Volledige versie bekijken : Budget systeem



Iced Dragon
15 October 2009, 10:55
mijn broers laptop (Acer Aspire 7110) heeft het begeven.

Nu is de vraag, waarmee vervangen? Het doel is vnl. tekstverwerking en surfen, en een occasionele DVD en wat muziek afspelen.

Het budget is rond de 500€.
Steek ik een budgetsysteem in elkaar (bv. gebaseerd op de suggestie hier) of koop je voor die doeleinden beter een laptop?

Het voordeel van een pc is uiteraard de moduleerbaarheid: kan desnoods ge-upgradet worden.
Nadeel is dat hij (mijn broer) over een relatief kleine ruimte beschikt.

Een laptop neemt uiteraard minder plaats in, is energetisch voordeliger.

Heb je voor 500€ al een degelijke laptop die wat media aankan (uiteraard gebruik makend van externe speakers, die sowieso nog moeten aangeschaft worden)?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar Fujitsu-Siemens, maar hun goedkoopste passen maar nipt in het budget. Met Dell en Acer heb ik geen goede ervaringen.
Verder wordt ook HP, Packard-Bell meestal afgeraden.

toch beter een kleine pc voor die prijs?

Iced Dragon
15 October 2009, 12:07
iemand ervaring met een MSI als notebook?


Ook, het aangeraden mobo in de budgetconfiguratie is "end of live".
GA-MA785GMT-UDH2 is een mogelijk alternatief, maar dan heb je automatisch DDR3.
Is de Aus M4A785TD-V evo dan een beter alternatief, voor een paar € meer?

carl
15 October 2009, 14:28
Je kan eens nadenken over een intel atom:
intel moederbord met geintegreerde atom cpu
2 gb ram (1 plaatje aangezien er maar 1 slot op het mobo is)
harde schijf naar smaak v an de gebruiker (SATA)
mini ITX case met voeding (250 W zal volstaan)
eventueel een dvd brander

Dan kom je ergens rond de 250-300 euro (zonder scherm, toetsenbord, speakers, ...) maar heb je wel basis-basis toestanden, maar volgens de beschrijving is dat dan het doeleind. Op dat bakje installeer je dan best wel XP of mogelijk windows 7.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk een budget laptop zoals je zegt, maar die zijn meestal minder qua prestaties, levensduur, ...

PS: kijk anders ook even naar de mac mini :)

Passant
15 October 2009, 17:48
iemand ervaring met een MSI als notebook?

Ik heb nog geen problemen gehad met mijn MSI notebook. Ik hoop natuurlijk dat er nog mensen gaan reageren want je baseren op 1 ervaring is natuurlijk niet echt een goede zet.

Iced Dragon
15 October 2009, 18:02
@ passant: nee, inderdaad niet ;) Maar dat geldt voor alle adviezen hier ;)


Dat atom-systeem lijkt in eerste instantie zeer interessant, maar ik ben alleen bang dat het voor dvd's te bekijken of meerdere processen tegelijkertijd wat problemen kan geven of wat te traag is tov. de huidige normen?
ook de uitbreidbaarheid is nogal beperkt uiteraard.

Hoe verhoudt de processor zich bv. tot een AMD 3800+? (als referentie-achtergrond van een huidig systeem waarmee hij werkt)
Ben ik nu correct dat die atom 330 een dualcore is?

Iced Dragon
15 October 2009, 19:23
er zou een blu-rayspeler in moeten, stelt dit specifieke eisen aan mobo/processor?

carl
15 October 2009, 19:31
Dat sluit de atom en budget laptops zeker uit. HD films afspelen (en dan zeker blu ray) vereist een vrij hoge mate aan rekenkracht. Een degelijke cpu, of een middenmootje cpu en een half degelijke gpu die hardwarematig versnelt zijn aan te raden. Er is een groot verschil tussen dvd'tje en blu ray film ;)

Iced Dragon
15 October 2009, 19:42
Wat ik voorlopig in gedachten heb is:

Gigabyte GA-MA785GMT-UDH2
of
ASUS M4A785TD-V Evo

AMD Athlon II X2 240 of 250

2GB DDR3
Samsung Spinpoint F1 320GB
Logitech X-210 of X-230 speakerset


Als dat niet zwaar genoeg is om blu-ray te trekken, dan wordt het eerder een gewone dvdspeler ipv te upgraden.

Laptop suggesties zijn ook nog altijd welkom, mits wat degelijk een dvd af te spelen is.

Iced Dragon
16 October 2009, 12:36
updateje: er zou een zwaardere processor moeten komen om wat basisfotobewerking te kunnen doen.
Wat denken jullie van deze:
AMD Phenom II X2 545 (AM3, 3.0Ghz Dual Core, 6MB Cache, 80W, Boxed)

Volgens een review zou het gigabytemoederbord daar zeker voldoende voor zijn. Wat is jullie gedacht daarover?

