Volledige versie bekijken : Draadloos internet



fiel
21 September 2009, 11:08
Hallo,
Wie kan me helpen bij het installeren van mijn draadloze router,Lynksys WAG200G.
Ik heb een Scarlet One-box die via Lan verbonden is met mijn Pc(Vista).
In welke volgorde en hoe moet ik tewerk gaan om alles te installeren?
Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen zodat ik draadloos internet op mijn laptop(Xp) kan krijgen?
Ik ben een absolute leek op dit gebied.
Hartelijk dank
Fiel

PeterN
21 September 2009, 12:52
De Lynksys WAG200Gis een router met ingebouwde adsl modem. volgens mij moet je de Scarlet One-box blijven gebruiken, dus eigenlijk heb je de verkeerde router. Beter zou zijn een router zonder modem, kan je hem nog wisselen?
Er is een mogelijkheid om de router toch aan te sluiten maar dan enkel als switch en AP. Je hebt dan niet het voordeel, namelijk een scheiding tussen lokaal en internet en je abonnement zal meerdere ip's moeten hebben wil je meerdere pc's aansluiten...

fiel
21 September 2009, 16:57
Beste PeterN,
mijn vorige draadloze router was een smc barricade ook met modem en heeft altijd prima gewerkt. Draadloos internet op mijn laptop was geen probleem.
Dus zou het volgens mij nu toch ook moeten lukken.
Nog suggesties?
mvg
fiel

PeterN
21 September 2009, 20:39
Er is een mogelijkheid om de router toch aan te sluiten maar dan enkel als switch en AP. Je hebt dan niet het voordeel, namelijk een scheiding tussen lokaal en internet en je abonnement zal meerdere ip's moeten hebben wil je meerdere pc's aansluiten...

Zoals ik al schreef gaat het wel maar de helft van wat je draadloze router/modem is gebruik je niet;)
Om aan te sluiten moet je dan een ethernetkabel in je Scarlet One-box pluggen en aan de andere kant in 1 van de 4 LAN poorten van de router.

Daarna moet je de router configureren omdat je draadloos wil werken. Hiervoor moet je eerst een tweede kabel van een tweede LAN poort van je router naar je pc ethernetverbinding leggen. Je kan dat niet draadloos doen want je moet eerst het draadloos instellen.
Eens de kabel in de pc steekt (en natuurlijk de router opstaat) zou je al moeten kunnen surfen op de pc via de kabel. Nu open je internet explorer en typt in de adresbalk boven het ip van je router in. Dit is standaard voor jouw router 192.168.1.1 Je komt nu op een inlogscherm van je router waar je moet inloggen. Standaard is hier de login 'admin' en ook het paswoord is 'admin' in kleine letters. Je komt nu in de settings van de router.
Eerst ga je het draadloos verbinden instellen, naderhand kan je het beveiligen als het werkt. Ga naar het tabblad 'wireless'.
Vul bij 'SSID' de naam in van je netwerk bv je naam 'fiel'.
Zorg dat er een vinkje staat bij 'Broadcast SSID', zodoende wordt deze ssid naam uitgezonden en kan je deze zien als je naderhand naar beschikbare draadloze netwerken op je pc gaat zoeken.
Bij wireless netwerk mode kies je mixed zodat het draadloze aan staat en je met alle soorten verbinding kan maken.
Sla de instellingen op.
Nu is het mss ook slim om al je router paswoord te veranderen want iedereen weet dat het standaard paswoord 'admin' is. Ga hiervoor naar het tabblad administration/management en verander daar het default paswoord admin. Onthou dit paswoord wel want je zal het nodig hebben als je terug aanlogged op de router om de settings te wijzigen.

Sla alles op en probeer.
Trek de kabel uit de laptop. Zoek met het bijgeleverde programma van je pc naar 'beschikbare draadloze netwerken'. Hier moet de ssid die je daarnet hebt ingevuld bijstaan. Dubbel klik erop en normaal heb je verbinding en kan je surfen.
Als alles lukt moet je enkel daarna nog uw draadloos netwerk beveiligen zodat geburen er niet op kunnen surfen ;)

Succes (y)

fiel
22 September 2009, 13:27
Hallo PerterN,

Ik heb je richtlijnen proberen uit te voeren.
-ethernetkabel van de scarletbox naar 1 van 4 lanpoorten van de router
-2de kabel van lanpoort router naar pc
-router en pc opgestart
-http://192.168.1.1
-krijg dan de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden
-vervolg van jouw werkwijze dus niet kunnen uitvoeren

Ik heb vervolgens de router gereset (resetknop en spanning van de router gehaald. Vervolgens opnieuw begonnen vanaf stap1,zonder resultaat.
Ik blijf de melding krijgen dat er geen verbinding gemaakt kan worden.

Verbinding met scarletbox(dus zonder router ertussen werkt perfect).

Doe ik iets verkeerd of zijn er nog andere mogelijkheden om de router toch aan de praat te krijgen?

Ik zou dat draadloos internet toch zo vlug mogelijk aan de praat willen krijgen daar mijn dochter het nodig heeft voor haar studies.

Als je nog andere suggesties of mogelijkheden ziet hoor ik het wel.

mvg
fiel

carl
22 September 2009, 16:10
Probeer eerst om je router te configureren zonder de scarlet box aangesloten;
je stopt de router in het stopcontact, lan kabel van de pc naar een lan poort op de router.
Vervolgens heb je het IP van de router nodig:
(192.168.1.1 is zeker het proberen eerst waard aangezien dit vrij standaard is)
start>uitvoeren>"cmd" intikken zonder aanhalingstekens > enter
"ipconfig"> enter
bij de juiste netwerkadapter (ethernet/LAN, NIET wireless) moet je het IP van de standaard gateway hebben, dat is het IP van de router.
vervolgens ga je naar volgende 'web'pagina: http://IP_VAN_DE_ROUTER (waarbij je het IP invult ;))
Dan is het nu zaak om je router zo in te stellen dat ie als acces point werkt. Schakel daartoe DHCP uit, beveilig je netwerk (grijp terug naar de handleiding van de router als je dit niet meteen vindt).
De laatste stap is dan het aansluiten van je scarlet modem in een andere lan poort op de router.

fiel
24 September 2009, 09:49
Bedankt PeterN en Carl.
Sorry voor het laattijdig reageren,het is me dankzij jullie richtlijnen
gelukt om een draadloze verbinding tot stand te brengen.
Nogmaals dank
mvg
fiel