Volledige versie bekijken : Ubuntu verwijderen



Tiwaz
29 September 2009, 18:41
Hallo, ik had een dual boot met xp en ubuntu, en nu zou ik ubuntu willen verwijderen omdat ik het eigelijk tog nie gebruik.
Ik had al gelezen dat je de herstel console van winxp moet openen en dan fixboot en fixmbr moet intypen. En later de partities van linux formateren.
Nu is mijn vraag: Hoe open ik de herstelconsole, want ik starte de computer op met de cd erin, toen zei hij, leg de HP Restore Plus! cd in het laatje, daarna moest ik weer de cd van xp er in leggen. Later kwam ik uit op een volledig blauw scherm waar links vanboven stond, Windows Setup en helemaal vanonder een balkje waar tekst verscheen. Nu dacht ik dat die xp opnieuw aan het installeren was dus heb ik het maar afgezet.
Hoe moet ik dan in de herstelconsole komen?
Kan iemand me da heel precies uitlegge?

Groetjes

Snakey
29 September 2009, 19:43
Als je bij dit venster komt:
http://www.minatica.be/tutorials/captured4_0K6.jpg
Kies je voor R
En dan kom je in de herstelconsole.
Daarna kan je via windows de partitie(s) die ubuntu gebruikt verwijderen

Passant
29 September 2009, 19:47
De commando's fixboot C: en fixmbr dienen om de Windows bootloader terug op zijn plaats te zetten. De Recovery Console start je door wanneer je vanaf de Windows XP cd start, voor herstellen te kiezen. Ik weet niet welke tutorial je volgt, maar alles staat ook hier (http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering) beschreven op de wiki van Ubuntu zelf.

Tiwaz
30 September 2009, 07:50
Snakey,

ik krijg dat scherm niet? Ik krijg een blauw scherm waar vanboven 'Windows setup' staat en vanonder een witte balk waar staat: 'bestanden laden' gevolgd daar alle bestanden die geladen worden, maar daar staan ook dingen tussen van de kernel enzo dus denk ik dat die windows opnieuw wil installeren en dan stop ik er mee.

carl
30 September 2009, 09:04
Nee, om op dat scherm terecht te komen moet hij idd een hoop bestanden laden. Indien je met een recovery CD werkt is het wel niet zeker of het zal gaan ...
Volgens mij kan je dit gewoon doodleuk vanuit een command promt in windows zelf doen hoor ;) bespaart je de moeite.
Als je niet perse harde schijfruimte nodig hebt kan je ook je grub config file instellen dat hij standaard in windows start na 0 seconden, en dan met gparted de linux partitie zo klein mogelijk maken.

butskristof
30 September 2009, 13:26
Zoals Carl zegt,
moet het setup van windows eerst een hoop bestanden laden voor hij da scherm kan weergeven, als je deze bestanden laat laden, kom je na een tijdje vanzelf op dat scherm.
Grtn,
Kristof

Mike
30 September 2009, 21:39
De CD van XP doet sowieso niks zonder de uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker.
Er is altijd een bevestiging zoals Wilt u deze partitie werkelijke formatteren? Klik j. of iets in die trant.

Tiwaz
4 November 2009, 20:31
fixboot C: lukte goed, maar toen ik fixmbr intypte kwam er een waarschuwing te staan dat de mrb niet bestaat of zoiets en dat als ik door zou gaan , misschien de partitietabellen beschadigt zouden raken en van die dingen! Ik ben dus niet doorgegaan!
Wa moet ik nu doen?

En als al de 2 opdrachten gelukt zijn, moet de computer dan gewoon terug af- en opgezet worden? Want nadat ik fixmbr geweizigd had, kon ik opnieuw iets intypen , en toen heb ik maar terug gewoon op de uitknop van mijn computer geduwd!

Snakey
5 November 2009, 00:38
Dat is normaal dat hij eerst deze waarschuwing geeft als je fixmbr uitvoert, met fixmbr wijzig je de partitietabel en het zet de master boot record terug.

Tiwaz
5 November 2009, 11:19
ah dus dan mag ik gewoon op enter drukken, zonder gevaar?
en dan gewoon de pc terug opstarten?

slijkdabberke
17 November 2009, 23:26
ja heb ik van de week ook nog moeten toepassen
nadien was alleen nog xp te starten
zonder grub