Volledige versie bekijken : Een brug teveel?



Dopey
14 October 2009, 20:21
Tegenwoordig kan je je tv niet meer opzetten of je hoort de naam "Lange Wapper" wel vallen, dus reden genoeg om eens te polsen bij onze leden of zij voor of tegen zijn :D Voor velen zal dit mss de ver van mijn bed show zijn, maar ik denk dat een groot deel van ons regelmatig mee staat aan te schuiven op de Ring rond Antwerpen. Voor diegenen die de laatste tijd op Mars hebben gewoond, de bedoeling van het hele project is om de Ring te ontsluiten, en het vrachtverkeer niet meer langs de Kennedytunnel te laten rijden (maar langs de tolbrug natuurlijk), en op die manier het fileprobleem op te lossen. Nobele doelstelling, maar.....velen zijn tegen. Argumenten pro en contra vliegen heen en weer en de meesten onder ons zijn ondertussen het noorden volledig kwijt. Expert A zegt voor de brug te zijn, expert B is tegen, en dat gaat zo maar door. Feit is dat de Antwerpenaren tegen 18 oktober moeten weten wat ze willen (of er dan nog rekening mee gehouden zal worden is dan weer een andere kwestie :D)
Nu wil ik het hier op Minatica voor eens en voor altijd weten: komt ze er of komt ze er niet?
http://img395.imageshack.us/img395/38/langewapper.jpg
Bron Foto:Antwerken.be (http://www.antwerken.be/)

berger
14 October 2009, 22:30
Dat is inderdaad een hele discussie de laatste tijd. Eerst zou ik willen opmerken dat velen denken dat het uitsluitend om een brug gaat. Het project van BAM, de zogenaamde Lange Wapper, is een combinatie van een brug met een tunnel. Het project start met een brug in de omgeving van het sportpaleis en het sluit aan op de ring in Zwijndrecht nadat het tracé ook door een tunnel is gegaan. De voornaamste nadelen volgens mij zijn :
- de dicht bevolkte buurt rond het sportpaleis wordt opgezadeld met een autosnelweg die 18 rijstroken breed zou zijn, zo breed als de kathedraal hoog (120 meter) volgens sommigen. BAM zegt hier zelf dat dit een probleem is.
- de brug gaat over het Eilandje en dat is een buurt in volle ontwikkeling (oude havengebouwen worden omgevormd tot lofts, het nieuwe museum MAS is vlakbij).
- en er is een stuk tunnel, niet zo lang als de voorgestelde tunnel van Arup, maar toch ... BAM zegt dat een tunnel gevaarlijk is.

Nog goed om weten is dat de Lange Wapper betalend zal zijn en allerlei andere projecten in het Antwerpse moet financieren (verlengen tramlijnen, de Singel omvormen tot een groene boulevard, heraanleggen van de kaaien, ....).

Volgens mij is er een andere oplossing en dat is de noordelijker gelegen Liefkenshoektunnel verbinden met de E17, dan is de Antwerpse Ring ook rond, maar een stuk langer. Je moet weten dat er door de Liefkenshoektunnel nu bijna geen verkeer rijdt (het kost 5 euro om er door te rijden, en de mensen staan liever een uur in de file). Maar zulke oplossing zal nooit aanvaard worden omdat de verbinding Liefkenshoek - E17 door een paar CD&V - gemeentes loopt, vandaar ....

dapi
14 October 2009, 22:38
ik rijd een keer of 20 over de antwerpse ring per dag hetgeen er het meeste verkeer is dat zijn de buitelandse vrachtwagens en waarom gewoon het is hier gratis. als men de ring of de belgische wegen betalend zou maken voor het buitelands vrachtverkeer dan zou de file zijn opgelost

compuchrisje
14 October 2009, 22:54
Dit project is al veel langer bezig, tientallen jaren en allemaal gaan ze om een soort tweede ring rond Antwerpen. Dat het nodig is, weet iedereen, maar er moet weer veel teveel worden opgeofferd. Er moet zoveel wijken voor die 'fiere Antwerpse haven'. Veel poldergrond is reeds verloren gegaan bij die kleine ring, die ergens in de tijd van de Kennedy tunnel als een vooruitgang werd bestempeld. Daarna werden nog meer vruchtbare gronden opgeofferd voor de opvang van springtij. Tegelijk werd ook werk gemaakt van uitbreidingen van de haven, dat nu zelfs nog geen einde vindt in het Deurganckdok, en waarvoor nog veel grotere stukken landbouwgrond werden opgeofferd. Antwerpen vreet zich door Vlaanderen, alles wegmaaiend wat mens en dier voorziet in wat broodnodig is.
Ondertussen zijn de basiswerken allang gebeurd, ondanks al het heen en weer gepraat, Sint-Annabos bestaat al méér dan een jaar niet meer, de manège is er anderhalf à 2 jaar terug al opgedoekt. Wat nog overbleef van 't Vliet in Zwijndrecht is ook foetsjie. Lillo, Doel, Liefkenshoek... alles op 't kerkhof en wie weet, volgen wij binnen x aantal jaren ook.
Die 'ondertussen' heeft dan ook al miljarden aan prospectie en planning gekost en al het protest dat is opgelaaid, is jaren te laat. Dus die Wapper zàl er komen ten koste en ondanks alles, gewoon al omwille van het prestige.
Ooit had ik een filmpje hierover opgeslagen voor mijn vader, die in alles zowat interesse heeft. Helaas is door een crash alles verloren gegaan en vind ik enkel dit (http://www.youtube.com/watch?v=5OknjUU-k9c)nog terug.

