Volledige versie bekijken : Aluminiumfolie als koeloplossing?



Euroke0
21 September 2009, 10:39
Hey Iedereen,

Door de aanhoudende (te) hoge temperaturen van mijn laptops gpu en de vind ik persoonlijk slecht gekozen koeloplossing (een blokje staal met daarop de heatpipes in koper), had ik gedacht om met aluminiumfolie een beter geleidende oplossing te maken. (rond het blokje doen, maken dat alles goed plat is en de aluminiumfolie in contact zetten met de heatpipe). Waarom aluminuimfolie, de warmtegeleidingswaarde van koper zit rond de 300, die van metaal op 20-50 en die van aluminiumfolie 200. Nu is mijn vraag, is aluminuimfolie niet te dun (in het zicht van verbranden ofzo) en laat het geen schadelijke residu (roest oid) achter?

Ik hoor jullie graag

Mvg Kristof

DriesCORE
5 October 2009, 10:42
Aluminium folie is zeer effectief, maar rondom de folie kan de temperatuur oplopen tot zeer hoge temperaturen. Ik heb dit zelf nog niet getest, maar het kan je draadjes verbranden. Je moet maar eens testen...
Steek een lucifer aan en houd hem onder de folie, als je aan de folie komt, bestaat de kans dat je brand wonden krijgt, maar het koelt binnen 1-2 seconden terug af naar de gemiddelde kamertemperatuur.

Euroke0
5 October 2009, 10:55
Driescore,

Er zijn geen draadjes in het spel bij deze situatie, de folie zou rechtstreeks op de "chip" komen, rond het koelblokje, tot tegen de heatpipe. Maar je redenering volgende, zou k dan mijn chip kunnen frituren?

Bedankt voor de reactie :-)

Mvg Kristof

DriesCORE
5 October 2009, 10:56
Driescore,

Er zijn geen draadjes in het spel bij deze situatie, de folie zou rechtstreeks op de "chip" komen, rond het koelblokje, tot tegen de heatpipe. Maar je redenering volgende, zou k dan mijn chip kunnen frituren?

Bedankt voor de reactie :-)

Mvg Kristof

Aangezien je je chip er de hele tijd onderhoud, kan je folie een zodanig hoge temperatuur oplopen, dat deze kans wel bestaat...

Edit:
Even voor de duidelijkheid:
Als ben je van plan enkel maar de folie te gebruiken? Of wil je én folie én je koeler gebruiken?

carl
5 October 2009, 15:46
Er bestaan ook speciale koelpastas die je kan aanbrengen tussen heatsink en heatpipe/object dat moet gekoeld worden. Die zaken zijn uistekende warmtegeleiders terwijl ze geloof ik elektrische isolators zijn (wat wel een pluspunt is). Het is ook beter om de oorzaak van je problemen weg te nemen (achtergrondprocessen, stof, ...) dan te gaan oplappen ;)

Euroke0
5 October 2009, 17:51
@driescore:

Dat proberen we dus NIET lol

@carl:

Helaas de koelpasta is al vervangen geweest door betere... Ook in de achtergrondprocessen de nek omwringen zit er niet meteen een oplossing. Het probleem bij deze laptop is dat de koeloplossing die erin zit niet echt heel doeltreffend is...

Mvg Kristof

DriesCORE
5 October 2009, 17:57
@driescore:

Dat proberen we dus NIET lol

@carl:

Helaas de koelpasta is al vervangen geweest door betere... Ook in de achtergrondprocessen de nek omwringen zit er niet meteen een oplossing. Het probleem bij deze laptop is dat de koeloplossing die erin zit niet echt heel doeltreffend is...

Mvg Kristof

Ik wil even weten, heb je een koeler op je chip, en ga je die nog steeds gebruiken met de folie? :p

Euroke0
5 October 2009, 18:44
Als jij me een nieuwe laptop betaald doe ik alles :p

Mvg

azziplekkus
5 October 2009, 18:59
Voel aan je heatsink
Is deze heet? ---> Je kan aluminium folie rond de heatpipes doen, in strookjes (gaat denk ik vrij veel helpen, goed idee :)

Is deze op kamertemperatuur, of niet overdreven heet--->koelpasta gebruiken, want extra aluminiumfolie erop doen gaat niets helpen :)

Fakke_Berto
5 October 2009, 19:02
Welke laptop is het en hoe warm wordt die gpu?

Euroke0
5 October 2009, 19:04
Medion Akoya 96752, En de gpu heeft de neiging ergens rond de 95 graden uit te pieken. Gpu is trouwens gf8600m gs

Fakke_Berto
5 October 2009, 19:10
Op welke temperatuur slaat de fan op volle snelheid?

azziplekkus
5 October 2009, 19:15
ohw, srry, had slecht gelezen, wist niet dat het over een laptop ging :)

neger mijn vorig bericht :)

Euroke0
5 October 2009, 19:34
@Fakke berto:

Ik weet het niet exact, maar ik weet wel dat het VEEL te laat is, k heb echter nog geen tooltje gevonden waarmee ik het vlugger kan laten aanslaan, de gebruikelijke tooltjes werken niet

Mvg Kristof