Iced Dragon
16 October 2009, 13:18
phenom 2 is dus beter geschikt dan athlon 2 om iets zwaardere toepassingen te draaien.

mogelijk 2e alternatief, extra core en ik heb vlug vlug iets gelezen over L3 cache. Kan me spijtig genoeg niet erg verdiepen in de nieuwste hardware wegens tijdsgebrek, daarom dat ik me vooral wil beroepen op jullie kennis en mening (waarvoor dank!):

AMD Phenom II X3 720 Black Edition (AM3, 2.8GHz Triple Core, 6MB Cache, 95W, Boxed)


(ps: waarom werkt bewerken niet?)

Iced Dragon
16 October 2009, 15:38
De keuze is min of meer gemaakt.
Lovende reviews doen me naar de AMD Phenom II X3 720 Black Edition neigen.
Rest me enkel nog het moederbord.
De Gigabyte GA-MA790XT-UD4P wordt ook erg aangeraden maar dan moet er weeral een grafische kaart bij.

Deze is bij de volgende geïntegreerd en zal wel voldoen neem ik aan.

Gigabyte GA-MA785GMT-UDH2
of
ASUS M4A785TD-V Evo

De Asus is maar enkele Euro's duurder, dus dat maakt het verschil niet. Om de een of andere reden gaat mijn voorkeur naar de gigabyte. Wat is jullie mening?
Enkel, Phenom II zou voor sommige BIOS'en een probleem zijn?

Iced Dragon
16 October 2009, 20:00
qua geheugen twijfel ik tussen:
(1x) Corsair 2 Gb DDR3 1333Mhz PC3-10666 CL9
of (2x) 1024MB 1066MHz DDR3 PC3-8500 7-7-7-21 (huismerk)
Quasi zelfde van prijs maar corsair is (daar) niet verkrijgbaar in 2x1GB

er zou ook een wifi-verbinding moeten zijn. Ik twijfel tussen:
LINKSYS WUSB54GC Wireless-G 54Mbps Compact USB adapter (802.11g)

en ("huismerk") http://www.pro-nets.com/eng/product.php?mode=show&cid=135&pid=175
scheelt hem helft van de prijs met de linksys.

Verder bevat het systeem:
ACER 20" V203Hab (Widescreen, 1600x900, 10000:1, 5ms, Zwart)
SAMSUNG SpinPoint 320GB (HD322HJ, 7200RPM, SATA-II, 16MB)
LOGITECH Classic 200 toetsenbord

Iced Dragon
16 October 2009, 20:22
dit geheugen is ook een optie en past binnen de beoogde prijs: Corsair DDR3 2GB kit (2*1GB) 1333MHz 2048MB (http://www.forcom.be/?product=302699)


Wat de processor betreft, een "Black Edition" of standaard? Het zou iets te maken hebben met overklokbaarheid?

PeterN
16 October 2009, 22:36
(Off-topic: een bericht bewerken gaat tot 15 minuten na het posten. Daarna is de post definitief ;))

TomMs
17 October 2009, 10:00
Je hebt geen goede ervaring met dell maar ik kan over dell weinig slecht vertellen hoor! Je zou het eventueel toch kunnen proberen om nog eens te overwegen als je daar met 500euro budget eens rondkijkt ben je toch al een eindje opweg. Ik kan ook nogwel de goede raad geven om even in te schrijven in hun nieuwsbrief en een goede aanbieding af te wachten! En die zijn er ik nl net zo een 350euro bespaard door het zo te doen! Vindt ik toch al niet niks hé.
kijk even hier Dell Inspiron 17-laptop (http://www1.euro.dell.com/be/nl/thuis/Laptops/laptop-inspiron-17/pd.aspx?refid=laptop-inspiron-17&s=dhs&cs=bedhs1)
Voordeel is hier natuurlijk dat je alles der bij hebt he!
succes met het zoeken
Mvgr TomMs

Iced Dragon
17 October 2009, 10:35
bedankt, maar na onze 2e dell hebben we besloten dat het genoeg was. Niet dat ze op zich zo slecht zijn, gewoon kleine ergerlijkheden en vooral de mousepad die we niet goed vinden.

Wat het systeem betreft, het moet een vaste pc zijn. Laptop is niet meer van toepassing. Dus graag wat meningen over het voorgestelde systeem. :)

Peter.B
17 October 2009, 11:39
de zoon heeft een msi notebook en nog een problemen gehad.
'k zie dat je van gent bent,hebben die aangekocht bij tones: http://www.tones.be/index.php

Iced Dragon
21 October 2009, 12:05
Het systeem is geworden:

AMD Phenom II X3 720 Black Edition
Gigabyte GAMA785GMT-UDH2
(2x) 1024MB 1066MHz DDR3 PC3-8500 7-7-7-21
Samsung SpinPoint F3 500GB HD502HJ
Optiarc AD-7240S DVD-writer
SAMSUNG 18.5" 943SN monitor