Volledige versie bekijken : Verborgen Dualboot?



butskristof
27 September 2009, 11:43
Beste,

zou het mogelijk zijn een soort van 'verborgen' dualboot te maken bv.:
Als ik de pc opstart, start gewoon mijn Win XP Home op, en als dan een een bepaald programma klik, dat dan mijn pc zichzelf afsluit en bv. Ubuntu opstart?
Dit zou handig zijn zodat mijn ouders geen last hebben van die Ubuntu die er dan op zou staan.
Ik weet hoe je een gewone dualboot maakt, maar dit soort is me totaal onbekend. Ik weet dat ik ook virtuele machines zoal VirtualBox kan gebruiken maar dit staat me toch niet zo hard aan omdat er dan altijd maar een deel van mijn geheugen/harde schijf/... kan gebruikt worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

PS: als dit topic verkeerd staat, excuseer me dan want ik wist niet goed waar ik het eigenlijk best neerzette.

Jelle
27 September 2009, 17:41
Ik ken niet meteen bootloaders die op die manier werken. Het moet zeker wel mogelijk zijn, want het is in feite gewoon de bootvolgorde veranderen.

Maar wat is er zo fout met Grub, de standaard bootloader van Ubuntu? Daar zullen je ouders ook niet veel van merken. Hij toont 10 seconden lang alle os'en en start dan standaard Ubuntu op (tenzij je met de pijltjestoetsen een ander os selecteert). Die 10 seconden kan je lager zetten zodat het amper opvalt en je kan Windows als standaard os zetten. Dat is allemaal in te stellen in /boot/grub/menu.lst :)

Passant
27 September 2009, 17:54
Je kan GRUB ook instellen dat op er op een toets gedrukt moet worden om de lijst met besturingssystemen te zien. De wachttijd van x seconden behoud je natuurlijk wel, een voorbeeld is hier (http://www.labtestproject.com/files/linuse/images/f6-grub/001_grub_screenshot.png) te vinden.

butskristof
28 September 2009, 10:54
Iedereen,
van harte bedankt. De Ubuntu die ik wilde installeren was eigenlijk niet voor mij maar voor een kameraad. Deze heeft gisteren op zolder nog een andere pc die vlot de laatste Ubuntu kan draaien dus de dualboot is niet meer nodig.
Vriendelijk bedankt,
Kristof.

Baloeke
28 September 2009, 23:08
Handig dat er op zolder een voorraad staat :lol:. Probleem is blijkbaar opgelost, dus gaat deze op slot :)