Vincent
15 October 2009, 09:01
Volledig eens met Berger, ik heb de Liefkenshoektunnel nog helpen aanleggen, en meerdere jaren in Antwerpen gewerkt.

Dopey
19 October 2009, 12:18
Allez, we weten het nu.....de Antwerpenaar heeft tegen gestemd....of toch niet? Feit is dat slechts 30% van de inwoners hun stem kwam uitbrengen, wat in mijn ogen dan toch weer niet erg representatief is. Eigenlijk best raar, 50000 handtekeningen verzamelen om een volksraadpleging te kunnen organiseren, en slechts 34000 mensen die komen opdagen. Voor mijn part gaan ze er mee door, en keurt de Vlaamse regering de bouwaanvraag alsnog goed....electorale paniek moeten ze hier niet hebben, de kiezer vergeet toch zeer snel (bewijs hiervan wordt elke verkiezing geleverd lol ). Ik weet één ding zeker, Antwerpen kan het zich niet permiteren om nog eens tien jaar stil te staan. Als dit blijft verder duren zal alleen Rotterdam profiteren van deze situatie.

ultddave
19 October 2009, 14:30
Aangezien 70% van de inwoners geen zin heeft om te stemmen, kunnen we toch aannemen dat het voor hun niet uitmaakt :D. Dus dan kan je evengoed de brug plaatsen vind ik. :lol:

En nu ja, hoelang gaat het bouwen zelf niet duren? :P Kan zijn dat dat nog eens 10 jaar duurt voordat de brug pas gebruikt kan worden :D.

De brug ziet er trouwens wel nice uit :D (Architecturaal bedoel ik dan)

compuchrisje
19 October 2009, 21:15
De eerste promo-film heb ik ook terug gevonden, bij mijn thuis. Hier wordt alles zo voorgesteld dat je een indruk krijgt dat alles groener wordt. Helaas, is er meer groen voor gesloopt (ja nu al en er volgt nog). Bovendien wordt erin getoond dat recreatie en sport geïntegreerd worden in het landschap, voor wie wil sporten onder een brug vol met roet spuitende vrachtwagens of met kinderen of kleinkinderen wil wandelen onder het geraas van tonnen mobiel metaal.

Anderzijds: een alternatief is ook iets lastigs om te plannen. Er zijn zovelen die met nuchter verstand en zuinigheid voor de omgeving prima voorstellen kunnen doen, maar die gewoon geen kans krijgen om hun mening naar voor te brengen.
En nee, ik ben ook niet gaan stemmen, ik woon niet in Antwerpen. Heb er wel jaren school gelopen en kwam telkens 'stadsmoe en stadsvuil' thuis. Dat zal er niet beter op worden als dat ding boven de stad 'wappert'

berger
19 October 2009, 21:46
Ondertussen werd deze avond in de gemeenteraad van Antwerpen bijna unaniem (enkel Hugo Coveliers heeft zich onthouden) aanvaard dat de stad Antwerpen een negatief advies zal geven aan de Vlaamse regering over het huidig BAM-tracé.

Lees hier (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20091019_081) meer.

Nog dit over de opkomst voor de stemming : er zijn 134.861 mensen (dat is natuurlijk wel wat meer dan 34000) komen stemmen, bijna 60 % stemde tegen het BAM-tracé.

Degenen die mochten en niet zijn gaan stemmen moeten nu niet beginnen zagen, ze hebben hun demokratisch recht uiteindelijk niet uitgeoefend.

ultddave
22 October 2009, 12:01
@Chrisje; Bij file rijden komen er meer uitlaat gassen vrij dan als je gewoon tegen een normale snelheid zit te rijden. Dus normaal gezien gaat de uitstoot verminderen. ;)
(Als er uiteraard geen files ontstaan op die brug, maar hij is net gemaakt om dat te voorkomen)

Dus aangezien die uitlaat gassen nu "x" meter boven de grond worden uitgestoten, lijkt het eigenlijk een pak beter.

Opzich kunnen ze zoals in Denemarken & zweden een trein mee laten rijden onder dezelfde brug. http://en.wikipedia.org/wiki/Oresund_Bridge

Op de brug heb je 4 rijstroken en onder het wegdek rijden de treinen. ;) Best wel cool om eens te zien.

@Berger; Ik ben van Genk. Dus ik mag zoiezo niet stemmen. :D

Mvg,
Dave