Volledige versie bekijken : Nieuwe HDD, maar welke?



gordini
4 October 2009, 09:21
Gisteren heeft m'n HDD van de desktop het begeven.
Ik ben dus opzoek naar een nieuwe.

Opslagcapaciteit is geen must, snelheid daarintegen wel.

Welke SATA raden jullie aan, of waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Het is ondertussen de 3de al die de geest geeft, op 2 jaar tijd.
Iets wat ik met mijn vorige pc's met IDE-schijven niet zo frequent heb voorgehad.

De gesneuvelden liggen hier nog ale 3
Seagate Barracuda 320G 7200RPM (originele vd pc)
Western Digital Raptor 150GB 10000RPM
Hitachi Deskstar 82GB 7200RPM (2de hands, en heeft welgeteld 3 dagen gewerkt :damn:)

peenif
4 October 2009, 10:11
En geen garantie? Of heeft U daar nooit naar gevraagd?

gordini
4 October 2009, 10:42
Garantie is verstreken, na 2 jaar. De originele heb ik nooit laten vervangen, omdat die 10000RPM erin zit van bij de aankoop.
Was mijn eerste upgrade, tezamen metr meer geheugen.
Die van 80GB heb ik pas enkele weken geleden gekocht, E-bay, ...

Maar nu heb ik geen meer... en ook geen garantie

Passant
4 October 2009, 11:06
Ik heb zelf een Western Digital schijf uit 2005 die me nog geen problemen gegeven heeft. Op de Caviar Black (http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=733) krijg je bovendien nog eens 5 jaar garantie, waardoor ik die zou aanraden. In de mid-range en high-end configuraties van minatica zit trouwens een Samsung harde schijf die ook 32MB cache heeft, maar wel goedkoper is. Gezien er in veel PC's een Samsung schijf beland, veronderstel ik dat die ook wel goed hun werk zal doen, maar ik heb er nog geen ervaring mee.

azziplekkus
4 October 2009, 12:30
Als die kapote HDD's nog draaien wil ik ze wel hebben als je ze toch gaat wegdoen :) (wil er zelfs nog iets voor geven evt )

g_man
4 October 2009, 14:22
Als je op zoek bent naar snelheid -->Solid State Disk ipv HDD :)

Fakke_Berto
4 October 2009, 20:01
Wel eigenaardig dat er zoveel sneuvelen. Spanningspieken of iets aan de hand met je voeding?

DriesCORE
5 October 2009, 12:03
Ga op zoek naar de beste in prijs/kwaliteit, ga ook na bij je verkoper welke hij je aanraad...

gordini
6 October 2009, 01:38
Nou, na 14 winkels afgegaan te zijn, eindelijk eentje gevonden die open was op maandag. :angry:

Gouden tip, open een pc-winkel, en maak dat je OPEN BENT OP MAANDAG!!!!

De goedkoopste seagate uit de stock meegenomen.
Seagate 3.5" Internal Harddrive Barracuda 7200.11 - 320 GB - SATA II - 32 MB - 7200 rpm
Voor 49 euro kan ik ze zelf niet maken. (als je de prijs van een ei ziet in de winkel, daar kan ik ze zelf ook niet voor leggen)

Voorlopig moet die het maar doen, maar die solid state drive heeft mij wel getrigerd.
Eigenlijk al vanaf de eerste keer dat ik erover hoorde, maar toen was dat ding nog pokke duur, en veel te klein.
Nu heb je een 64GB aan 177euro. Ja, da's nog veel geld, maar toch al binnen handbereik van de gewone werkman.
Van de week eens mijn licht opsteken in die shop en wat meer info opvragen.
Compatibiliteit en zo, want het zijn allemaal 2,5" drives.
Er zijn wel adapters, dus dat zal wel geen (wel of geen??) probleem zijn. :cool:

Kiep in totsj

;) Gordini ;)

azziplekkus
6 October 2009, 17:49
49 voor 320 vind ik eigenlijk vrij veel :)

Tegenwoordig heb je voor 60 euro al een terra :)
Dat is maar een paar euries meer, en je hebt 3 keer zoveel opslag ruimte :)

gordini
6 October 2009, 23:49
Die kost mij dan meer, voor opslagcapaciteit die ik toch niet benut, aangezien die C-schijf alleen voor Windows en programma's dient. Alle data staat op een NAS.