Volledige versie bekijken : Aanschaf Mac



PeterN
23 September 2009, 16:17
Deze keer eens wat vraagjes van mij over materie waar ik niks van af weet, namelijk Apple en Mac os:

Mijn dochter studeert sinds kort verder voor 'Grafisch Design'. Hiervoor heeft ze een Apple nodig. Tot nu hebben we nog niet uitgemaakt als het een laptop of desktop zal worden. Daar ik niks van Apple af weet toch enkele vragen voor ik de aankoop doe.

HARDWARE
- Bij windows pc's heb je bv quad cores tegen 3GHz met een sterke ATI graka, terwijl je die in laptops niet terug vindt. Is de veronderstelling juist dat ook bij Apple de laptops trager zijn en grafisch minder sterk dan een desktop?
- Mac's zijn vooral bekend voor hun grafische kwaliteiten. Toch zie ik in deze Appel's maar gewone cpu's en graka's zitten. Haalt een Apple dan meer uit de hardware dan windows of hoe zit dat?
- Veronderstel dat ze moet beslissen voor een laptop daar ze die nodig heeft tijdens school. Groter dan 15'' is te groot om iedere dag op en af te nemen. Maar thuis zou een grootscherm wel voordeel hebben. Kan men eender welk groot scherm aansluiten?
- Ik heb al eens gekeken bij Apple maar de keuze is niet al te groot tov windows pc's. Zijn er Apple's bij die je beter niet koopt of juist wel want heb wel al berichtjes gezien over oververhitting, sata 6g problemen etc.

SOFTWARE
- Ik veronderstel dat de pc's nu de laatste OS hebben: Snow Leopard? Werkt dat ook met updates zoals Windows?
- Hoe zit het met Antivirus en spyware beveiliging? Ik heb betalende AVG voor 3 pc's, maar AVG werkt niet op Mac?
- Tekstverwerker zoals office, zip, pdf reader/writer en andere soft. Moet dat allemaal extra worden aangekocht of zit dat mee in het OS of als paket bij je pc?

Mss domme vragen, maar als leek hierin wil ik toch wel wat voorbereid zijn voordat ik veel geld moet uitgeven;)

Thnx:good:

carl
23 September 2009, 16:28
HW:
-Klopt, de gpu's in pc's zijn inderdaad doorgaans krachtiger
- Het gaat meer om de interface en hoe het OS omgaat met bepaalde zaken; ik kan men macbook hdd tot op de kb vol zetten zonder vertraging op te merken, hetzelfde geldt voor het RAM. Voor photoshop en toestand heb je denk ik niet echt teveel GPU nodig.
- Je kan eender welk scherm aansluiten mits je een mini displayport naar DVI/VGA/dual link dvi koopt. Die kosten 29,29 en 79 euro. De macbook ondersteunt officieel tot 1920 1200, terwijl de macbook pro tot 25XX XXXX gaat.
- Je moet de pc kopen die je nodig hebt, dat is bij apple vrij duidelijk ten opzichte van pc's ;) Specifieke problemen zullen er bij alle systemen zijn. Ik heb bijvoorbeeld soms last van vastlopers bij het ontwaken uit slaapstand

SW:
- updates komen via apple software update; updates voor het systeem, alle drivers, het OS en apple software (met sommige uitzonderingen). Net zoals windows live dus.
- Snow leopard is gratis voor alle macs aangekocht vanaf X juli 2009 ;)
- Ik gebruik geen antivirus/firewall op mac :) maar er zit een ingebouwde firewall in osx, ik weet niet hoe goed die is aangezien hij uit staat.
- Tekstverwerker zit erin, vergelijkbaar bij wordpad (textedit is de naam). Preview voorziet wel een groot aantal zaken (PDF, txt, ... ) maar dat is puur als preview (zoals de naam het zegt). Voor de rest heb je de keuze tussen office 2008 (microsoft) of iWork (apple).

Domme vragen bestaan (bijna) niet :lol: dus vraag maar weg

Snakey
23 September 2009, 17:28
De oudere reeks macbook pros werden inderdaad soms heel warm. Er zitten bijna geen roosters waar de lucht naar buiten kan, enkel achteraan, maar ik betwijfel het of dit zeer goed werkt (het scharnier van het scherm zit er half voor).
Maar de nieuwere versies hebben een ander design, dus misschien dat die er beter tegen kunnen.

Dat S-ATA probleem was gewoon een bug en werd verholpen via een software update.

Bij de CS4 versie van photoshop wordt er wel meer gebruik gemaakt van de grafische kaart, maar ook mijn laptop kan die aan (van september 2007).
Voor photoshop zullen ze zeker meer dan genoeg kracht hebben, dit geldt ook voor het overgrote deel van alle andere laptops

De ingebouwde firewall is simpel maar doet z'n werk, verwacht er niet van om geavanceerde access policies op in te stellen, je kan er wel per programma toegang verlenen of weigeren, een beetje zoals de Windows Firewall.

