zijn want ik ben kleurenblind :eek:.
Eén van de zovelen Danny ;)

dannyma
25 September 2009, 12:42
Wanneer ben ik te weten gekomen wel in school toen we met ze allen naam vergeten moesten gaan en lieten ze boekje zien waar alle kleurtjes door elkaar staan en daar in verborgen zaten letters of cijfers en toen wist ik dat ik het had en ook later in mijn legerdienst maar nog andere problemen die mijn lichaam geeft niet afgekeurd maar wel lichte dienst gehad in brussel ;).

azziplekkus
1 October 2009, 22:57
Die 1 op de 12 is zwaar overdreven, aangezien daar ook vele andere handicaps inzitten (zoals daltonisme enz.)

Maarja, dti zou wel voor veel mensen een geschenk van god zijn :D