Een antivirus kan je gebruiken, noodzakelijk is het voorlopig nog niet, maar dit blijft discutabel. De meeste malware/virussen zijn vaak proof of concepts, er is denk ik wel 1 gevaarlijke bij (werd voor het eerst verspreidt bij illegale iWork versies)


Bij een nieuwe mac(book) krijg je ook iLife (fotobeheerprogramma, videobewerkprogramma, dvd authoringsprogramma, websiteprogramma & muziekbewerkingsprogramma)

Zaken zoals office zitten er dus niet bij, maar je kan ook evengoed openoffice gebruiken, want persoonlijk vind ik microsoft office for mac een sloom ding en qua opties is het bijlange niet zo uitgebreid als Office 2007.

iWork is ook goed voor de niet veeleisende gebruiker, het bevat een prima tekstverwerker/DTP publishing tool als vervanger voor Word & Publisher en ook nog een zeer degelijk presentatieprogramma, Numbers zelf is nog niet zo uitgebreid als Excel.
Hoe dan ook, software is een beetje ondergeschikt, want je kan er evengoed Windows naast zetten.


Het zijn trouwens vooral designers die een voorkeur hebben aan een mac, de mac zelf heeft niet veel te maken met betere grafische resultaten.

De grote reden voor een mac is dus natuurlijk persoonlijke voorkeur, want op software vlak heb je meestal een equivalent op een gewone pc. Het is pas als je werkt in de muziekbranche, je een aantal softwarepakketten nodig kan hebben dat je enkel kan gebruiken op een mac.

PeterN
23 September 2009, 18:49
De dochter had ik opdracht gegeven om vandaag ook op school navraag te doen bij de leraars en ze is net terug:

Voorkeur wordt dus zoals verwacht aan Appel gegeven. De lessen en curssusen zijn ook aangepast aan het werken met Apple Mac en niet Pc Windows. De dingen die ze gaan zien gedurende de 4 jaar opleiding is: html, dreamweaver, flash, premiere, aftereffects, illustrator, indesign, painter, photoshop en rhino.
De voorkeur werd door de leraar gegeven aan een desktop vanwege het grotere scherm en krachtiger. Een laptop blijkt niet nodig te zijn. De school, vanaf dit jaar in een volledig nieuw gebouw, beschikt over een desktop Apple voor iedere leerling tijdens de les. Met een PassportHD (op usb) of een grote usb-stick wordt het werk op en af school/thuis meegenomen.

We gaan dus voor een desktop dan samen met een passport hd van WD. De keus is dus al een stuk kleiner nu;) Met bovenstaande programma's zal het wel mogelijk zijn eender welk desktop type te nemen?
Een andere opmerking die werd gemaakt is dat een tekentablet geen must is maar wel aangewezen. Zijn deze standaard of ook specifiek voor Apple?

carl
23 September 2009, 18:56
Met tekentabletjes heb ik geen ervaring, maar over het andere gedeelte;

Gaat je dochter op kot zitten of wordt het pendelen ? Persoonlijk vind ik het toch fijner om een laptop te hebben. Ten eerste moet je dat gedoe niet doen met usb drives en al, en ten tweede heb je een laptop (handig om ergens mee te nemen enzo). Soit, wat uw dochter nodig heeft weet ik niet :D
Al die software bestaan idd mac ports voor (op rhino en painter na zijn het allemaal adobe progs en adobe besteedt heel veel aandacht aan zen mac ports). Hopelijk wordt wel een licentie voorzien want opgenoemde software is allesbehalve goedkoop ... (je kijkt dan aan tegen de adobe master collection + painter + rhino ...)

PeterN
23 September 2009, 19:05
We wonen slechts 5 km van de school dus op dat vlak heb ik het wel getroffen :D
Kwa licenties wordt alles waarschijnlijk via school geregeld. Ik veronderstel een studenten versie tegen verminderde prijs, of beter, dat hoop ik. Het is ook zo dat dit alles verspreid is over 4 jaar, gelukkig niet alles tegelijk :p

carl
23 September 2009, 19:15
Dan is een desktop misschien beter inderdaad. Het is wel zo dat een groot scherm een fel voordeel kan zijn. Maar een laptop heeft eigenlijk ook zijn voordelen.
Qua desktop zit je eigenlijk te kijken naar mac pro, mac mini of imac. Elk hebben hun eigen voor en nadelen:

mac pro
+krachtpatser
+goed upgradebaar
+extern scherm
- gat in je portefeuille :D

mac mini (eigenlijk een macbook pro 13 in een doos gestoken)
+ klein
+ extern scherm
+ goedkoop
- geen upgrademogelijkheden

imac
+krachtig
+mooie prijs
- scherm kapot = probleem
- beperkte upgrades

PeterN
25 September 2009, 23:27
Mag een slotje op;)
Ter info, ze heeft een imac 24'' 2,94GHz genomen en pa heeft mogen betalen :s